De cijfers liegen niet: afrekenen met nadelen AOV-verzekering én schenkkringen kan
28 juli 2020 12:32
SharePeople, de crowdsurance oplossing waar zzp’ers een vangnet voor elkaar vormen bij arbeidsongeschiktheid, heeft in de eerste drie jaar een eigen positie verworven op de AOV-markt. De positie waarbij het afrekent met de nadelen van enerzijds verzekeraars (duur) en anderzijds schenkkringen (verplichte bijeenkomsten, ziekmelden bij je eigen groep) blijkt in de praktijk goed te werken. De gemiddelde klant is bij SharePeople maandelijks € 32 kwijt en krijgt daarvoor bij ziekte netto € 2.000 per maand.
Drie jaar SharePeople laat verder het volgende interessante beeld zien (zie ook de infographic):
- Het ziektepercentage bij SharePeople is momenteel 1,1% (incl. coronatijd) waarmee het beduidend lager ligt dan het gemiddelde (2%) onder zzp’ers en werknemers (4,5%).
- Na een gestage groei in de eerste twee jaar, is sinds medio 2019 de groei stevig. Momenteel zijn er 3.300 klanten. De verwachting is dat dit aantal binnen een jaar verdubbeld is.
- De meeste klanten kiezen voor een inkomensniveau van € 2.000 netto per maand. De keuze voor € 3.000 netto per maand volgt als tweede. De kleinste groep kiest voor € 1.500 netto per maand.
- Zzp’ers uit alle branches weten SharePeople te vinden. Zorg en bouw zijn beide goed vertegenwoordigd.
- Een deel van de klanten van SharePeople heeft de arbeidsongeschiktheidsregeling gekoppeld aan hun pensioenpotje. Niet aangesproken ziektegeld wordt dan naar hun eigen pensioenpotje bij BrightPensioen overgemaakt.
Ongeloof bij lage kosten per maand
In tegenstelling tot andere schenkkringen heeft SharePeople geen verplichte bijeenkomsten en geen verplichte spaarinleg. Ook hoef je je bij ziekte niet bij eigen groepsleden ziek te melden (wordt vaak als vervelend ervaren) maar bij een onafhankelijke arbodienst. Een klant doneert maximaal één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking (1.500, 2.000 of 3.000 euro). Dus maximaal 90, 120 of 180 euro. Omdat het ziekteverzuim bij SharePeople laag is, vallen deze kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen. Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople: “We laten deze cijfers nu drie jaar stabiel zien en bewijzen dat crowdsurance een meer dan goed alternatief is voor alle andere AOV-oplossingen. Ook in de coronatijd is ons ziekteverzuim laag gebleven. We krijgen heel vaak als eerste reactie van potentiele klanten dat ze gewoon niet geloven dat ze voor zo’n laag bedrag hun risico bij arbeidsongeschiktheid af kunnen dekken. Maar de stevige groei het laatste jaar is een indicatie dat het kwartje nu stevig valt bij zzp’ers en ondernemers.”
Tachtig procent van de zzp’ers - ondernemers verzekert zich niet voor arbeidsongeschiktheid. Belangrijkste reden is de hoge premie voor zo’n verzekering. Waar een traditionele AOV gemiddeld enkele honderden euro’s per maand kost en schenkkringen gemiddeld € 100, zijn de deelnemers bij SharePeople gemiddeld € 30 kwijt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.