Een bedrijfsmakelaar regelt jouw verkoop

17 september 2024 11:36

Een bedrijfsmakelaar regelt jouw verkoop

De huizenmarkt is er een die nogal wat kan schommelen. Dat is niet alleen bij woningen, maar ook bij bedrijfspanden een onontkoombaar fenomeen. Sowieso is het altijd een behoorlijke weg om je bedrijfspand te verkopen. Toch zijn er velen die niet meteen staan te springen om een bedrijfsmakelaar onder de arm te nemen, terwijl er wel veel voordelen aan zitten.

De weg tot verkoop

De reden dat je een bedrijfspand wil kopen of verkopen, kan erg verschillen. Sommigen kopen hun eerste ondernemersstekje, anderen verhuizen vanwege welke reden dan ook. Wat je motivatie ook is, het is altijd een zoektocht. Verschillende factoren spelen een rol en ze vallen niet altijd meteen op. Gemiddeld duurt het bovendien zes tot negen maanden voor er sprake is van een verkoopovereenkomst, of er wordt helemaal niet verkocht. De complexiteit van het proces en bijkomend nog de kosten maken het er niet eenvoudiger op. Men wil daarom vaak kosten besparen door geen bedrijfsmakelaar aan te spreken. Maar is dat werkelijk voordeliger?

Wat doen bedrijfsmakelaars precies?

Wat een makelaar voor je kan betekenen, gaat verder dan alleen het mee bepalen van de waarde van uw pand. Zo staan bedrijfsmakelaars je bij in het verzamelen van documenten en alle benodigde financiële informatie. Als je nog niet aan marketing had gedacht, dit is ook iets dat de makelaar regelt, met als doel het vinden van een koper. Als het grote moment er eenmaal is, krijg je van de makelaar assistentie bij de contractonderhandelingen en hij handelt alle vragen van de kopers af. Het due-diligenceproces wordt ook voor je geregeld. Dat is een term die het proces omschrijft waarin alle risico's in kaart worden gebracht om vervolgens met de gepaste zorgvuldigheid te werk te gaan. Hierin komen onder andere omzetcijfers en de vennootschapsstructuur aan bod.

Uiteindelijk wordt het afsluitingsproces nog voor je gefaciliteerd en worden openstaande kwesties afgehandeld, die mogelijk tijdens het proces zijn opgetreden.

Een stapje verder

In het bepalen van goede strategieën op de verkoopmarkt zijn ze tenminste vakkundig te noemen. Sommige makelaars hebben ook een specialisatie en zijn bijvoorbeeld specifiek op het verkopen van middelgrote bedrijven gericht. Ook kan het zijn dat men bijkomende certificaten heeft en zich dus extra heeft verdiept in het vak. Wat ook een mooie bonus is, is dat een makelaar je kan helpen in het verhogen van de waarde van je bedrijfspand, door verbeteringen voor te tellen. Met hun ervaring op de markt kunnen ze ook bepaalde trends voorspellen en je adviseren in de timing van de verkoop, of het screenen van mogelijke kopers. Een makelaar heeft een veel betere filter om al snel door te hebben wanneer iemand niet oprecht is geïnteresseerd, of niet in de prijsklasse valt. Vergeet daarbij niet de fiscale voordelen; een goede makelaar is altijd op de hoogte van wetswijzigingen op belastingen en kent de fiscale implicaties bij het kopen van een bedrijfspand door en door.

Afweging voor- en nadelen

Er zijn dus een hoop zaken die uit handen worden genomen in de koop of verkoop van een bedrijfspand, maar dat gebeurt natuurlijk niet uit goodwill. Er hangt een kostenplaatje aan vast. Hoe hoog die kosten liggen, hangt af van de makelaar. Je mag er alleszins zeker van zijn dat een makelaar over de expertise en een bewezen staat van dienst beschikt. Een bedrijfsmakelaar heeft ook meer connecties richting een mogelijke koper. De meeste makelaars hebben namelijk toegang tot een hele pool potentieel geïnteresseerden. Dit zijn allemaal voordelen die men natuurlijk zelf moet overwegen. Wil je zo veel mogelijk kosten besparen, of ga je liever voor zekerheid met een expert aan je zij.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.