Dataverrijking met behulp van AI
15 januari 2024 09:00
Data biedt inzicht in de behoeften, voorkeuren en activiteiten van klanten. Dit stelt salesteams in staat om gerichter te communiceren met klanten. Door gebruik te maken van dataverrijking kunnen B2B-bedrijven de gegevenskwaliteit te verbeteren door ontbrekende of verouderde informatie aan te vullen en te verifiëren. In dit artikel delen we hoe dataverrijking met behulp van AI je helpt om doelgerichter aan klantacquisitie te doen.
De voordelen van dataverrijking
In de context van B2B sales houdt dataverrijking in dat de bestaande klant- en prospectinformatie wordt aangevuld met extra details zoals bedrijfsinformatie, contactgegevens, industriegegevens en meer. Dit proces helpt bij het creëren van een uitgebreider en nauwkeuriger profiel van de doelgroep. Dit is hoogst relevant, want maar liefst 66% van de klanten wil dat bedrijven hun unieke behoeften en verwachtingen begrijpen. Enkele voordelen van dataverrijking in B2B-sales zijn:
- Verhoogde nauwkeurigheid. Aanvullende informatie verhoogt de nauwkeurigheid van klantprofielen en zorgt voor actuelere gegevens;
- Meer inzicht in klanten. Extra gegevens bieden dieper inzicht in klanten, wat de personalisatie van verkoop- en marketingstrategieën mogelijk maakt;
- Efficiëntere communicatie. Verrijkte gegevens stellen teams in staat om doelgerichter en relevanter te communiceren met klanten en prospects;
- Verbeterde segmentatie. Het aanvullen van gegevens maakt geavanceerdere segmentatie mogelijk, waardoor gerichtere campagnes kunnen worden uitgevoerd.
AI en dataverrijking
Het gebruik van AI is een beproefde methode om je contacten in je CRM-systeem op een efficiënte manier aan te vullen. Het B2B sales- en marketingplatform HubSpot helpt je bijvoorbeeld met het automatisch aanvullen van bestaande bedrijfsrecords. Dit helpt salesteams te bepalen of binnenkomende leads overeenstemmen met de klantgroep(en) waar je organisatie zich op richt. Door de combinatie van automatisering, voorspellende analyses en real-time personalisatie kunnen bedrijven niet alleen hun klantrelaties verbeteren, maar ook een concurrentievoordeel behalen op basis van diepgaande inzichten. Hier zijn enkele stappen om dit te bereiken:
- Verkrijg inzicht in websitegedrag. Maak gebruik van salesherkenningssoftware zoals Snoobi of SalesFeed. Deze tools identificeren niet alleen welke bedrijven je website bezoeken, maar verstrekken ook waardevolle informatie over het gedrag en de interesses van de bezoekers. Dit omvat informatie over bezochte pagina's, de tijd die op je website wordt doorgebracht en specifieke interacties;
- Voeg gevonden bedrijven toe aan je CRM-systeem. Zodra je bedrijven hebt geïdentificeerd via de salesherkenningssoftware, voeg je deze toe aan je CRM-systeem. Hierdoor ontstaat een vollediger beeld van potentiële leads en kun je gerichtere benaderingsstrategieën uitrollen;
- Personaliseer interacties. Met verrijkte data kun je de interacties met deze leads personaliseren. Begrijp hun interesses, behoeften en gedragingen op basis van website-interacties en pas je communicatie hierop aan.
Start met dataverrijking
Door gebruik te maken van salesherkenningssoftware en geavanceerde AI-tools bovenop je CRM-systeem, kun je een bredere doelgroep aanspreken, potentiële leads identificeren en hen op een gepersonaliseerde manier benaderen. Dit vergroot de effectiviteit van je sales- en marketingactiviteiten. Presult ondersteunt bedrijven bij het verrijken van data met behulp van AI, als onderdeel van een groter sales enablement framework.
Wil je ook starten met dataverrijking?
Kijk voor meer informatie op www.presult.nl.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.