Cyclisch inkopen winstgevend volgens nieuw rapport Worldmeetings

22 maart 2017 14:37

Cyclisch inkopen winstgevend volgens nieuw rapport Worldmeetings

Door te weinig oog te hebben voor inkoop laten organisaties veel geld liggen. Online meetingplatform Worldmeetings publiceerde een rapport naar aanleiding van een recent evenement over cyclisch inkopen. Hieruit blijkt dat er veel te winnen valt wanneer bedrijven het inkoopproces beschouwen als onderdeel van een groter geheel, waarbij ook aandacht is voor strategie, implementatie en beheer van contracten.

Het rapport ‘Cyclisch inkoopproces: beter inkopen in vier stappen’ bevat onder meer inzichten van inkoopadviseur Jordie van Berkel-Schoonen, coauteur van ‘Inkoop in Strategisch Perspectief’. Het omschrijft tevens hoe de functie van inkoopprofessionals aan verandering onderhevig is. “Organisaties hebben steeds meer behoefte aan mensen en teams die alle fasen van de inkoopcyclus kunnen doorlopen en zo grote waarde toevoegen”, zegt Inge van Rooij, adjunct-directeur bij Worldmeetings.

Traditionele inkoop toe aan verandering

Het al drie decennia leidende lineaire inkoopmodel (van specificeren tot selecteren, onderhandelen, contracteren, bestellen, nazorg en evaluatie) moet onderdeel worden van een cyclisch model dat zich beter leent voor complexe inkoopsituaties en partnerschappen met leveranciers. Dit houdt in dat al vóór het traditionele inkoopdeel er een strategische fase plaatsvindt waarin organisaties nadenken over de aard van de aanbesteding, stakeholdermanagement en de omvang van het project.

Na de feitelijke aanbesteding moet er aandacht zijn voor implementatie en contractbeheer. Organisaties die dit succesvol doen, zien hun inspanningen uitbetaald worden in de vorm van betere leveranciersrelaties, meer waarde uit hun contracten en inzichten die zij kunnen meenemen naar een volgende aanbestedingsronde, aldus het rapport.

Evenement cyclisch inkopen

Het rapport kwam voort uit een evenement dat Worldmeetings organiseerde over inkopen. In het kader van zijn 25-jarig bestaan organiseerde het bedrijf een serie informatieve evenementen voor enkele belangrijke gelieerde beroepsgroepen, met als doel kennisverbreding. Al eerder waren er sessies voor boekers en locatiepartners en het sluitstuk van de serie was een ontbijtsessie voor inkopers.

Van Rooij: “Wij zijn erg blij dat wij onze partners bijeen konden brengen om hierover te sparren. Het doel van de ontbijtsessie en het rapport is kennisdeling. Als bedrijven vooraf een strategie opstellen en een uitgebreide analyse doen, kunnen zij inkoop efficiënter inrichten, waardoor zij uiteindelijk geld kunnen besparen. Het is belangrijk dat deze bevinding niet verloren gaat.”

Worldmeetings stelt het rapport ‘Cyclisch inkoopproces: beter inkopen in vier stappen’ hier (gratis) beschikbaar.

Over Worldmeetings

Worldmeetings is dé expert op het gebied van meetings. Deze intermediair heeft het boekingsproces tot in detail geoptimaliseerd en draagt daarmee zorg voor grote efficiëntie én besparingen. Worldmeetings heeft 25 jaar ervaring in het regelen van de meest geschikte vergaderlocaties en hotelkamers tegen de beste condities. In die 25 jaar heeft het bedrijf meer dan 1 miljoen reserveringen gemaakt op meer dan 1.000 locaties.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.