Drie manieren om in te zetten op lokale marketing
8 mei 2023 10:20
Veel ondernemingen beschikken over een marketingstrategie. Vaak wordt gericht op een nationaal publiek en sommige bedrijven hebben zelfs internationale campagnes lopen. Er zit veel tijd in het ontwikkelen, onderhouden en continu vernieuwen van je marketingstrategie om je doelgroep te bereiken. Maar door alle enthousiaste ambities wordt vaak een belangrijk punt over het hoofd gezien, namelijk de lokale marketing. En daar vallen voor zowel grotere bedrijven als kleine starters vaak nog winsten te behalen. Weten hoe je je lokale marketing aanpakt? We helpen je met drie tips op weg om potentiële klanten te bereiken waar je écht iets aan hebt.
Lokale marketing middels een bedrijfsprofiel: negeer de reviews niet
Als je als onderneming nog geen bedrijfsprofiel op Google hebt, mis je eigenlijk al een belangrijk onderdeel van je lokale marketing strategie. Je bent namelijk niet alleen online beter vindbaar, maar een Google Bedrijfsprofiel zorgt ook voor de herkenbare sidebar die aan de rechterkant van de zoekresultaten wordt weergegeven wanneer je een bedrijfsnaam opzoekt. Daarmee krijgt een prospect direct alle belangrijke informatie over je onderneming voorgeschoteld: je bedrijfsnaam, wat je doet, de optie om te bellen, een routebeschrijving, een link naar je website en je openingstijden.
Maar nog belangrijker zijn wellicht de reviews. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat meer dan 70% van alle online aankopen en aanvragen gedaan zijn aan de hand van online recensies. Zoekt iemand op jouw bedrijfsnaam, komt er geen bedrijfsprofiel naar boven of zijn de recensies slecht? Grote kans dat je concurrent er dan met een nieuwe klant vandoor gaat.
Natuurlijk heb je niet altijd invloed op de recensies die geschreven worden. Maar ook wanneer je een negatieve recensie ontvangt, is het belangrijk dat je hier iets mee doet. Reageer altijd (vriendelijk) op recensies die mensen schrijven op je bedrijfsprofiel: zowel positieve als negatieve feedback. Dat laat zien dat je waarde hecht aan je klanten. Wacht niet te lang en probeer altijd binnen maximaal 3 dagen te reageren, zodat je nog vers in hun geheugen zit. En reageren op reviews werkt ook nog eens goed voor je lokale marketing, want Google zegt dat actief reageren op reviews je online zichtbaarheid verbetert. Win-win dus!
Lokale marketing is… Samenwerken met anderen!
Samenwerken met anderen is vaak van essentieel belang om je bedrijf te laten groeien, want voor wat hoort wat en meer touwtjes tot je beschikking hebben is altijd handig. Maar het opbouwen van goede relaties en banden met andere lokale bedrijven kan niet alleen positief zijn voor je samenwerkingen, maar het kan ook een onderdeel van je lokale marketing strategie zijn.
Lokale marketing omvat ook een stukje netwerken. Sla netwerkborrels, lokale (ondernemers)evenementen en sociale bijeenkomsten dus niet over, maar ga actief op zoek naar mogelijkheden om je diensten bij andere ondernemers onder de aandacht te brengen. Daar kun je meer dan alleen omzet uit halen, want netwerken gaat voornamelijk om het uitwisselen van kennis, informatie en contacten.
Ook advertenties vallen binnen je lokale marketing strategie
Een lokale SEO strategie, via bijvoorbeeld een Google bedrijfsprofiel, is dus key om je bedrijf op de kaart te zetten en te concurreren met andere bedrijven in de buurt, maar ook betaalde advertentiecampagnes helpen bij je lokale marketing. Je lokale marketingstrategie kan bijvoorbeeld bestaan uit zeer specifiek getargete advertentiecampagnes. Via Google, Facebook en Instagram kun je je doelgroep op zeer specifieke geografische locaties bereiken, zelfs met een beperkt budget. Daarmee kun je gerichter je klanten targetten en trek je klanten aan die zich in je eigen omgeving bevinden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.