De kracht van lokale SEO

26 juli 2024 14:46

De kracht van lokale SEO

Als jij een bedrijf hebt met een fysieke locatie, dan wil je natuurlijk graag dat (potentiële) klanten jou weten te vinden. Door slim gebruik te maken van lokale SEO kan jouw bedrijf goed lokaal gevonden worden. Het is dus belangrijk dat, wanneer je voor je business aan de slag gaat met SEO, je ook zeker aandacht besteedt aan lokale zoekmachine optimalisatie. Dit kan je namelijk op dagelijkse basis veel klanten opleveren.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO gaat net als ‘normale SEO’ over de strategieën die je kunt inzetten om de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Het verschil? Lokale SEO focust zich op, je raadt het al, lokale zoekopdrachten. Bij lokale zoekopdrachten kun je denken aan voorbeelden als “SEO agency Amsterdam” of “lunch Groningen”. Door jouw website te optimaliseren voor dit soort specifieke lokale zoektermen, die aansluiten bij jouw doelgroep, kunnen mensen in de buurt jouw bedrijf sneller vinden. En dat kan weer leiden tot meer klanten.

Ben je nog niet helemaal overtuigd van het belang van lokaal gevonden worden? Na het lezen van deze drie redenen zul je er vast anders over denken!

  1. Verbeterde online zichtbaarheid
  2. Vergroot de klantenstroom
  3. Versterk vertrouwen en geloofwaardigheid

Hoe bepaalt Google de lokale zoekresultaten?

Zoekmachines als Google bepalen de zoekresultaten van een lokale zoekopdracht niet ‘random’. Er zijn drie factoren die sterk meewegen. Of jij in de resultaten te vinden bent, hangt onder andere af van relevantie, afstand en prominentie.

Relevantie

Zoekmachines zoals Google, Yahoo! en Bing, proberen hun gebruikers de meest relevante resultaten te tonen op basis van hun zoekopdracht en -intentie. Wil jij lokaal gevonden worden? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je bedrijfsvermelding en website nauwkeurig beschrijven welke producten – in dit geval wafels – je verkoopt.

Afstand

Afstand verwijst – logischerwijs – naar hoe dicht (of ver) een bedrijf zich bevindt bij de locatie van de zoekmachine gebruiker. Als wafelbakker in Amsterdam, zul je niet te zien zijn in de zoekresultaten wanneer iemand zich in Groningen bevindt en hier op zoek is naar een zoete lekkernij.

Prominentie

Prominentie gaat over hoe bekend je bedrijf (op het web) is. Google meet deze prominentie aan de hand van verschillende factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal reviews en backlinks. Hoe meer 5-sterren Google reviews jouw wafelzaak weet te verzamelen, hoe betrouwbaarder je overkomt. Niet alleen voor Google, maar ook voor potentiële klanten!

De 4 lokale SEO tips

  1. Maak een Google Bedrijfsprofiel (GBP) aan
  2. Verzamel en beheer online beoordelingen
  3. Gebruik lokale zoektermen in je website-inhoud
  4. Bouw lokale backlinks op
terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.