De zelfstandige rijder zit volkomen in de knel

7 april 2020 09:04

De zelfstandige rijder zit volkomen in de knel

UKS Service in Uithoorn is een charter/transportdienst. Het vervoersbedrijf rijdt internationaal voor zowel een viertal verschillende chauffeursplatforms als voor diverse koeriersbedrijven. Eigenaar Nick Rosman: “Wij zijn eigen rijders met een eigen trekker.”

Beperkingen eigen rijders

Net als menige andere ondernemer zit Nick Rosman vanwege de huidige coronacrisis behoorlijk in de knel, waarbij de nood in zijn branche wel heel hoog is.

“De situatie is heel makkelijk samen te vatten” begint hij uit te leggen. “Eigen rijders, zzp’ers dus, die een eigen vrachtwagen hebben en een opstalplaats huren, vallen niet in de 4000 euro regeling – omdat hun SBI-code daar niet binnen valt. Als ik je dan vertel dat mijn verhuurder voor opstal van mijn wagen 1800 euro per maand wil zien. En wij mogen onze wagen nu eenmaal niet bij ons voor de deur parkeren of los op het industrieterrein. En als de truck te lang stilstaat ook nog eventuele schade aangebracht kan worden door bijvoorbeeld baldadige jeugd.”

Voor de tijdelijke inkomensondersteuning voor zzp’ers komt hij wel in aanmerking, maar zoals hij zelf zegt: “Maar dat zet geen zoden aan de dijk. Van dat bedrag kan ik nog niet één maand opstal van mijn wagen betalen. De SBI-code van de transporteur en de taxichauffeur zit niet in de regeling omdat die in eerste instantie bedoeld was voor de zwaar getroffen horeca. In tweede instantie werden kappers en andere contactberoepen alsnog toegevoegd. Maar een heleboel beroepsgroepen vallen nu nog steeds buiten de boot.

En alles ligt bij ons volledig stil. Wij rijden veel op Duitsland, Engeland en Spanje. Ik ben 60, val in de risicogroep. Dus ik zal voorlopig niet rijden.”

Transportbranche geraakt

Bijkomend punt is dat, ondanks stilstand van de vrachtwagen, er geen uitstel van motorrijtuigenbelasting wordt verleend. Hoe komt dat? “Omdat niemand daarover heeft nagedacht!” zegt Nick Rosman. “Leasebedrijven en wagenparken zitten allemaal op een andere manier in hetzelfde schuitje. Niemand uitgezonderd. En wij kunnen de wagen wel schorsen voor de wegenbelasting, maar dat is beperkt mogelijk. Als ik dan opeens toch een rit mocht krijgen, kan ik hem daarna namelijk niet opnieuw schorsen. Als díe regel wordt bijgesteld zou dat al een positief ding zijn. Want nu zou ik opdrachten moeten weigeren om te kunnen voortbestaan.”

Hij vervolgt: “Wij zijn lid van EVO en MKB Nederland, en die kaarten het wel aan, maar dat helpt nog voor geen meter. Het gaat gewoon om een enorme groep mensen die hierdoor getroffen wordt, de hele transportsector. Complete bedrijven staan stil.

Rijd je bijvoorbeeld op Kroatië of Roemenië, dan sta je daar eerst 14 dagen in quarantaine. Dan mag je lossen en vervolgens sta je wéér 14 dagen in quarantaine. Je wagens staan een maand stil terwijl het personeel moet worden doorbetaald! Ga maar eens rekenen wat dat het transportbedrijfsleven gaat kosten.

Deze situatie is echt ongekend, dit heeft niemand ooit nog meegemaakt. Het kabinet kan wel zeggen: eerst de gezondheid en dán de economie, maar dat werkt niet. Je kunt de economie niet stilgooien en dat dan later pas gaan oplossen. Ze moeten nú een oplossing regelen.”

Tekst: Theo Bennes

UKS Service

Admiraal Van Ghentlaan 47

1421 XL  Uithoorn

tel. 0297 – 268054

www.uks-transport.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.