'Door Blue Monday ‘depressiefste dag' te blijven noemen versterken we negatieve gevoelens'

17 januari 2025 13:09

'Door Blue Monday ‘depressiefste dag' te blijven noemen versterken we negatieve gevoelens'

Dit is een expertquote van Carolien Baecke, NGvV - Nederlands Genootschap van Vitalogen.

Blue Monday is een marketingmythe die ons juist somber maakt. Door deze dag telkens te benoemen als ‘depressiefste dag van het jaar’, versterken we negatieve gevoelens en doen we mentale gezondheid tekort. Psychische klachten zijn geen eendagsvlieg en verdienen structurele aandacht.

In plaats van mee te gaan in de negativiteit, stel ik voor om Blue Monday te vervangen door Mindful Monday. Dit is een kans om de dag om te draaien naar iets positiefs: een dag van mentale veerkracht, bewustzijn en zelfzorg. Mindful Monday nodigt uit om stil te staan bij onze mentale gezondheid en het belang van herstel, zonder de somberheid te ontkennen, maar juist door deze gevoelens met zorg en aandacht te benaderen.

Bedrijven, scholen en media kunnen het gesprek openen over stress, burn-out en mentale fitheid. Niet met loze tips, maar door échte verandering: bijvoorbeeld flexibeler werken, minder prestatiedruk en meer ruimte voor herstel. Alleen zo maken we een blijvend verschil.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.