Buitenlandse kopers betalen meer, maar Nederlandse ondernemers toch terughoudend bij verkoop over de grens

18 november 2024 15:32

Buitenlandse kopers betalen meer, maar Nederlandse ondernemers toch terughoudend bij verkoop over de grens

Bereidwilligheid buitenlanders groot om meer te betalen voor Nederlandse bedrijven

Nederlandse ondernemers zijn terughoudend als het gaat om de verkoop van hun bedrijf aan buitenlandse partijen. Hoewel 43% van de ondernemers wel eens heeft overwogen om hun bedrijf aan een buitenlandse koper te verkopen, ziet slechts 6% een buitenlandse overname als de beste optie. Dit contrasteert met buitenlandse kopers, die volgens Marktlink vaak bereid zijn meer te betalen dan Nederlandse partijen. Dit en meer blijkt uit de recente driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer van Marktlink.

“Het gebrek aan bekendheid met buitenlandse kopers zorgt ervoor dat Nederlandse ondernemers kansen laten liggen op een hogere verkoopsom en toegang tot nieuwe markten,” aldus partner Tom Beltman van Marktlink. Uit eerder onderzoek van Dealsuite.com (februari 2024) blijkt dat buitenlandse kopers doorgaans vaker bereid zijn meer geld voor bedrijven te willen betalen dan Nederlandse kopers. Volgens cijfers van Dealsuite.com liggen de multiples in andere Europese regio’s soms 10% (UK) tot 20% (DACH-regio) hoger dan in Nederland. De redenen lopen uiteen. Beltman: “De toegang tot de kapitaalmarkt is de reden dat internationale partijen bereid zijn meer te betalen. Ze betalen minder om kapitaal aan te trekken en kunnen met lagere rendementseisen rekenen.”

Internationale kansen en adviesbehoefte

Beltman geeft aan dat Nederlandse ondernemers vaak te weinig toegang hebben tot, en kennis missen van, de internationale overnamemarkt. "Ze zouden zich beter moeten laten adviseren over de kansen die in het buitenland liggen, vooral bij verkoopplannen. Lokaal advies is hierbij echt van toegevoegde waarde. De private equity-mogelijkheden in het buitenland zijn door de omvang van de markt vele malen groter dan in Nederland. Bij 80% van de gesprekken die wij voeren, zit minstens één internationale partij aan tafel, en in 20% van de gevallen leidt dit ook tot een transactie met een hogere transactieprijs." Volgens Beltman zal het aantal internationale transacties de komende periode naar verwachting verder toenemen.

Hoewel Beltman de terughoudendheid van Nederlandse ondernemers begrijpt, benadrukt hij dat de obstakels niet onoverkomelijk hoeven te zijn: "Er zijn zeker factoren die een overname door een buitenlandse partij complexer maken, zoals taal- en cultuurverschillen of de fysieke afstand. Deze uitdagingen zijn echter goed te overbruggen met de juiste voorbereiding en begeleiding. Het is van belang dat ondernemers zich laten informeren over de mogelijkheden in de internationale markt door experts met kennis van deze internationale overnamemarkt."

Europese synergie

Beltman verwacht de komende jaren een toename van overnames en transacties binnen Europa. Zowel vanuit buitenlandse kopers als Nederlandse private equity-partijen die over de grens kansen zoeken. Om deze ontwikkeling te stimuleren, is het volgens Beltman essentieel dat obstakels zoals verschillen in wet- en regelgeving worden weggenomen. "We moeten meer opereren als één Europese markt. Synergie op het gebied van belastingsystemen en kapitaalmarkten kan een aanzienlijke impuls geven aan internationale transacties. Uniforme Europese MKB-wetgeving en stimuleringspakketten zijn hierbij van groot belang om de groei van grensoverschrijdende overnames te bevorderen en de economie te versterken."

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktlink onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van MKB-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers, waarvan 299 Nederlanders, 104 Belgen, 110 Denen en Zweden, 329 Duitsers en 224 Britten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.