Burgers’ Zoo test herbruikbare koffieverpakking van Peeze

6 april 2023 13:24

Burgers’ Zoo test herbruikbare koffieverpakking van Peeze

Koffiebranderij Peeze start samen met Koninklijke Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant een praktijktest met herbruikbare koffieverpakkingen. Deze afwasbare verpakking is na 10x gebruik al duurzamer dan traditionele koffieverpakkingen.

Licht, lucht en vocht zijn elementen die de versheid van koffie negatief beïnvloeden. Koffie wordt daarom vaak verpakt in een folieverpakking die de bonen tegen deze elementen beschermt. Maar het is o.a. deze bescherming die de folie slecht recyclebaar maakt. Gekeken naar de ruim 700 miljard kopjes koffie die jaarlijks wereldwijd gedronken worden, zorgt dit voor ontzettend veel verpakkingsafval.

In hun missie om koffie afvalvrij te maken, heeft de Arnhemse koffiebranderij Peeze onderzoek gedaan naar de inzet van herbruikbare koffieverpakkingen voor de zakelijke markt. Hieruit blijkt dat zo’n afwasbare verpakking na ongeveer 10x gebruik duurzamer is dan een traditionele folieverpakking, inclusief retourtransport en het wassen.

De overstap naar een afwasbare verpakking heeft veel voeten in de aarde. “Met oog op wasbaarheid, duurzaamheid en versheid hebben we een heel bewuste keuze gemaakt voor de huidige emmer. In theorie komt deze als beste uit de bus. Nu testen we graag hoe zo’n verpakking in praktijk werkt”, vertelt algemeen directeur van Peeze, Myriam Lufting.

Donderdag 9 maart kreeg Marco Peelen, Assistent Horecamanager van Burgers’ Zoo, de eerste emmer overhandigd door Myriam Lufting. Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant zijn de twee locaties die de nieuwe verpakkingen gedurende 3 maanden gaan testen. De resultaten van de pilot worden medio juni gedeeld op de website van Peeze: www.peeze.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.