De ondernemer van de toekomst? Digitaal, efficiënt en betrouwbaar
2 oktober 2018 12:12
Als ondernemer – zeker als je bijvoorbeeld als winkelier op dagelijkse basis te maken hebt met klanten – wil je op alle vlakken meegaan met de tijd en de service bieden die je klanten vragen. Dat is niet altijd makkelijk, zeker omdat er op digitaal gebied een nietsontziende revolutie gaande is die innovatie vereist. Zorg ervoor dat je geen moment achterloopt, dat doe je zo:
Op het moment dat jij als ondernemer denkt je zaakjes goed op orde te hebben, komt er op het gebied van marketing, productontwikkeling, communicatie of wetgeving weer een verandering of uitvinding langs die ervoor zorgt dat je weer alle zeilen moet bijzetten om niet achter te lopen op commercieel gebied. Een klant ziet het immers als een bedrijf modern is, zolang dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en de service. Ondernemer zijn in het huidige tijdperk is daarom moeilijker dan ooit, maar als je de volgende stappen neemt, weet je zeker dat je de komende tijd goed zit!
Service en chatbots
Met name als je een zaak hebt die gericht is op klantcontact, wil je je klanten zo snel en persoonlijk mogelijk kunnen helpen als ze vragen of klachten hebben. Maar als ondernemer is tijd geld, en ben je niet altijd in staat om je klanten te woord te staan. Je kan geld uitgeven aan een dure werknemer, of je kan ervoor kiezen om chatbots te implementeren in je bedrijf. Van een chatvenster op je website tot een chatbot op je Facebooksite, er zijn chatbots in alle soorten en maten. Een vraag over een bestelling, over openingstijden, een korting of de prijs van een product: zolang het gaat om niet de diepzinnige vragen kan een chatbot al deze taken van je wegnemen. Ook als het aankomt op het versturen van promoties en kortingen naar klanten kunnen chatbots heel handig zijn. Nog handiger is dat je de klanten tegenwoordig kan bereiken, daar waar ze het meest actief zijn: op hun mobiele telefoon. Via Whatsapp Business, een uitvoering van Whatsapp gericht op de commerciële markt, kan je nog persoonlijker contact met je klanten hebben, terwijl je daarnaast overzicht houdt over alle orders en bestellingen.
Veiligheid en contactloos betalen
Deze heeft meer te maken met veranderingen in de wetgeving. Als je een redelijk moderne ondernemer bent met een winkel zal je waarschijnlijk namelijk al wel de mogelijkheid bieden aan je klanten om contactloos te betalen. Dat is niet alleen sneller, het is ook makkelijker. Maar vooral: voor zowel jou als voor de klant is het veiliger. Jij als ondernemer zit aan het eind van de dag namelijk niet met een groot bedrag aan cash geld in de kassa, dat je vervolgens moet storten in de bank – en dus met het risico op een overval. De klant heeft minder risico op betaalfraude, aangezien ze voor lagere betalingen hun pincode niet hoeven in te voeren. Mocht je nog geen contactloos betaalapparaat hebben, dan zal je een nieuwe automaat moeten aanschaffen. Vanaf 1 mei 2019 moeten alle winkels in Nederland namelijk de mogelijkheid bieden tot contactloos betalen.
Marketing en Big Data
Elke ondernemer kent de gouden regel dat de klant koning is. Maar om ervoor te zorgen dat je klanten zich speciaal en gewaardeerd voelen, helpt het om zoveel mogelijk over ze te weten te komen. Hoewel het eng klinkt in het tijdperk waar de krantenkoppen vol staan met verhalen over privacy schending, is het verzamelen van data over je klanten essentieel. Of het nou gaat om het aanleggen van een klantbestand door het verzamelen van e-mailadressen, het gebruik van Google Analytics, de statistieken op sociale media, het rondsturen van enquêtes of het analyseren van de eigen verkoopgegevens: achter elk platform dat je gebruikt zit data over je klanten die waardevol is. Hoe meer je weet over je klant hoe beter: je kan aanbiedingen en promoties persoonlijker maken, je kan klantgedrag beter voorspellen en op basis daarvan kan je je hele commerciële model vormgeven.
Duurzaamheid
Een andere trend is dat bedrijven zich steeds meer bezighouden met duurzaamheid. Zo zijn er al bedrijven zoals Vandebron die alleen nog maar echt groene stroom aanbieden. Je tegenwoordig kunt zakelijk ook groene stroom afsluiten. Maar BV Nederland heeft meer voorbeelden van bedrijven die een goed MVO-beleid hebben of duurzaamheid zelfs geïntegreerd hebben in hun corebusiness, zoals Dopper of Tony Chocolonely.
Financiën en Blockchain
Het ligt er bij deze ontwikkeling wel een beetje aan in welke sector je werkzaam bent, maar de toepassing van blockchain op je betalingsverkeer kan met name grote ondernemingen enorm helpen. Door gebruik te maken van blockchain wordt je betaalverkeer namelijk inzichtelijker, sneller, veiliger en gedetailleerder. Er zijn al meerdere banken en overheidsinstanties die blockchain (deels) toepassen, en hoewel we pas aan het begin staan van de blockchain revolutie, en de hele economie zich op dit gebied opnieuw zal moeten uitvinden, zal het als ondernemer zeker lonen deze ontwikkeling zeer nauwlettend in de gaten te houden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.