Edwin & Julia maken investeren toegankelijk met YouTube show ‘Angels & Dragons’
1 februari 2023 11:08
Was investeren in bedrijven voorheen voorbehouden aan een selecte groep mensen, tegenwoordig kan iedereen dit doen. Met de YouTube show ‘Angels & Dragons’ maken growth accelerators Edwin Schaafsma en Julia Kizimenko investeren laagdrempelig en toegankelijk. Met positief resultaat voor de deelnemende bedrijven, want de eerste funds waren binnen een week gerealiseerd. Lees meer over het ondernemerskoppel Edwin & Julia en hun investeringsmethode.
Julia Kizimenko: “Ik wil van ieder bedrijf een succes maken. Het is een soort verslaving. Wij helpen ondernemers die bij ons aankloppen alsof het om onze eigen bedrijven gaat. Bijvoorbeeld bij het verkrijgen van leningen. Wij merken namelijk dat banken vaak ondernemers afwijzen, wij weten uit ervaring precies hoe je zo’n investeringstraject moet indienen voor goed resultaat. Daarbij hebben we nu met ‘Angels & Dragons’ een nieuwe methode gecreëerd om ondernemers een boost te kunnen geven.”
De eerste schreden op het ondernemerspad
Edwin Schaafsma en Julia Kizimenko kenden elkaar nog maar net toen zij samen een adviesbureau startten. Edwin kwam vanuit het bankwezen en had zijn eerste stappen in het ondernemen gezet. Julia was projectleider grote bouwprojecten en nam vanwege een reorganisatie zelf afscheid van het werken in loondienst. Samen begonnen zij vanuit hun woonkamer met een adviesbureau voor werkkapitaal met onder meer uitzendbureaus als klant omdat hun marketing op deze groep was gericht. Het ging hen voor de wind en toen een overnamepartij zich meldde, verkochten zij hun bureau. Julia: “Het was onze droom om een huis in Spanje te hebben om de koude winters in Nederland te overbruggen. Dat hebben we gekocht en een jaar eigenlijk niets gedaan. Helaas kreeg ik gezondheidskwaaltjes en werd ik na verloop van tijd ongemotiveerd. Ik realiseerde mij dat als je geen doel hebt om op te staan, je fysiek ziek wordt. Dus ging ik nadenken over wat ik leuk vond om te doen. Vanuit onze achtergrond met advies aan uitzendbureaus namen we er zelf één over. Dat werd niets, ik was te veel bezig in de operatie en vond dat niet leuk. Wat we wel ontdekten was dat we met onze kennis en ervaring andere ondernemers konden helpen. Zij riepen onze hulp in bij het opbouwen of verkopen van een bedrijf. Zo rolden we in het coachen, Edwin op het gebied van financiën en sales en ik met coachen en begeleiden van mensen en marketing. Hier lag onze roeping.”
Van coaching naar investeren via ‘Angels & Dragons’
De roeping werd ook omgezet in een onlineprogramma, dat inmiddels door zo’n 100 ondernemers is gevolgd. Een mooie uitdaging zou je zeggen, maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Edwin droomde van het opzetten van een soort Dragons’ Den. Een eigen programma waarin bedrijven zich presenteren en iedereen kan investeren. Een kans voor startups en bedrijven die willen groeien én voor de ‘gewone’ Nederlander om een goed rendement te krijgen.
De droom werd werkelijkheid met de YouTube show ‘Angels & Dragons’, waarmee investeren voor iedereen toegankelijk is. De bedrijven die zich aanmelden worden door Edwin en Julia gescreend. Niet alleen op hun doelen maar ook of zij open staan voor advies.
Julia: “Toen wij ons eerste bedrijf verkochten, kregen we een zak geld. Wij wisten niet wat daarmee te doen. Op de bank zetten? In vastgoed, aandelen of crypto investeren? Maar als je van het laatste geen kennis hebt, hoe houd je dan grip op wat er gebeurt? Dat is anders als je in bedrijven investeert met bijvoorbeeld een ervaren ondernemer aan het roer die een volgende stap willen zetten. Je kunt hem of haar niet alleen helpen met geld, maar ook meesturen met kennis, advies en netwerk.”
Een succesformule voor groei
Inmiddels zijn er meerdere afleveringen van ‘Angels & Dragons’ geweest en komen er, vanwege de vele aanvragen, nog meer shows aan. Edwin: “De eerste show was meteen een succes. We presenteerden Sjakes, een bedrijf in gezonde shakes met proteïne voor mensen die gezond willen eten maar er geen tijd voor hebben. Voordat de show werd uitgezonden hadden we ons netwerk ingeseind. Wat bleek, de aandelen waren al verkocht voordat we live gingen. Net zoals de aandelen van startup Bon Hydroponics in een volgende uitzending, ook binnen een dag waren uitverkocht. Bijzonder omdat het bedrijf in groenten en fruit op Curaçao nog moest worden opgestart! Een ander voorbeeld is Mastermatch, een app van een jonge developer die ondernemers helpt kennispartners of leveranciers op netwerkevents te ontmoeten.
De eerste shows werden live door zo’n 2200 toeschouwers bekeken. Daarbij blijken veel mensen de uitzending op YouTube terug te kijken.”
Aanmelden voor de juiste match
Bedrijven die investeerders zoeken kunnen zich bij voor de show aanmelden. Julia: “Wij checken iedere aanmelding met de vraag aan onszelf: ‘zouden wij hierin investeren?’. Wij kennen de markt en kunnen beoordelen of het bedrijf levensvatbaar is. Bovendien bellen we altijd met de ondernemers om meer informatie te achterhalen.
De geselecteerde bedrijven mogen zich in ‘Angels & Dragons’ presenteren. Dan kunnen investeerders hun interesse tonen. Iedere geïnteresseerde investeerder nodigen we uit voor een investorslunch bij het bedrijf zelf voor een ontmoeting met de ondernemer. Hij/zij presenteert het bedrijf en legt uit waar het geld voor nodig is. Tijdens die lunch merk je snel genoeg of er een match is tussen de ondernemer en de investeerder(s). Het moet persoonlijk klikken, want op deze manier investeren is ook samenwerken. Je krijgt advies, kennis en toegang tot netwerken die je vaak zelf nog niet hebt.“
Meer info:
www.edwin&julia.com
www.ejcapital.e
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.