Come fly with us!

18 maart 2019 10:55

Come fly with us!

HeliFlight is in de jaren ’90 opgericht door Gert van den Bosch, één van de eerste civiele helikopterpiloten in Nederland en eigenaar van Bosch Beton in Kootwijkerbroek, met als voornaamste doel om zelf zakelijk met zijn eigen helikopter te kunnen vliegen. Tegelijkertijd ontstond Heliport Kootwijkerbroek en startte het bedrijf met rondvluchten voor particulieren en bedrijven. Pieter de Kruif, helikopterpiloot en eigenaar van De Kruif Machines in Stroe, heeft het bedrijf in januari 2018 overgenomen, waardoor Heliport Stroe een feit was. Heliport Kootwijkerbroek wordt ook nog steeds door HeliFlight gebruikt. Zoon Gerrit de Kruif, belast met alle commerciële zaken binnen de organisatie, doet verslag.

Een indrukwekkend scala aan diensten

HeliFlight beschikt over ruim vijfhonderd locaties in Nederland waar de helikopters ten alle tijden mogen landen. Hierbij moet je denken aan vliegvelden, heliports, sportvelden, locaties van bedrijven, evenemententerreinen en weilanden. Onder Gert van den Bosch lag de focus bij HeliFlight voornamelijk op rondvluchten voor particulieren, bedrijven en artiesten. Onder Pieter de Kruif wordt deze lijn voortgezet, maar zijn er ook diverse diensten bijgekomen.

Zo wordt er nog intensiever gevlogen voor de zakelijke markt in de vorm van chartervluchten. Omdat het behoorlijk tijdbesparend werkt, maken steeds meer ondernemers hier gebruik van. Want als je bijvoorbeeld voor een vergadering of iets dergelijks met de auto drie uur onderweg zou zijn, ben je er met de helikopter in drie kwartier. Je kunt met je bedrijf ook gebruik maken van de reclamevluchten. HeliFlight verzorgt dan het aanbrengen van de reclameboodschap op de helikopter. Dit kan alleen een sticker zijn of een full-wrap. Vervolgens wordt er over het gebied gevlogen waar je doelgroep zich bevindt. De foto- en filmvluchten worden voor allerlei doeleinden gebruikt zoals het fotograferen of filmen van evenementen en speciale transporten, reclamespotjes, strafrechtelijke onderzoeken, inspecties van bepaalde gebieden, enzovoort. Maar je kunt als ondernemer uiteraard ook een fotovlucht boeken om ‘gewoon’ mooie foto’s te krijgen van je bedrijfspand. Het bedrijf verzorgt ook beveiligingsvluchten voor zowel personen als goederen. En als er een hoge mate van beveiliging nodig is, wordt er samengewerkt met een gecertificeerd beveiligingsbedrijf. Met de zogenaamde sling loading vluchten, waarbij de helikopter een last meekrijgt die onder de kist wordt gehangen, worden er goederen geleverd op moeilijk bereikbare plaatsen en tot slot kun je, als je trouwplannen hebt, je bruiloft onvergetelijk maken met een trouwvlucht.

Maar dat is nog niet alles! HeliFlight werkt ook voor overheidsinstanties en Gerrit vertelt dat er vergevorderde plannen zijn voor vluchten ten behoeve van de gezondheid. “Dan heb je het over hulpverlening en orgaantransport.”, aldus Gerrit: “Dat wordt natuurlijk voornamelijk gedaan door ‘Trauma’, maar die jongens hebben het gigantisch druk en daar springen wij op in. Overheidsinstanties maken gebruik van onze diensten, omdat het inhuren van civiele helikopters behoorlijke wat kosten bespaart ten opzichte van het gebruik van eigen helikopters. Wij vinden het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en de gezondheidsvluchten en onze diensten aan de overheid passen daar prima in.”

Naast alle zesdaagse luchtactiviteiten die, vanuit geloofsovertuiging én het simpele feit dat ieder mens één dag in de week rust nodig heeft, niet op zondag plaatsvinden, verzorgt het bedrijf ook transporten van helikopters over de weg en biedt het een helikopterpiloot opleiding aan.

