De voordelen van een advertorial voor je onderneming
6 januari 2022 09:49
Als je op zoek bent naar meer naamsbekendheid of je product of dienst wilt aanprijzen, zijn er verschillende reclame-uitingen die je kunt overwegen. Een advertorial is er daar één van. In dit artikel gaan we hier dieper op in: wat is een advertorial precies en wat zijn de voordelen ervan voor je bedrijf?
Wat is een advertorial?
Voordat we de voordelen aan je uitleggen, is het handig om te weten wat een advertorial nu eigenlijk precies is. De term advertorial is een combinatie van de woorden advertentie en editorial. Dit geeft meteen goed aan waar het om gaat. Je moet voor de plaatsing betalen, maar het wordt in de vorm gegoten van een redactioneel artikel. Wel wordt er meestal aangegeven dat het om een (betaalde) samenwerking gaat. Een advertorial plaatsen heeft een aantal voordelen, die we hieronder uit de doeken doen.
1. Advertorials worden beter gelezen dan ‘normale’ advertenties
Het is voor lezers vaak niet meteen duidelijk dat het om een betaald artikel gaat. Ondanks dat dit er in de meeste gevallen bij staat, is de opmaak exact hetzelfde als een redactioneel artikel.
Daarom werkt een advertorial vaak beter dan een ‘gewone’ advertentie. Duidelijke reclame wordt vaak bewust vermeden, terwijl advertorials wél worden gelezen. Zeker als je voor een interessante tekst zorgt!
2. Je kunt meer informatie kwijt in een advertorial
Nog een voordeel van een advertorial ten opzichte van een advertentie is dat je normaal gesproken meer informatie kwijt kunt. Een advertentie bestaat meestal voor het grootste gedeelte uit beeld, terwijl je bij een advertorial genoeg ruimte hebt om van wal te steken over jouw product of dienst.
3. Advertorials komen geloofwaardiger over
Omdat een advertorial niet meteen in het oog springt in als reclame, komt dit een stuk geloofwaardiger over dan een advertentie. Om de geloofwaardigheid extra te vergroten, schrijf je de advertorial het liefst zo veel mogelijk als een redactioneel artikel. Zodra het te veel als een reclametekst leest, schiet een advertorial zijn doel voorbij. Bij sommige (online) magazines is het ook mogelijk om de advertorial door de redactie te laten schrijven, zodat de stijl ook helemaal bij het medium past. Een andere optie is om je advertorial door een andere partij, zoals een reclamebureau, te laten schrijven. Je hebt uiteraard wel minder invloed op wat erin komt te staan als je het niet zelf schrijft.
4. Je hebt geen last van adblockers
Ontzettend veel internetgebruikers gebruiken adblockers, waardoor ze normale advertenties niet te zien krijgen. Advertorials hebben hier geen last van, omdat ze zijn opgemaakt als een normaal artikel. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid en daar gaat het tenslotte ongetwijfeld voor een groot deel om.
Een laatste tip
Het succes van je advertorial valt of staat met de keuze van het medium waarop je hem plaatst. Zorg dat je niet alleen dat je een site kiest met genoeg bezoekers en de juiste prijs, maar die ook goed bij jouw product of dienst past.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.