EBLO, omdat je beter kunt zitten dan je zit
31 augustus 2022 15:54
Evert Mallie is mede-eigenaar van EBLO Seating bv uit Zwijndrecht. Het bedrijf is gespecialiseerd in het oplossen van zitproblemen en de levering van chauffeursstoelen op maat voor alles wat rijdt en vaart. Daarmee beantwoordt EBLO aan de steeds groter wordende vraag naar ergonomische stoelen. Mede door de Arbowetgeving is hier ook meer aandacht voor en om aan deze vraag te kunnen blijven voldoen, beschikt het bedrijf over een team van specialisten die te allen tijde garant staan voor een zitadvies op maat.
‘Als je het zo goed weet, dan doe jij het maar’
Evert is in 1971 geboren. Na de Mavo vervulde hij als een van de laatste dienstplichtigen zijn militaire dienst, waarna hij op twintigjarige leeftijd ging werken bij EBLO. Het bedrijf, wat toen nog gevestigd was in Ouderkerk aan den IJssel, is in 1986 opgericht door zijn stiefvader Elias Blokland, die in eerste instantie alleen stoelen verkocht voor landbouwmachines en heftrucks.
Evert: “Hij werkte toen nog vanuit huis met een kantoor op zolder en voor de opslag huurde hij schuren en dergelijke bij boerderijen. Want hij heeft echt een handelsgeest en wist toen al dat groot inkopen veel voordeel oplevert, waardoor hij grote partijen inkocht bij diverse fabrieken in binnen- en buitenland. Toen ik hier startte, begon ik in die opslagplaatsen met magazijnwerkzaamheden. En gaandeweg ging ik ook stoelen verkopen en begon ik adviezen te geven aan de klanten. Daarnaast volgde ik cursussen en bijscholingen op het gebied van economie, ergonomie, anatomie en de Arbowetgeving. Dat laatste is belangrijk in verband met de normeringen rondom die wetgeving, die per machine en voertuig weer anders zijn. Zo verschoven mijn werkzaamheden steeds meer van het magazijn naar de verkoop. Het bedrijf groeide ondertussen flink, waardoor we begin jaren negentig naar Krimpen aan den IJssel zijn verhuisd. Omdat het pand op een gegeven moment weer te klein was, hebben we in 2003 in Krimpen een ander pand gekocht waar we in eerste instantie vier jaar vooruit konden. Rond 2007, we hadden inmiddels zo’n twintig medewerkers in dienst, ontstonden er steeds vaker situaties waarbij ik het niet eens was met mijn bonusvader en vice versa. Dat ging wel altijd in wederzijds respect en in dat jaar zei hij: ‘Als je het zo goed weet, dan doe jij het maar’. Dus toen heb ik een groot deel van de aandelen gekocht en de algemene leiding overgenomen. We hebben bijna dagelijks contact en hij is hartstikke trots op me, hoe ik het tot nu toe heb gedaan. In datzelfde jaar konden we op onze tweede locatie in Krimpen het aangrenzende pand van de buren overnemen en nadat we de tussenmuren eruit gebroken hadden, hebben we het daar nog een paar jaar volgehouden. Na anderhalf jaar lang gezocht te hebben naar de juiste locatie, kochten we in de zomer van 2013 ons huidige pand in Zwijndrecht. Na een grondige verbouwing, wat zestien maanden geduurd heeft, werd het pand in november 2014 door de burgemeester van Zwijndrecht, en in het bijzijn van zo’n zevenhonderdvijftig gasten, feestelijk geopend. Dit pand is vijf keer zo groot als ons laatste pand in Krimpen en heeft een aantal magazijnen met een totale opslagruimte van tienduizend vierkante meter en een showroom van achthonderd vierkante meter. Dus ik hoop dat we voorlopig nog even vooruit kunnen, maar sommige magazijnen raken alweer aardig vol.”
Honderdduizend stoelen per jaar
Anno 2022 is EBLO Seating bv een internationaal bedrijf met bijna vijftig medewerkers en heeft het, naast de hoofdvestiging in Zwijndrecht een vestiging in het Verenigd Koninkrijk en daarnaast wereldwijd een samenwerkingsverband met zo’n zeventig dealers die zichzelf onder UnitedSeats, het huismerk van EBLO, presenteren. Om hen te ondersteunen, organiseert EBLO met enige regelmaat Internationale Dealer Conferenties. Vanuit alle windhoeken komen de dealers dan voor drie dagen naar Nederland om in Zwijndrecht bijscholing en producttraining te krijgen. Daarnaast wordt hun feedback gevraagd qua producten die nog in ontwikkeling zijn en wordt er gekeken naar wat per land de specifieke vragen en eisen zijn, zodat EBLO daar doelgericht op in kan spelen. Want een dealer in Zuid-Afrika heeft bijvoorbeeld hele andere behoeftes dan een dealer in Australië of Zweden.
UnitedSeats is in 2007 ontstaan vanuit de vraag in de markt naar stoelen die in de bestaande assortimenten van de fabrikanten wereldwijd niet te vinden waren. Vanaf de oprichting is het merk alleen maar gegroeid en neemt het een steeds groter deel in van de totale omzet van EBLO.
