De rol van acteurs in tv reclames? Belangrijker dan je denkt

25 juli 2022 14:35

De rol van acteurs in tv reclames? Belangrijker dan je denkt

We zien iedere dag heel wat reclamespots voorbijkomen op tv. Hoewel je het niet altijd in de gaten hebt, hebben die veel impact. Op ons koopgedrag, maar ook op onze maatschappelijke beeldvorming. Gelukkig is er door de jaren heen al heel wat veranderd, maar te vaak is reclame nog rolbevestigend, seksistisch of misleidend. De rol van de acteurs is in dit geval belangrijker dan je misschien denkt. Onlangs maakte Ster, het instituut dat de reclame bij de publieke omroep verzorgt, bekend dat in de eerste helft van 2022 de vraag naar reclame op tv is gestegen. Het is dan ook dé manier voor adverteerders om hun product onder de aandacht te brengen. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de acteurs in de spotjes, maar tegelijkertijd is dit een pijnpunt. Wetenschappelijk onderzoek in opdracht van bvA, netwerk van merkleiders, toont namelijk aan dat reclame geen realistische afspiegeling geeft van onze maatschappij. Zo vinden jongeren dat er te weinig diversiteit te zien is, en ouderen juist te veel om het realistisch te vinden.

Stereotypes verbannen

Dat was ooit nog veel erger. Als je een sprong terug in de tijd zou maken, zou je zien dat reclames bol stonden van de clichés en stereotyperingen. Daarom werd er in 2017 de ‘Unstereotype Alliance’ gelanceerd door de Verenigde Naties. Grote bedrijven als Facebook, Google en Twitter beloofden de handen ineen te slaan om stereotypes in reclames uit te bannen. Ook de Nederlandse bedrijven Unilever en Knorr sloten zich aan.

Herkenning

Tegenwoordig zijn er veel personages waarmee we ons kunnen identificeren. Denk maar eens aan Frans Lammers in de reclames van Jumbo, of supermarktmanager Ilse bij Albert Heijn. Beiden sympathiek, grappig en ietwat onhandig, maar vooral: herkenbaar voor velen. Qua diversiteit valt er echter nog veel te winnen. Zo schreef NRC eerder al dat er steeds meer mensen met kleur te zien zijn in commercials, maar vaak als figurant. De witte man krijgt bijna altijd de hoofdrol. Mensen met een beperking of mensen die herkenbaar tot de LGBT+-groep behoren, hebben zelden een zichtbare rol in reclamespotjes.

Andy van der Meijde, Wesley Sneijder en Sjaak Zwart

Er is dus werk aan de winkel. Gelukkig leren we iedere dag nog bij. Kijk maar eens naar de ontwikkelingen rondom Andy van der Meijde, Wesley Sneijder en Sjaak Zwart. Tot voorkort waren deze oud voetballers de sterren van gokreclames. Die tijd is nu voorbij. De inzet van zulke rolmodellen zou leiden tot een toename in gokverslavingen, met name onder jongeren. Daarom is het sinds vorig maand verboden om rolmodellen in te zetten in gokreclames voor bijvoorbeeld casino’s, sportweddenschappen of online gokken. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming heeft hiervoor de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen aangepast.

“Rolmodellen zijn een voorbeeld”

Volgens minister Weerwind kunnen rolmodellen een aansprekend voorbeeld zijn van een succesvolle leefstijl. Deze zou extra aantrekkelijk zijn voor met name jongeren. “We hebben gezien dat reclames met rolmodellen een aanzuigend effect kunnen hebben om te beginnen met gokken of langer door te spelen dan verantwoord is.” Om deze kwetsbare groepen en met name jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar te beschermen, is het verbod op de inzet van rolmodellen ingesteld.

Kleine rol, grote impact

De keuze voor de juiste personen in jouw reclamespot is dus van groot belang. Kies je voor een beroemdheid? Of creëer je een personage? Ga je voor herkenbaarheid? En hoe houd je rekening met diversiteit? Eén ding is zeker: hoe klein iemand zijn rol ook is, de impact kan groot zijn. Benieuwd naar alle legale kansspelaanbieders in Nederland? Kijk dan hier op Gratisgokken voor het aanbod.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.