De kracht van originele relatiegeschenken tijdens de feestdagen
14 november 2019 11:41
De laatste maanden van het jaar zijn bij uitstek de maanden waarin relatiegeschenken worden weggegeven. Het toppunt wordt bereikt rondom de feestdagen. Bedrijven bedanken werknemers maar ook zakelijke relaties voor de samenwerking. Geschenken worden weggegeven in uiteenlopende soorten en maten. De keuze van een relatiegeschenk is een belangrijke. Je wilt de plank niet misslaan maar de ontvanger juist verblijden. Daarnaast kun je met sterke en originele relatiegeschenken diverse voordelen behalen.
De winst van een krachtig relatiegeschenk
Als je tijdens de feestdagen een geschenk wil weggeven, kun je alle kanten op. Het aanbod is enorm en voor ieder budget valt er wel een aansluitend cadeau te vinden. Kleine persoonlijke cadeaus, luxe kerstgeschenken en grote kerstpakketten. Maar wees jezelf ervan bewust dat een goed en origineel geschenk onderscheidend kan zijn en zelfs kan bijdragen aan je winst. Want uiteindelijk staat de klant centraal, diezelfde klant moet het komende jaar weer gaan bijdragen aan jouw winst.
Loyaliteit creëren
Met loyaliteit bedoelen we natuurlijk: het opnieuw afnemen van diensten of producten. De reden nummer één voor veel bedrijven om een kerstgeschenk aan zakelijke relaties te geven. De betere, of misschien wel alle, zakelijke relaties krijgen een relatiegeschenk. Ze worden bedankt voor de goede samenwerking in het nieuwe jaar, natuurlijk hoopt de gulle gever op een hernieuwde samenwerking in het komende jaar. Het werkt ook. Wanneer je een persoonlijk geschenk ontvangt zorgt dit voor een stuk dankbaarheid en loyaliteit richting de persoon, of de organisatie, waarvan je het ontving.
Werken aan je branding
Met een goed gekozen relatiegeschenk kun je met de feestdagen ook goed werken aan je branding. Het is al lang niet meer zo dat een fles wijn de standaard is. Geschenken kun je bestellen in alle soorten en maten. Om zelf weg te geven, of juist per post. Maak een prachtig design in jullie huisstijl en werk aan je branding. Maar dat niet alleen, communiceer ook de boodschap van jouw bedrijf via het geschenk.
Een wijnkist kun je tegenwoordig bedrukken in je eigen huisstijl, maar ook daar houdt het niet op. Je kunt prachtige geschenken ontwikkelen in je eigen huisstijl. Verzenddoosjes, in een full colour design die bij jouw relatie op de mat vallen. Kerstgeschenken in verpakkingen met een private label. Laat jouw merk, organisatie of bedrijf stralen op een geschenk.
Tip: kies een geschenk met een hoge ‘bewaarwaarde’. Denk bijvoorbeeld aan een mooi luxe koekblik met een heerlijke vulling. Nadat men heeft genoten van de lekkernijen, zal het blik in de kantoorkantine blijven staan.
Je imago versterken
Het versterken van je imago ligt natuurlijk in lijn met branding. Maar naast het uitdragen van je merk en boodschap, kun je ook je imago nog versterken. Wees origineel, zorg dat je op een onderscheidende manier voor de dag komt. Hebben jullie humor hoog in het vaandel staan, laat je geschenk daarop aansluiten en geef een leuk cadeau. Is jouw bedrijf meer gericht op een ‘high-class’ publiek? Geef dan juist een luxe geschenk.
Het kerstgeschenk als onderdeel van een marketingcampagne
Een geschenk an sich heeft al veel toegevoegde waarde. Maar je kunt het ook onderdeel maken van een marketingcampagne.
Een voorbeeld: stuur klanten met de feestdagen een mooi geschenk, maar verwerk hier op unieke wijze een wincode in. Misschien druk je deze wel in chocolade, druk je hem op een kaart, of plaats je de wincode in een fortune cookie. Slechts een aantal voorbeelden. De wincode kan natuurlijk op jouw website ingevoerd worden. Op deze manier trek je publiek naar je website. Op de bestemmingspagina kun jij de ontvanger onderdeel maken van je campagne.
Dit is één voorbeeld. Maar er zijn vele voorbeelden te bedenken. Kerstgeschenken, maar ook andere geschenken, kunnen geheel op maat gemaakt worden. Maak jouw relatiegeschenk onderdeel van je marketingcampagne.
Het relatiegeschenk als manier om direct contact tot stand te brengen
Een geschenk is ook dé manier om direct contact tot stand te brengen. Heb je accountmanagers in dienst, of ben je zelf veel in contact met je relaties? Ook al heb je geen complete campagne, zorg dan toch dat een geschenk niet op zichzelf staat, maar creëer contactmomenten.
Een geschenk kan persoonlijk gegeven worden. Directer contact kan niet. Een goed moment om de zakelijke relatie flink te verstevigen. Zorg wel voor een afspraak. Want je wil je contactpersoon wel treffen. Wanneer jij aangeeft dat je iets moois komt brengen, kan jouw contact vast wel een gaatje in zijn agenda vinden.
Ook wanneer je je geschenken per post verzendt, kun je hier prima een contactmoment aan koppelen. Zorg dat je iedere ontvanger persoonlijk nabelt. Vraag of het geschenk goed ontvangen is, jouw haakje voor het telefoontje. Van hieruit kun je proberen een commercieel doel te bereiken. Doe dit wel subtiel, want jouw geschenk moet geen commerciële worden.
Investeer tijd in relatiegeschenken
Of je nu sinterklaasgeschenken, kerstgeschenken of eindejaarsgeschenken weggeeft tijdens de feestdagen: denk er eens goed over na wat je geeft en hoe je hier meer van kan maken. Want het mag duidelijk zijn dat een geschenk veel toegevoegde waarde kan hebben voor jouw organisatie.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.