“Het is goedkoper als wij met onze vierpersoons helikopter komen”

Gerrit vindt het jammer dat men helikopters vaak associeert met milieuvervuiling en geluidsoverlast en dat ervan uitgegaan wordt dat het alleen maar om pretvluchten voor de fun gaat. Daarom vindt hij het belangrijk om te benadrukken dat heli’s niet alleen voor de lol zijn, maar juist ook een maatschappelijk belang hebben. ”Zo assisteren wij op verschillende locaties in Nederland ook bij militaire oefeningen van Defensie door met een heli, met aan boord een militair die hoog in rang staat, boven het terrein te hangen zodat hij een goed overzicht heeft en veel gemakkelijker zijn grondtroepen kan instrueren bij navigatie- en camouflageoefeningen.”, aldus Gerrit: “Tot 2015 voerde Defensie die opdrachten altijd uit met een Alouette III, maar het is voor hen een stuk goedkoper als wij met onze vierpersoons helikopter komen.”

De dienstverlening van HeliFlight is onderverdeeld in drie pijlers: Beleving, Gezondheid en Veiligheid. Qua de pijler ‘Beleving’ denk je in eerste instantie aan vluchten rond evenementen, jubilea, verjaardagen, et cetera. Maar de zogenaamde reclamevluchten zijn hier ook een belangrijk onderdeel van. Gerrit: “Tegenwoordig willen bedrijven hun promotie uiting steeds vaker zo exclusief mogelijk hebben. Bij ons kan een helikopter, door middel van bestickering of een full-wrap, volledig in de uitstraling en kleuren van een bedrijf getransformeerd worden. Daarmee heb je een hele mooie eyecatcher. We doen dat voor bouwmarkten en supermarktketens, maar bijvoorbeeld Radio 538 heeft ook gebruik gemaakt van deze dienst. De bouwmarkten en supermarkten doen het meestal in de vorm van een actie, waarbij de klanten de mogelijkheid krijgen om op een bepaalde dag goedkoop een rondvlucht te maken. Zo gaan we dit voorjaar weer vliegen voor de Jumbo in Leek. In de maanden voorafgaand kunnen de klanten daar zegels voor sparen en als het zover is, gaan ze voor dertig euro per persoon de lucht in.”

De meest stille helikopters die er zijn

Het bedrijf beschikt over een grondcrew van zo’n twintig gecertificeerde mensen die jaarlijks bijgeschoold worden in firefighting, EHBO, et cetera en die parttime en op oproepbasis beschikbaar zijn. Gerrit: “Als wij ergens op locatie een rondvluchten dag organiseren, sturen we twee of drie man, afhankelijk van de hoeveelheid mensen die de lucht ingaan, met onze tankauto naar de afgesproken plek. We tanken onze helikopters namelijk op locatie bij met jet fuel. De grondcrew geeft van tevoren een veiligheidsinstructie en assisteert het publiek bij het in- en uitstappen, waarbij ze helpen met de gordels en de koptelefoon et cetera.”

Gerrit legt uit dat het daarbij, naast de serviceverlening,  vooral ook om de veiligheid gaat. Want bij de wisseling van het publiek blijft de piloot op zijn plaats zitten vanwege de draaiende wieken, omdat opstarten best veel tijd kost en je dat niet zomaar elke vijf minuten kunt doen. De gemiddelde rondvluchten duren namelijk vijf, tien of vijftien minuten. Deze vinden achter elkaar plaats in vliegblokken van anderhalf uur. Dan moet de helikopter bijgetankt worden. Een nieuwe helikopter kost zo’n anderhalf miljoen euro en voor een knappe tweedehands betaal je al snel acht ton. Dat verklaart waarom een ticket voor bijvoorbeeld vijftien minuten honderdnegentwintig euro per persoon moet kosten.

HeliFlight heeft twee helikopters, maar op afroep zijn er meer beschikbaar. Dat hangt er vanaf hoeveel er voor een opdracht nodig zijn. De twee heli’s van HeliFlight, Eurocopters 120 (EC 120), behoren tot de meest stille helikopters die er zijn. Qua overvliegsnelheid produceren ze zestig, maximaal vijfenzestig decibel. Dat is vergelijkbaar met een langsrijdende scooter. Verder beschikt het bedrijf over de laatste Koninklijke Alouette, de A275, waar nog niet mee gevlogen wordt, omdat die nog civiel geregistreerd moet worden.

