De 3 grootste voordelen van een B2B webshop
17 maart 2022 09:28
De afgelopen jaren is gebleken dat de zakelijke markt erg veranderd. Het blijkt dat de marketing voor B2B maar liefst zes keer groter is dan de b2c. Een aardig verschil kunnen we wel concluderen. De nieuwe generatie van inkopers verandert drastisch en iedereen is inmiddels gewend om online te bestellen. De verwachting is dat dit ook voor de zakenwereld gaat gelden. Voor veel fabrikanten en groothandels is het daarom zaak in deze trend mee te gaan. We vertellen je daarom over de 3 grootste voordelen van B2B webshops.
De verschillen tussen B2B en B2C
Er zit een wezenlijk verschil tussen een B2B webshop en een B2C webshop. Denk hierbij aan de reden waarom iets wordt gekocht, het verschil in herhaalaankopen, de verschillen wat btw betreft en de diverse prijsstructuren. Een verkoop van 100 televisies is natuurlijk heel anders dan de verkoop van een paar Nike schoenen. Hieronder volgen de 3 voordelen van een B2B webshop.
1. Verhoging van de omzet
Het is het doel van bijna elk bedrijf: het verhogen van de omzet. Als je als bedrijf gebruik maakt van een zakelijke webshop, dan is de kans dat dit lukt veel groter dan wanneer je dit achterwege laat. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Door jouw producten online zichtbaar te maken trek je meer klanten richting jouw webshop. Dit kan in eerste instantie leiden tot meer verkopen, maar ook zeker tot de zichtbaarheid van je merk. Als je op meerdere plekken te vinden ben herkennen mensen jouw bedrijf sneller. En de kans is groot dat je hierdoor in het achterhoofd blijft hangen.
2. Minder kosten aan orderverwerking
Het inzetten van een zakelijke webshop kan je een hoop tijd en geld schelen. Het zorgt er namelijk voor dat verschillende processen van de orderverwerking worden geautomatiseerd. Hierdoor is de kans op menselijke fouten kleiner en ben je minder geld kwijt aan personeelskosten. Er hoeft namelijk niets te worden ingevoerd of gecontroleerd. Bestellingen worden automatisch doorgegeven. Een ideale manier om kosten te besparen en het proces van verkopen soepeler te laten verlopen.
3. De goede klantenservice
Een groot voordeel van een webshop is dat deze 24 uur per dag en 7 dagen per week open is. Dit zorgt ervoor dat klanten wanneer zij maar willen gebruik kunnen maken van jouw diensten en altijd hun producten kunnen blijven bestellen. Ook kunnen zij online vinden hoe groot de voorraad nog is en hierdoor slim in kunnen kopen. Je geeft de klant een goed en duidelijk overzicht van wat jij nog beschikbaar hebt, zonder dat een klant eerst naar de winkel moet komen. Een perfecte klantenservice dus.
Een positieve invloed op de omzet
Je hebt in dit artikel 3 voordelen van B2B webshops gelezen. Op deze manier kom je erachter waarom het voor jou als bedrijf zijnde nuttig kan zijn hier gebruik van te maken. Grote kans dat dit een positieve invloed op de omzet heeft. En is dit niet stiekem wat we allemaal willen?
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.