De Koffiejongens roepen op te ‘KAPPEN MET DIE CUPZOOI!’

6 oktober 2023 15:58

De Koffiejongens roepen op te ‘KAPPEN MET DIE CUPZOOI!’

De Koffiejongens lanceren deze week een nieuwe campagne waarin ze oproepen om te stoppen met het gebruik van aluminium en plastic koffiecups en over te stappen op hun 100% biologisch afbreekbare koffiecups.

1 miljard verspilde koffiecups per jaar

Waarom? Omdat in Nederland 80% van alle aluminium cups niet wordt gerecycled, maar verbrand. Jaarlijks worden hierdoor in Nederland 1 miljard aluminium koffiecups weggegooid. Ja-ha, dat is even schrikken. Bovendien komt er bij de productie van aluminium cups 5x meer CO₂ vrij dan bij de productie van de 100% biologisch afbreekbare koffiecups van De Koffiejongens. Daarom zeggen zij: Kappen met die cupzooi!

De nieuwste generatie koffiecups, die De Koffiejongens eerder dit jaar introduceerden, zijn gemaakt van planten. Dat betekent dat de koffiecups na gebruik bij het GFT kunnen of op je composthoop thuis. Hier vergaan de cups en wordt de koffiedrap omgezet tot voedzame compost. En daar zijn nieuwe planten weer dol op!

De Europese commissie wil ook van aluminium koffiecups af

Niet alleen De Koffiejongens vinden dat aluminium koffiecups niet meer van deze tijd zijn, maar ook de Europese commissie (EC). Vorig jaar heeft de EC aangekondigd om verpakkingsafval drastisch te willen verminderen. Koffiecups zijn één van de producten die er volgens de EC aan moeten geloven. Juist omdat er zo weinig worden gerecycled. Als het voorstel wordt aangenomen, moeten alle cups twee jaar na het ingaan van de wet biologisch afbreekbaar zijn.

Samen naar een alu-minimum.

Na de eerdere campagnes ‘aluminium, hoe haal je het in je cup’ en ‘de wereld op zijn cup’ is dit de derde campagne waarin De Koffiejongens de consument én industrie oproepen om samen toe te werken naar een alu-minimum. Voor deze campagne zijn de cuppies echt tot leven gewekt. In een miniatuurwereld zien we de cuppies van De Koffiejongens oproepen tot ‘kappen met die cupzooi’. In de ‘making of’ is te zien hoe alle elementen uit de video met de hand zijn gemaakt. Voor de creatie van deze campagne bundelden De Koffiejongens de krachten van het vaste creatieve team Gookie Sassen (Closed on Monday) en Anneroos Ribbers met Boudewijn Bosman & Studio Mals voor de video creatie.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.