De ideale mix om bedrijfsprocessen te optimaliseren

13 januari 2023 15:51

De ideale mix om bedrijfsprocessen te optimaliseren

OVAS Solutions uit Emmeloord is in 1996 opgericht en staat sinds 2020 onder dagelijkse leiding van Erik-Jan & Daniëlle van Agteren. Met hun komst is het bedrijf, wat een uniek concept heeft qua online boekhouden en relatiebeheer, uitgebreid met webdesign en dronediensten, waardoor het nu een zeer veelzijdig dienstenpakket heeft op het terrein van ICT.

De voorgeschiedenis van het bedrijf

Het bedrijf is destijds opgericht door Johan Glas als OVAS Software. Hij ontwikkelde daarmee software voor kantoorautomatisering en onderwijsinstellingen. In 2010 is het bedrijf verdergegaan als OVAS Solutions en richtte het zich vooral op een zelf ontwikkeld online boekhoudpakket, genaamd  OVAS Connect en OVAS Incasso. Daarbij werd naast bedrijven ook ingezet op verenigingen, kerken en stichtingen, die er gebruik van maken om hun relaties te beheren en automatisch te incasseren.

De komst van Erik-Jan & Daniëlle

Erik-Jan is in 2009 gestart met EJA-Webdesign, waarmee hij sindsdien websites voor het midden- en kleinbedrijf maakt. In 2015 heeft hij met EJA-Webdesign de handelsnaam De Dronefotograaf opgericht. Hiermee verzorgt hij bedrijfsfotografie en -film en krijgt hij daarnaast veel opdrachten van makelaars bij de verkoop van een woning. Verder is hij sinds 2017 ook Werkbegeleider ICT bij Kwintes, waar hij jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt.

Daniëlle heeft diverse kantoorfuncties bekleed voordat ze in 2014 bij OVAS Solutions terechtkwam.

Eind 2018 ontstond er een situatie waardoor Erik-Jan aangetrokken werd als interim-directeur, waarna Daniëlle en hij, samen met een van de grootste klanten, het bedrijf begin 2020 overgenomen hebben.

In datzelfde jaar is EJA-Webdesign/De Dronefotograaf ingekocht in het bedrijf, waardoor de diensten websitebeheer en -onderhoud en dronefotografie en -film aan het totale dienstenpakket toegevoegd werden. De dronediensten vormen daarbij een belangrijke toegevoegde waarde. Door het samengaan van beide bedrijven is er een ideale mix ontstaan om bedrijfsprocessen te optimaliseren, want bedrijven, kerken, verenigingen en stichtingen kunnen bij OVAS Solutions terecht voor zowel het boekhoud- en relatiepakket als websites en webapplicaties, waarbij de eigen website aan het pakket gekoppeld kan worden.  

“De mogelijkheden zijn eindeloos”

Het bedrijf heeft vijf medewerkers. Erik-Jan stuurt iedereen aan, is de contactpersoon richting opdrachtgevers, maakt websites met bijbehorende applicaties en houdt zich bezig met dronefotografie en -film. En Daniëlle beheert het financiële en administratieve gedeelte; zowel voor OVAS zelf als voor de klanten die hun boekhouding aan het bedrijf uitbesteden.

Erik-Jan: “De combinatie van het boekhoud- en relatiepakket met websites en -applicaties maakt ons bedrijf echt uniek. Want het pakket is van zichzelf al uniek door de veelzijdigheid, waardoor de gebruiker ermee kan boekhouden, aan relatiemanagement kan doen en automatisch kan incasseren. En de koppelingen van een website naar het boekhoud- annex relatiebeheersysteem maken het nog veel interessanter; vooral voor de automatische incasso’s. Steeds meer bedrijven en organisaties maken hier dan ook gebruik van, omdat het behoorlijk wat tijdwinst oplevert. Neem bijvoorbeeld een goededoelenorganisatie: als iemand een donatie doet, wordt die betaling direct ingeschoten in het boekhoudsysteem en meteen verwerkt.”

Daniëlle voegt eraan toe: “De mensen vullen hun gegevens in op zo’n website, waarna die automatisch in het boekhoudpakket van de organisatie komen te staan, zodat er na de betaling bijvoorbeeld een factuur aangemaakt kan worden. Daarbij is het ook mogelijk om met een van de acht grootste Nederlandse banken een automatische koppeling te maken, zodat bankafschriften niet meer handmatig gedownload hoeven te worden, maar met één druk op de knop ingelezen, of zelfs automatisch gedownload, kunnen worden. En als mensen bijvoorbeeld op de site aangevinkt hebben dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen, wordt dat ook automatisch in het systeem opgeslagen. De mogelijkheden zijn eindeloos en omdat geen bedrijf of organisatie hetzelfde is, gaat het vaak om maatwerk.”

Dat OVAS Solutions een veelzijdig dienstenpakket aanbiedt, blijkt ook wel uit het feit dat het in opdracht van Van Dijk Educatie een speciaal softwareprogramma, genaamd LogiBoek, heeft ontwikkeld om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij de belangrijkste processen in het boekenfondsbeheer, zoals de samenstelling van boekenlijsten, vakkenprofielen, voorraad boeken, et cetera.

Eigenlijk doet het bedrijf alles op het gebied van ICT; tot en met vindbaarheid via Google Ads.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.