COVID-19: hoe een crisis momentum creëert om je bedrijfscultuur aan te scherpen

21 april 2020 13:59

COVID-19: hoe een crisis momentum creëert om je bedrijfscultuur aan te scherpen

De huidige crisis is een echte test voor de cultuur van elke organisatie. Uit een wereldwijde Korn Ferry-studie blijkt dat ‘cultuurverandering’ in de top drie van prioriteiten voor wereldwijde ontwikkeling van organisaties staat - en dat ontwrichtende verandering een katalysator kan zijn voor een cultuuromslag. Het biedt ook een kans. “Veel organisaties worden gedwongen om na te denken over de werkwijzen en daar is het DNA ook een belangrijk onderdeel van”, aldus Madeline Dessing, managing director van Korn Ferry Nederland.

Volgens Dessing kunnen leiders vier dingen doen om de cultuur in hun organisaties aan te scherpen, en sterker uit de crisis te komen.

1. Beoordeel de cultuurkenmerken 

Leiders moeten zelfbewust zijn over de bestaande cultuur en welke elementen daarin effectief zijn nu en in de toekomst en aan welke gewerkt moet worden. Zo moeten ze de achilleshiel van de organisatie herkennen - is deze bijvoorbeeld wendbaar genoeg? Als je de organisatie meer wendbaar wil maken neem je daarvoor mensen aan met ‘agile’ capaciteiten. Ook is het belangrijk om te kijken naar de processen. Want als je processen hebt die veerkrachtige mensen tegenhouden, zullen ze worstelen en gefrustreerd raken.

2. Focus op de cultuurkenmerken die er het meest toe doen

Elke type bedrijf wordt momenteel met verschillende uitdagingen geconfronteerd. Leiders hebben nu de kans om bepaalde dimensies van de organisatie cultuur aan te pakken om goed met de situatie om te gaan c.q. nieuwe kansen te creëren. Durven ze hierin ook duidelijke keuzes te maken?

"Farmaceutische bedrijven kunnen bijvoorbeeld op korte termijn te maken hebben met een enorme verstoring van de toeleveringsketen, terwijl deze sector juist nu ook groeimogelijkheden heeft", zegt Dessing. "Om de toeleveringsketen te optimaliseren, moeten ze nieuwe samenwerkingen aangaan met externe partners en alternatieve leveranciers. Dat vraagt dat ze intern ook silo’s van afdelingen doorbreken. Dit raakt natuurlijk de cultuur en het DNA van de organisatie.”

3. Bouw snel mogelijkheden op

Om de nieuwe componenten van de cultuur ook snel te verstevigen heb je voldoende mensen nodig die zich gedragen naar dat DNA. Deze crisis is dus ook een goed moment om de capaciteiten van alle medewerkers eens goed onder de loep te nemen, de talentmix te herzien en een gestructureerde aanpak te gebruiken om hen te helpen zich snel aan te passen aan het nieuwe gewenste gedrag dat nodig is. Gebruik data (bijvoorbeeld assessments), niet het gevoel, om deze beoordelingen te maken.

4. Houd rekening met de nieuwe werkelijkheid

Bij het werken aan de aangepaste cultuur is het natuurlijk belangrijk de huidige situatie in aanmerking te nemen:

  • We gaan een ‘U-vormig’ herstel ervaren. Bedrijven hebben daarmee een bredere basis nodig voor het beheersen van deze crisis, en om beslissingen te nemen die een positief effect hebben op de langere termijn.
  • We gaan ook fundamentele veranderingen op de werkplek zien: thuiswerkregelingen worden bijvoorbeeld omarmd en blijken ook effectief te kunnen zijn. Het resultaat is een exponentiële groei in het gebruik van virtuele samenwerkingsplatforms en tools.
  • De beweging naar grotere ecosystemen om complexe problemen effectief op te lossen, gaat alleen maar sneller. Dit vergt leiderschap dat daarvoor openstaat. ‘Command & Control’-stijlen zijn voor deze beweging niet altijd productief.

“De cultuur is een drijvende factor die bepalend is hoe een organisatie omgaat met niet alleen goede, maar zeker ook slechte tijden. Een collectieve aanpak met een duidelijk gevoel voor richting stimuleert de betrokkenheid van werknemers", zegt Madeline Dessing.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.