Naast het eigen huismerk bestaat het assortiment uit honderden stoelen van de bekendste fabrikanten en merken in de markt. Er worden zo’n honderdduizend stoelen per jaar verkocht voor alles wat rijdt of vaart, zoals vrachtwagens, bussen, heftrucks, tractors, (land-)bouwmachines en werkschepen. Maar bijvoorbeeld ook voor alles wat op een luchthaven rondrijdt, zoals vliegtuigtrekkers, tankwagens, veegmachines, bagagekarretjes en cateringauto’s. Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken, want het bedrijf levert ook stoelen voor simulatoren, tanks en onderzeeërs én het biedt zitoplossingen voor productieve werkplekken zoals kantoren, fabrieken, werkplaatsen en winkels.
“Je kan een vrachtwagenstoel niet in een tractor zetten, een tractorstoel niet in een kraan en een kraanstoel niet in een veegmachine.”, aldus Evert, “En al die verschillende machines en voer- en vaartuigen vragen om specifieke op maat gemaakte stoelen. Die verschillende soorten standaard maatstoelen zijn goed voor tachtig procent van onze omzet en de overige twintig procent bestaat uit de productie en verkoop van unieke ergonomische exemplaren, waarvan er hooguit een paar gemaakt worden, of zelfs maar één. Want als bijvoorbeeld een bouwbedrijf een kraanmachinist in dienst heeft die duidelijk rugklachten krijgt van zijn kraanstoel, dan kunnen wij een ergonomische stoel op maat verzorgen, waardoor zijn rugklachten verdwijnen.”
“Vanuit de doos op de machine, stekker erin en klaar”
Qua de afzet van serieproducties heeft EBLO een tweeledige klantenkring. Aan de ene kant is daar, wat Evert zelf zegt, ‘De Handel’ met de landbouwmechanisatiebedrijven, de heftruckhandelaren, de vrachtwagen(carrosserie)bedrijven, de bus-servicebedrijven, et cetera. En aan de andere kant de ‘O.E.M.’, de Original Equipment Manufactures, met de producenten van machines en voer- en vaartuigen. Een van hun grootste O.E.M.-klanten is goed voor een afname van vijfduizend stoelen per jaar. Dat is tekenend voor de bewust gekozen koers van het bedrijf.
Evert: “Wij zitten absoluut niet te wachten op Mercedes, Scania, DAF, John Deere of Fendt die jaarlijks wereldwijd tienduizenden vrachtwagens of tractoren leveren. Daar zijn de echte grote stoelenfabrikanten voor, zoals onder andere Grammer en Isri. Maar daaronder zit een grote groep kleinere fabrikanten die voor hun producten bijvoorbeeld maar honderd stoelen per jaar nodig hebben en daarvan vinden een heleboel hun weg naar EBLO. Bij ons komt het bijvoorbeeld voor dat een klant twintig machines geproduceerd heeft waarvan de stoelen wit moeten zijn in plaats van zwart. Dat is voor een grote stoelenfabrikant niet te doen, omdat die de productielijn niet om kan switchen naar twintig specifieke stoelen. Maar wij hebben de flexibiliteit om vanuit een rol wit leer wél die twintig stoelen te produceren en ze binnen afzienbare tijd te leveren. Dat is mogelijk doordat we alles in eigen huis hebben. We hebben een ontwerpafdeling, een lasafdeling, een stoffeerderij en een assemblage, waardoor we heel snel en flexibel kunnen reageren. Onze stoelen kunnen worden voorzien van het logo van het betreffende bedrijf en zijn compleet custom made, dus vanuit de doos op de machine, stekker erin en klaar.”
Tot de uitgebreide klantenkring van EBLO behoren ook grote eindverbruikers in het openbaar vervoer, waaronder de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, Arriva, de RET (Rotterdamse Electrische Tram N.V.) en de GVB (Gemeentevervoerbedrijf) in Amsterdam. Als een tram bijvoorbeeld vijfentwintig jaar meegaat, dan zijn de bestuurdersstoelen meestal na zo’n vijftien jaar aan vervanging toe. Zowel in Rotterdam als in Amsterdam werd EBLO bij de laatste aanbestedingen geselecteerd, zijnde het bedrijf wat de stoelen mocht leveren. In het geval van de GVB ging het eind 2020 om ruim vierhonderd stoelen voor alle trams en metro’s.
Belangrijke stap in duurzaamheid
EBLO streeft ernaar om duurzaamheid en circulariteit in de organisatie te waarborgen, verbeteren en uit te breiden. Dit wordt zelfs doorgevoerd naar het verpakkingsmateriaal van de stoelen, wat op circulaire basis zoveel mogelijk recyclebaar is. Recent zette het bedrijf een belangrijke stap door de bekleding van de UnitedSeats stoelen desgewenst nog milieuvriendelijker te gaan produceren. Waar deze stoelen al voor vierennegentig procent recyclebaar zijn, heeft EBLO nu ook een stoelbekleding ontwikkeld die voor honderd procent uit gerecyclede PET-flessen bestaat. Het is een duurzame stevige stof, waarbij voor de productie zeventig procent minder energie en maar liefst zesentachtig procent minder water nodig is dan voor de productie van een reguliere stof.
Als je als ondernemer personeel hebt met zitproblemen op kantoor of andere productieve werkplekken, in je wagenpark of in je machinepark, neem dan vooral contact op met EBLO Seating.
Omdat je beter kunt zitten dan je zit.
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.