Comfortabel voor de chauffeur en de balans

24 oktober 2019 16:15

Comfortabel voor de chauffeur en de balans

Citroën hanteert terecht de slogan ‘Inspired by You’. De bestelwagens lijken op maat van de MKB ondernemers ontworpen: overdag ruime en handige vervoerders van lading, ’s avonds en in het weekend comfortabele personenwagens. Uitgerekend in het jaar dat het van oorsprong Nederlandse merk Citroën zijn eeuwfeest viert wordt het Jumpy model onderscheiden als beste bestelwagen door een honderd procent Nederlandse jury.

Citroën heeft wel meer prijzen gehad de laatste jaren, zowel voor de technologie van zijn motoren als voor zijn personenwagens, maar Antoine Burguière, algemeen directeur van Citroën Nederland, is er bijzonder trots op dat de Jumpy is verkozen tot de Bestelauto van 2020 en dat ook de overige modellen bedrijfswagen in de top 10 van de jury zijn beland. “De afgelopen vier jaar is de markt onafgebroken gegroeid, ook voor ons. Nu daar ongetwijfeld een fase van stabilisering op volgt is dit een welkom duwtje in de rug.”

Citroen werd Citroën

Ook het Nederlandse karakter van de bekroning bevalt Burguière, want de vader van de oprichter van het automobielbedrijf legde honderd jaar geleden de omgekeerde weg af van deze geboren Fransman: van Amsterdam naar Parijs. André Citroen -spreek uit als de vrucht– bleek een geniale uitvinder en een visionair ondernemer, maar lang voor zijn naam op ieders lippen lag had een leraar ze al verfranst in ‘Citroën’, omdat ze anders onuitspreekbaar was. Het gelijknamige merk introduceerde tal van technische vernieuwingen in Europa, zoals de zelfdragende carrosserie en de lopende band,  en bracht diverse iconische modellen op de markt, zoals de Traction Avant en de DS. Twee aspecten hadden al deze modellen gemeen: de esthetiek van de vormgeving en het comfort van het rijden. “En ik denk dat we mede daarom de MKB ondernemer zo sterk aanspreken,” meent Antoine Burgière. “De Berlingo en de Jumpy kenmerken zich door hun multifunctionaliteit maar tegelijk door hun mooie design. Met zo’n auto kun je ook privé voor de dag komen. Je rijdt er zeer comfortabel in, wat betekent dat je niet fysiek moe bent na een dag waarin je veel achter het stuur hebt gezeten. Voor een ondernemer die meewerkt met zijn personeel is die fitheid belangrijk. Hij moet ’s avonds vaak ook nog klanten bellen of administratie verzorgen.”

Laagdrempelige werkplaatsen

Peugeot en ook Opel, merkenbroers onder dezelfde PSA paraplu, zijn populairder bij de fleetowners, Citroën is dat meer bij de zelfstandigen. Antoine Burguière wil dat graag zo houden. “We zijn niet uit op kannibalisatie bij de merken, maar willen wel graag meer auto’s leveren voor grotere vloten. Daarom zijn we onze Citroën businesscenters zodanig aan het ombouwen dat er een zogenaamde Manufacture komt, een zone speciaal voor zakelijke rijders, en een Atelier of werkplaats, zodat ze nog laagdrempeliger worden voor ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. En je hoeft echt geen grote klant te zijn om ook buiten de kantoortijden bij de businesscenters van onze dealers terecht te kunnen. We kunnen hen daar niet alleen behulpzaam zijn bij het aanpassen van de auto aan hun specifieke laadwensen maar ook met fiscaal en ander financieel advies op maat. De vraag of het beter is de auto te kopen of te leasen kan dan met cijfers worden onderbouwd. Zo wordt de aanschaf van een Citroën bestelwagen ook comfortabel voor de balans van de onderneming.”

Bereidheid tot investeren

Bekroond of niet, honderd jaar Citroën staat niet uitsluitend in het teken van bestelwagens. Ook de personenwagenmodellen, zoals de C 1, de C 3, C 3 Aircross en de C 5 Aircross, zijn zeer geschikt voor zakelijk rijden en het onderwerp van aantrekkelijke eindejaar acties om het jubileum te vieren. De onderscheiding van bestelwagen van 2020 zet de schijnwerpers echter wel extra op de Jumpy. “We zien nu al dat de sterkste motoren het meest in trek zijn, vaak in combinatie met de automaat,” zegt Antoine Burguière. “De Nederlandse ondernemer blijkt bereid fors te investeren, bijvoorbeeld in een speciaal model met een dubbele cabine voor het gezin en met de lading achterin. Voor mij staat dat haaks op het beeld dat ik heb van de zuinige Hollander. Eigenlijk geldt dat meer voor de Fransman, die vaak genoegen neemt met een personenwagen waar doordeweeks de stoelen worden uitgehaald.”

Citroën en Nederland – dat is een relatie die zelfs verder teruggaat dan honderd jaar. Het is een verhaal van merkenloyaliteit en van wederzijds respect. De ondernemer is financieel voordeliger uit met zijn Citroën bestelwagen, zit beter in zijn bestuurdersstoel en daardoor aan het eind van de dag ook in zijn vel. Misschien gaat die bekroning tot bestelwagen van 2020 uiteindelijk ook wel daarover.

Voor meer informatie, bekijk hier onze website!

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.