De toepassingsmogelijkheden van relatiegeschenken
27 juli 2020 09:42
Menig bedrijf maakt tegenwoordig gebruik van relatiegeschenken. Maar iedere onderneming pakt het zo op zijn eigen manier aan. Zo zijn er webshops die bij elke bestelling diverse kleine geschenken weggeven om zo een relatie op te bouwen, terwijl andere bedrijven weer relatiegeschenken uitdelen om relaties op te bouwen. Relatiegeschenken zijn een krachtig onderdeel van de promotie van bedrijven geworden en dat is niet voor niets. Want wie vindt een cadeautje krijgen nou niet leuk?
In dit artikel gaan we in op de verschillende toepassingsmogelijkheden van relatiegeschenken om jou op weg te helpen en mogelijk zelfs te inspireren. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder.
Onderscheiden van de concurrentie
Relatiegeschenken worden door bedrijven veelal gebruikt om zich te onderscheiden van de concurrentie. Nog nooit is het voorgekomen dat er zoveel bedrijven en webshops uit de grond ‘schieten’ als de afgelopen jaren. Met name in branches waar de concurrentie zeer hoog is kan het dan erg moeilijk zijn om je te onderscheiden van de concurrentie.
Er zijn dan ook veel manieren om je te onderscheiden van de concurrentie. Misschien ben je een prijsvechter en kan je de producten veel goedkoper aanbieden dan de concurrent. Of misschien is de (klanten)service die jij na de verkoop biedt vele malen beter. Relatiegeschenken zien we ook steeds vaker in dit rijtje terugkomen. Maar hoe pas je dit toe?
Klanten & medewerkers
Eén van de manieren waarop relatiegeschenken gebruikt worden is het uiten van waardering. Denk bijvoorbeeld aan een bedankje voor je medewerkers, laten zien dat je nieuwe klanten niet ziet als een nummertje of om de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Door iemand onverwachts een cadeautje (hoeft niet groot te zijn) te geven laat je zien dat je die persoon waardeert. Het zal dan ook altijd gewaardeerd worden. En, geef je iets praktisch wat regelmatig gebruikt gaat worden, dan zal er keer op keer weer een positieve associatie gemaakt worden met jouw bedrijf of merk.
Vind je het lastig om dit toe te passen. We helpen je graag op weg met enkele ideeën ter inspiratie:
- Geef bij elke bestelling, of aan vaste klanten, bij jouw webshop een kleinigheidje weg dat past bij jouw producten. Bijvoorbeeld: een bidon/shakebeker bij sportwebshops.
- Geef je medewerkers als bedankje voor hun inzet de afgelopen maanden een pakketje met daarin kleine handige geschenken met het logo van jouw bedrijf erop. Bijvoorbeeld: een notitieboekje, duurzame drinkfles en pennen.
- Geef je vaste/grootste klanten een pakketje (kerstpakket) met daarin praktische producten. Bijvoorbeeld: een powerbank, anti-diefstal rugzak of duurzame keukenaccessoires.
Beurzen & evenementen
Naast dat het voor klanten & medewerkers gebruikt wordt, zien we ook vaak dat bedrijven kleine geschenken laten bedrukken met hun logo of slogan om deze uit te delen op bijvoorbeeld een beurs of evenement. Het probleem bij deze gelegenheden is namelijk dat er zó veel bedrijven staan en hun product en/of dienst willen verkopen, dat bezoekers overlopen van informatie.
Door ze iets mee naar huis te geven wanneer ze bij jouw stand zijn geweest zorg je ervoor dat ze je niet vergeten. En, als je dan voor iets praktisch als een kleine powerbank kiest, dan zal bij elk gebruik weer een positieve associatie opgeroepen worden. Wanneer ze dan een probleem hebben en jij kan dit mogelijk voor hen oplossen dan zal je snel te binnen schieten.
Relatiegeschenken hoeven niet veel te kosten
We hebben je twee toepassingsmogelijkheden van relatiegeschenken gegeven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer creatieve mogelijkheden te bedenken. Maar, onthoud dat het geven van relatiegeschenken helemaal niet duur hoeft te zijn. Een cadeau hoeft niet duur te zijn voor iemand de waarde ervan inziet en het waardeert.
Door te laten zien dat je er moeite in gestoken hebt en er een persoonlijk geschenk van maakt zal het zeker gewaardeerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het bedrukken van pennen met een grappige boodschap, een duurzame drinkfles met het logo van jouw ‘groene’ onderneming of het persoonlijk langsbrengen van een flesje wijn aan het einde van het jaar als bedankje voor het vertrouwen.
Wees dus niet bang om te investeren, je weet maar nooit waar het jouw onderneming naartoe kan brengen. Ga eens online kijken naar relatiegeschenken en doe inspiratie op. Wie weet vind je wel een product dat perfect bij jouw wensen aansluit.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.