Drie effectieve strategieën voor een beursdeelname
24 december 2018 08:00
Door met je bedrijf op een beurs te gaan staan, creëer je prachtkansen voor je marketing. Een beurs is namelijk een ideale omgeving om bestaande relaties te onderhouden, potentiële klanten te ontmoeten en een nieuw product te introduceren. Dit biedt talloze mogelijkheden om adressen van geïnteresseerden te verzamelen, opdrachten binnen te slepen en je verkoopafdeling op volle toeren te laten draaien. Hier heb je echter wel een uitgekiende strategie voor nodig. Met onderstaande drie strategieën maximaliseer je het effect van je investering in een beursdeelname. Je zorgt hiermee voor waardevolle ervaringen bij de bezoekers van het evenement.
1. Deel je relatiegeschenken op in klassen
Relatiegeschenken heb je in alle soorten, maten en prijzen. Hou hier rekening mee bij het plannen van je beursdeelname. Zorg dat je verschillende mooie give-aways bij je hebt, die je elk aan een ander type bezoeker van jouw beursstand kan meegeven. Zo geef je een vaste klant een ander relatieartikel, dan een nieuw contact. Om een goede keuze en indeling te maken, kan je werken met de volgende selectiecriteria:
- Bepaal welk budget je wilt uitgeven;
- Kies relatieartikelen van verschillende waardes. Op deze manier kan je grote en loyale klanten anders behandelen dan de kersverse contacten. Potentiële klanten kan je hiermee verleiden om vaste klant te worden;
- Denk aan kenmerken die aansluiten op je gewenste imago;
- Haak aan bij het thema van de beurs of bedenk zelf een thema voor je beursstand. Laat dit mede je keuze voor bepaalde relatiegeschenken bepalen;
- Ga voor een mooie vormgeving;
- Wees slim als het gaat om de bedrukking van de give-aways. Laat de artikelen bedrukken met je logo, contactgegevens, het adres van je website, verwijzingen naar je social media accounts en QR-codes. Zo stimuleer je geïnteresseerden om je bedrijf online op te zoeken.
2. Betrek je bezoekers op verschillende manieren bij je bedrijf
Met een goede beurspresentatie zorg je dat de bezoekers zich jouw bedrijf na afloop van de happening zullen herinneren. Dit begint bij een doordacht ontwerp van je beursstand. Maak indruk op voorbijgangers en wek hun interesse door verschillende methoden te gebruiken om met ze te communiceren. Hoe meer zintuigen je aanspreekt, hoe groter de merkbeleving zal zijn en des te groter de kans dat je naamsbekendheid groeit. Neem de volgende zaken mee om een succesvolle stand in te richten:
- Een goede zichtbaarheid en herkenbaarheid is de basis van je stand. Een beurswand, vlaggen, banners en/of een balie met jouw bedrijfsnaam en logo zijn essentieel voor een succesvolle beurs;
- Installeer multimedia displays in je stand. Maak gebruik van interactief presentatiemateriaal en laat demonstratiefilmpjes Combineer tekst, muziek en afbeeldingen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een tablet in een handige tablethouder;
- Maak het publiek nieuwsgierig met een prijsvraag of quiz. Hiermee verlaag je de drempel om je stand binnen te lopen;
- Zorg voor zoveel mogelijk redenen om langer in je stand te verblijven. Bied bijvoorbeeld een hapje en drankje aan, geef gelegenheid om te gaan zitten of organiseer gratis workshops in je stand.
3. Zorg voor follow-up na afloop van de beurs
Als de beurs voorbij is, loop je het risico dat een goede follow-up van de opgedane contacten erbij inschiet. Blijf bij de les en maak echt werk van je follow-up, want hiermee vergroot je het effect van je inspanningen op de beurs. Als je dit niet doet, zul je wellicht hele goede nieuwe klanten mislopen. Je kan je follow-up op diverse manieren vormgeven:
- Zet social media in. Benader prospects bijvoorbeeld via LinkedIn en voeg ze daar toe aan je netwerk. Doe dit zo gauw mogelijk en stel hiervoor een persoonlijke uitnodiging op;
- Benader belangstellenden met een gerichte e-mailcampagne. Door speciale e-mailings te verzenden naar personen die je op de beurs gesproken hebt, kun je de boodschap heel goed laten aansluiten op hun interesses;
- Telefonische follow-up is onmisbaar. Het is de meest persoonlijke manier om potentiële klanten te interesseren in je producten en diensten na afloop van een beurs. Je hebt de kans actief vragen te stellen en direct in te spelen op de reacties die je krijgt.
Hou steeds het doel van je strategie voor de betreffende beurs in gedachten. Zorg dat je beurspresentatie onderscheidend is en dat je op een positieve manier opvalt. Met bovenstaande strategieën zal de bekendheid van jouw merk enorm groeien.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.