‘De diverse groep inspireerde me om op een andere manier te kijken’

5 juli 2022 11:14

‘De diverse groep inspireerde me om op een andere manier te kijken’

De technisch opgeleide Pavlina Nanou maakte recent een grote carrièrestap. De van oorsprong Griekse Nanou werkte als procestechnoloog bij onderzoeksinstituut TNO, waar zij innovatieve technologie ontwikkelde op het gebied van bio-brandstof productie, toen het idee ontstond om samen met twee collega’s het spin-off bedrijf TORWASH BV op te richten. Naast haar coördinerende rol als projectleider zou zij daarin de rol als COO van haar eigen bedrijf gaan vervullen. Het Marina van Damme scholarship dat zij won op Universiteit Twente, maakte het mogelijk voor haar om met het programma Foundations of Management (FMA) van Nyenrode Business Universiteit meer kennis over bedrijfsvoering op te doen. Dat leverde haar niet alleen de juiste knowhow, maar ook verrassende inzichten en bewustwording op.

Opbouw en diversiteit

Nanou ging het FMA programma open in. “Ik startte de opleiding met de vraag hoe ik handvatten kon krijgen om de juiste beslissingen voor ons nieuwe bedrijf te nemen. Mijn intentie was om als een spons alle kennis op te zuigen, zoveel mogelijk te leren en nieuwsgierig te zijn naar wat het me zou brengen.” De opbouw van het programma sloot dan ook helemaal aan bij wat ze zocht. “Aan het eind van elke module schrijf je een paper die je toepast op jouw werksituatie. Het is dus niet alleen zenden, leren en lezen, maar je gaat direct aan de slag met dat wat jou heeft geïnspireerd en linkt dit aan jouw eigen bedrijfssituatie. Daardoor kon ik er echt uithalen wat ik voor onze organisatie van belang vond en dat ook toepassen binnen ons bedrijf.”

Een module die veel heeft betekend voor haar startende bedrijf, is Organizational Development & HRM. “Deze module maakte ons bewust van onze bedrijfscultuur, onze waarden en de mensen die daarbij passen. De conclusies uit die module gebruiken we nu voor onze branding; we zien dat de persoon die onze branding aanpakt hiermee echt een laag dieper kan komen in logo, huisstijl en website.” Ook de kleurenprofielen die uit de Management Drives test kwamen, gebruikten zij voor hun branding sessies. “Die test maakte inzichtelijk welke rol ik en mijn twee collega’s vervullen in onze functie als COO, CEO en CTO. We wisten dat we goed konden samenwerken, maar niet wat de achtergrond daarvan was. Doordat we ons nu bewust zijn van onze sterke kanten en onze valkuilen, kunnen we elkaar beter ondersteunen.”

Waardecreatie

Nanou was aangenaam verrast door de module Operations & Supply Chain Management, die ingaat op de vraag: Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen je eigen bedrijfsvoering, maar de hele keten optimaliseert, zodat je voor iedereen waarde kan creëren? “Ik had er nooit bij stilgestaan hoeveel voordelen dat met zich meebrengt voor een bedrijf. Zeker in deze tijden, waarin crises als COVID-19 en de oorlog in Oekraïne blootleggen hoe gevoelig de aanvoerketens van onze maatschappij zijn. In mijn rol als aanspreekpunt voor alle partijen neem ik deze vraag nu gericht mee. Als ik bijvoorbeeld de waterschappen benader, die projectpartners en onze toekomstige klanten zijn, praten we niet alleen over dit project, maar vraag ik ook hoe zij de toekomst zien van deze samenwerking. Zij hebben daar veel ideeën over, dus ik merk nu al hoe waardevol het is.”

Diversiteit groep

Dat er door Nyenrode doelbewust een diverse opleidingsgroep samengesteld wordt, heeft Nanou ervaren als een grote meerwaarde. “Als startend bedrijf ligt onze focus op dit moment vooral bij de ontwikkeling van technologie”, vertelt ze. “Kennis is voor ons heel belangrijk in deze fase. Toen we tijdens de module Accounting & Finance, het thema investeringen bespraken en ik van medestudenten hoorde hoe zij daar binnen hun eigen sector mee bezig zijn, besefte ik dat wij op een later moment ook zullen moeten nadenken waarin wij gaan investeren als bedrijf en hoe we dat in willen vullen. Doordat je in zo’n diverse groep zit, krijg je mee hoe verschillende sectoren met zo’n thema omgaan en raak je zelf ook geïnspireerd om daar op een andere manier naar te kijken.”

Wat haar zo aansprak in de opleiding, het toepassen wat je leert, heeft ze er maximaal uitgehaald. En waar nu nog geen ruimte voor is, ligt klaar voor later. “Van alle zaken die ik mee wil nemen heb ik een to-do lijst opgesteld. De conclusies uit de module Marketing bijvoorbeeld, daar wil ik in de toekomst zeker nog mee aan de slag.”

Foundations of Management (FMA) is ideaal voor wie wil doorgroeien naar een algemene managementfunctie of die stap net heeft gemaakt. Je maakt jezelf in één jaar de essentie van bedrijfskunde eigen. Je leert over belangrijke, direct toepasbare bedrijfskundige concepten en instrumenten die je nodig hebt om sneller door te groeien als (algemeen) manager.

Artikel van Nyenrode

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.