Drie supplychainbenaderingen om de wereldwijde permacrisis te verslaan

10 juni 2024 16:20

Drie supplychainbenaderingen om de wereldwijde permacrisis te verslaan

Door Pieter Van den Broecke, managing director Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Oost-Europa bij Manhattan Associates

‘Permacrisis’ is de afgelopen vier jaar zo’n spraakmakend onderwerp geworden dat het in 2022 zelfs werd uitgeroepen tot het woord van het jaar door Collins Dictionary. De term permacrisis duidt op een langere periode van instabiliteit en onveiligheid, vooral als gevolg van een reeks gelijktijdige catastrofale gebeurtenissen. Het vat de afgelopen jaren treffend samen en blijkt ook dit jaar relevant.

Een crisis wordt gedefinieerd als een situatie die een individu of een groep dwingt tot een moment van nadenken, tot het moment waarop een nieuw pad wordt uitgestippeld. De impact van geopolitieke gebeurtenissen van de afgelopen jaren op de supply chain bevestigen deze bewering.

Internationale handelsroutes onder vuur

Vorig jaar namen bijna 24.000 schepen de doorvaart die de Middellandse Zee en de Rode Zee met elkaar verbindt. Dit was goed voor ongeveer 12% van de wereldwijde handel en 30% van het wereldwijde containerverkeer. 40% van de handel tussen Azië en Europa werd op deze manier vervoerd. De scheepvaartroutes van de Rode Zee zijn, samen met het Suez- en Panamakanaal, essentiële handelsroutes.

Volgens het Kiel Instituut is de wereldhandel tussen november en december vorig jaar met 1,3% gedaald als gevolg van militante aanvallen op containerschepen in de Rode Zee. De recente ontwrichting en de toenemende regionale spanningen in het Midden-Oosten herinneren ons er opnieuw aan dat de veerkracht van de supply chain niet als vanzelfsprekend mag worden beschouwd. Hoe kunnen supplychainleiders hun activiteiten, werknemers en merken beschermen tegen de gevolgen van de permacrisis?

  1. Inzicht is alles
    Klanten leggen de lat steeds hoger. Wanneer consumenten genieten van een nieuwe mogelijkheid die door een retailer wordt aangeboden, verwachten ze dat andere retailers snel een soortgelijke ervaring zullen leveren. Het creëren van een uniforme, naadloze klant- en medewerkerservaring met software die online, mobiel en in-store commercie verenigt, is cruciaal. Het biedt teams meer inzicht in voorraden en data met betrekking tot verkopen en klantvoorkeuren. Daarnaast vergroot het volledig inzicht in alle activiteiten en voorraden de flexibiliteit die nodig is voor retailers om zich aan te passen aan onverwachte situaties.
     
  2. Een goede planning voorkomt problemen
    Het toepassen van inzichten op voorraadstrategieën in elk verkoopkanaal waarin een merk actief is, is niet alleen cruciaal voor het maximaliseren van de winst en het minimaliseren van verspilling, het zorgt ook voor wendbaarheid een aanpasbaar vermogen tijdens de permacrisis. Oplossingen die voorspellende en autonome optimalisatie van het wereldwijde voorraadnetwerk bieden, spelen hier goed op in. Daarnaast biedt het voordelen voor zowel de winst-en-verliesrekening als de planeet.
     
  3. Consolidatie en uitvoering
    De consolidatie van technologie is de sleutel tot het navigeren door steeds uitdagendere digitale landschappen. Door alle distributie-, arbeids-, automatiserings-, transport- en werfbeheer te consolideren in een unified cloudoplossing, kun je ervoor zorgen dat de uitvoering van de supply chain zich voortdurend kan aanpassen en kan schalen om aan de zakelijke behoeften te voldoen en uitdagingen direct aan te pakken.

Supplychainleiders worden vandaag de dag geconfronteerd met veel uitdagingen. Aan de ene kant moeten ze zich aanpassen aan snelle technologische vooruitgang en aan de andere kant moeten ze omgaan met de gevolgen van aanhoudende en vaak onvoorspelbare mondiale volatiliteit. Van arbeidsbeheer en betrokkenheid van medewerkers tot planning en uitvoering van de supply chain: supplychainleiders moeten steeds vaker ook futuristen en macro-economische analisten worden. In een tijd waarin er meer zakelijke, technologische, geopolitieke, maatschappelijke en ecologische uitdagingen zijn dan ooit tevoren, is het inbouwen van flexibiliteit en veerkracht in supplychainstrategieën van essentieel belang voor het leveren van voortdurende efficiëntie, winstgevendheid en continuïteit.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.