Een kijkje achter de schermen bij Black Friday Nederland
2 oktober 2024 16:14
Iedereen kent Black Friday wel, een dag (en inmiddels vaak een hele week) waarop veel bedrijven stunten met aanbiedingen. De opkomst van Black Friday heeft in een paar jaar tijd een enorme vlucht genomen in Nederland. Consumenten gaan richting november al druk op zoek naar goede aanbiedingen. Pablo Druijts, eigenaar van Maddox Media, heeft hierop ingespeeld door het ontwikkelen van een platform voor consumenten met een overzicht van aanbiedingen van diverse webwinkels: Black Friday Nederland. Inmiddels trekt deze website zo’n 2 miljoen bezoekers in Nederland en heeft Maddox Media in totaal acht Europese websites die zich volledig richten op deze koopgekte. Hoe pak je het als ondernemer aan met een seizoensgebonden aanpak en een hele concurrerende markt?
Waarom Black Friday Nederland?
Pablo’s ondernemersreis begon niet met Black Friday, maar met een website over recepten. Hoewel dit project commercieel weinig succes opleverde, was het wel een waardevolle leerschool om de ins en outs van online marketing te begrijpen. Een jaar later ontdekte hij Black Friday, toen hij tijdens een zoektocht naar een koelkast stuitte op hoge kortingen bij Mediamarkt. Dit wakkerde zijn interesse aan en hij besloot te onderzoeken hoeveel mensen in Nederland naar Black Friday zochten. Tot zijn verbazing waren de zoekvolumes hoog, terwijl de concurrentie laag was. Dit was het startpunt voor de ontwikkeling van zijn eerste Black Friday-website.
Het hele jaar door optimaliseren en verbeteren
Hoewel Black Friday sterk seizoensgebonden is met een grote piek in november, werken Pablo en zijn team het hele jaar door aan het verbeteren en optimaliseren van hun platforms:
“Het jaar is grofweg op te delen in twee fasen. Het eerste halfjaar staat in het teken van analyse en optimalisatie van de resultaten van het vorige jaar. Vanaf juli begint de intensieve salescyclus, waarbij er volop gewerkt wordt aan het verkopen van advertentieruimte op de websites. Buiten de Black Friday-periode neemt de interesse van consumenten fors af, maar doordat we de activiteiten verspreiden in verschillende landen, spreiden we het risico.”
Groei en uitdagingen
Ondanks dat Maddox Media relatief jong is, behoort het bedrijf al vier jaar op een rij tot de FD Gazellen, de lijst met snelst groeiende bedrijven. “We zijn ooit tweede geworden in de regio Zuid en zelfs in de top 10 van groeibedrijven geëindigd,” vertelt Pablo trots.
Natuurlijk komen er ook uitdagingen kijken bij het runnen van een snelgroeiend bedrijf. Zo herinnert Pablo zich enkele social media campagnes die veel geld kostten, maar weinig opleverden. Toch ziet hij dit soort situaties niet als tegenslagen, maar als leermomenten. “Het hoort erbij als je onderneemt.”
De toekomstvisie
Pablo heeft grote ambities voor Maddox Media. In Nederland is zijn bedrijf inmiddels marktleider, maar zijn blik is gericht op Duitsland. Daar heeft het bedrijf twee concurrenten voor zich, maar ze komen elk jaar dichterbij. "Over drie jaar willen we ook in Duitsland de nummer één positie innemen. Met de juiste investeringen in SEO, content en marketingcampagnes, denk ik dat dat een haalbaar doel is."
Wat succes betekent
Voor Pablo is succes meer dan alleen financiële groei. “Natuurlijk moet je er goed van kunnen leven, maar het belangrijkste is dat je plezier haalt uit wat je doet. We zijn met Maddox Media naar verschillende landen uitgebreid, simpelweg omdat we steeds nieuwe uitdagingen zochten. Niet alles was een succes, maar we hebben wel geleerd en zijn daardoor sterker geworden.”
Een gouden tip
Pablo sluit af met een waardevol advies voor de nieuwe generatie ondernemers:
"Het belangrijkste is om gewoon te doen. Als je een idee hebt, moet je het met beide handen aanpakken en ervoor gaan. Je kunt altijd advies vragen aan andere ondernemers, maar soms moet je gewoon beginnen en leren door te doen."
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.