Dit zijn de beste studentondernemers van Nederland
4 juni 2019 11:19
Welke Student Company is dit jaar de beste van Nederland? Deze vraag stond vandaag tijdens de landelijke finale van Student Company van het Jaar 2019 centraal. Tien bedrijven van mbo- en hbo-studenten maakten kans op de titel. Uiteindelijk won GIGG van ROC Rijn IJssel in de categorie mbo en STRAPD van Fontys in de categorie hbo. Student Company van het Jaar is een landelijke prijs die jaarlijks door stichting Jong Ondernemen wordt uitgereikt aan de beste studentenbedrijven.
Zo’n 5.000 studentondernemers uit het mbo en hbo deden het afgelopen schooljaar mee aan het ondernemersprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. De studenten richten tijdens dit programma in teamverband een eigen bedrijf op en runnen dit een schooljaar lang. De competitie Student Company van het Jaar 2019 is onderdeel van dit programma. Dit jaar schreven zich meer dan zestig teams in voor de competitie. Na een aantal voorrondes werden er tien companies, 5 in de categorie mbo en 5 in de categorie hbo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale in het Beatrix Theater Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens de finale werden de teams beoordeeld op de presentatie van hun stand, het stand-van-zaken-rapport, een jury-interview en de pitch. De finale werd gepresenteerd door Donatello Piras.
De grote winnaars
In de categorie mbo ging GIGG van ROC Rijn IJssel uit Arnhem er met de winst vandoor. Het bedrijf verkoopt 100% ecologisch verantwoorde geschenkartikelen die verpakt worden in groeipapier. "GIGG gaat voor groen en heeft een geweldig rendement van 360% gerealiseerd. Een terechte winnaar!", aldus juryvoorzitter Irette van Lier van ManpowerGroup. GIGG vertegenwoordigt 3 tot en met 5 juli Nederland in de Europese finale in Lille.
De mbo-jury bestond uit Irette van Lier (ManpowerGroup), Simon Kruithof (KLM) en Daniëlle Doolhof (alumnus Jong Ondernemen).
In de categorie hbo won STRAPD van Fontys uit Eindhoven. Het bedrijf maakt onderscheidende sokken met een speciale rand die zichtbaar is bij het dragen van sneakers. Het team speelt in op de trend flanking, waarbij broeken worden opgerold bij het dragen van sneakers. Ze hebben een patent op hun product. "Alles klopt! Jullie hebben overal aan gedacht: van mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) tot aan marketing. Het eindresultaat is prachtig, goed gedaan", aldus juryvoorzitter Frank van Vliet van Wolters Kluwer. STRAPD neemt namens Nederland deel aan de Europese finale van 24 tot en met 26 juni in Oslo.
De hbo-jury bestond uit Marnix Geraerts (LXA The Law Firm), Gerard van den Broek (De Ondernemer), Frank van Vliet (Wolters Kluwer) en Bastiaan Truijens (Experian).
Publiekslieveling
Iedereen Beweegt van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen werd verkozen tot publiekslieveling. In aanloop naar de finale konden mensen stemmen op hun favoriete Student Company. De companies deden er alles aan om de meest stemmen binnen te halen en de titel Publiekslieveling te winnen. In totaal is er ruim 5200 keer gestemd en mag Iedereen Beweegt zich dus Publiekslieveling noemen. Het team wint een interview met De Ondernemer dat op hun website wordt geplaatst én in de gehele krantenoplage van het AD en Het Parool.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.