Het bedrijf vliegt VFR, wat staat voor Visual Flight Rules of Zichtvliegvoorschriften. Dit zijn de voorschriften voor het vliegen op zicht. HeliFlight vliegt, net als andere maatschappijen met civiele helikopters, tussen zonsopgang en zonsondergang, terwijl bijvoorbeeld de helikopters van Defensie en de Offshore ook ’s nachts en met weinig zicht de lucht ingaan, omdat die IFR vliegen, wat staat voor Instrument Flight Rules of Instrumentvliegvoorschriften. Dit zijn uiteraard de voorschriften voor het vliegen op instrumenten.

In het hele land binnen een uur op locatie

Omdat je in een helikopter veel makkelijker naar beneden kunt kijken dan in een (lijn-)vliegtuig, vraag ik me af of het bedrijf zo nu en dan te maken heeft met angstige passagiers. Gerrit antwoordt: “Er zijn uiteraard mensen die last hebben van hoogtevrees, maar daar heb je in een heli geen last van. Je zit in een gesloten ruimte wat zich los van de grond bevindt. Als je bijvoorbeeld op een ladder of in een bakje van een hoogwerker staat, sta je in de open ruimte en op een of andere manier nog in verbinding met de begane grond. Dat is een heel ander effect! Verder zie je zoveel om je heen, dat je geen tijd hebt om daar écht over na te denken. En voor je het weet, sta je alweer aan de grond. Dat is ook één van de voordelen van een helikopter ten opzichte van een vliegtuig: je hebt veel meer zicht en je kunt ergens een rondje overheen cirkelen of boven blijven hangen. Terwijl je met een vliegtuig  ‘in één streep gaat’ en geen snelheid kunt minderen, want dan klap je naar beneden. Een ander voordeel is dat je geen landingsbaan nodig hebt en overal rechtstandig kunt opstijgen en landen. Daardoor is het voor veel ondernemers mogelijk om mensen vlakbij hun bedrijf van een rondvlucht te voorzien. Daar zeg ik wel altijd bij ‘Zo dichtbij mogelijk’, want we zijn aan natuurwetten gebonden die per provincie weer verschillen.”

Doordat Kootwijkerbroek en Stroe centraal gelegen zijn, is het mogelijk om in het hele land binnen een uur op locatie te zijn. Voor sommige locaties geldt wel een vierentwintig uurs meldingsplicht. Ondernemers die gebruik maken van de chartervluchten, worden compleet ontzorgd qua de planning, de meldingen, de vergunningen en de contacten met de landingslocaties. Hoewel wet- en regelgeving in het buitenland vaak heel anders is, behoren vluchten over de landgrens absoluut ook tot de mogelijkheden.

De VRT500

Omdat HeliFlight naast de reguliere rondvluchten steeds meer zakelijke vluchten uitvoert, wordt er vooruit gedacht en investeert het bedrijf als eerste in Europa in een nieuwe helikopter: de VRT500. De belangrijkste reden dat er voor deze helikopter is gekozen, is het feit dat de fabrikant oog heeft voor de elektrische toekomst van de helikopterbranche en volop bezig is met de ontwikkeling van een elektrisch auto-rotatiesysteem. Door dit systeem kan de helikopter als eenmotorig toestel voor meerdere opdrachten ingezet worden, waaronder opdrachten die nu uitgevoerd worden door tweemotorige helikopters. Een andere belangrijke reden is het rotorsysteem met de dubbele rotor, ook wel een coaxiale aandrijving genoemd, wat garant staat voor geluidreductie ten opzichte van de traditionele enkele rotor. Door dit systeem zijn een staartrotor en een dubbele hoofdrotor niet meer nodig. Door de rotorbladen verschillend of zelfs tegengesteld te bewegen, kan de helikopter sturen.

 

De VRT500 zorgt voor een verhoogde veiligheid voor publiek en personeel rondom de helikopter vanwege het ontbreken van de staartrotor en meer stabiliteit tijdens het vliegen doordat de vliegrichting beter gecontroleerd kan worden. Verder is het toestel stiller omdat de overbrenging naar de staartrotor niet aanwezig is, stijgt het sneller door meer stuwkracht en is het wendbaarder. Tot slot heeft de helikopter een grotere actieradius en een hogere maximum vlieghoogte. HeliFlight heeft niet voor niets de slogan: Come fly with us!

Tekst: Leo Singor

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.