Brexit or no Brexit
21 augustus 2019 14:47
Na enkele Jaren van onduidelijkheid is de kogel door de kerk, er gaat nu echt een Brexit komen, of we het nu willen of niet. Er is enorm veel gespeculeerd en gecorrespondeerd maar op 29 maart gaat UK de Europese Unie verlaten. Dat was vanaf het eerste moment dat deze onderhandelingen zijn gestart bekend doch het hoe en wanneer komt nu in beeld. Dat heeft U verplicht om als exporteur of importeur maatregelen te nemen.
Wij gaan ervan uit dat U deze maatregelen heeft genomen, indien U nog moet starten hierbij het dringende advies nu in actie te komen, het aanvragen van een EORI nummer duurt ongeveer 2 weken, daarna dient U digitaal export aangiftes te gaan maken, welke kan uitlopen tot meer dan 5 documenten, U kunt de software zelf in huis halen doch ons advies is neem contact op met Uw accountant, een douane expediteur of uw logistieke dienstverlener.
Meer informatie kunt U vinden op de website www.douane.nl of www.belastingdienst.nl .
Meer dan 80 % van de “raw materials “voor de productie in UK wordt geïmporteerd uit Europa, dat is niet eenvoudig te veranderen doch het zal U na de Brexit zeker treffen of in elk geval het proces hinderen en aanzienlijk duurder maken.
Wij komen met name bij de MKB-bedrijven enige “we zien wel “attitude tegen, doch dat is onjuist en gevaarlijk.
De zachte Brexit
In deze vorm is de spanning wat minder, komt er waarschijnlijk een overgangsperiode en blijft voor het grootste gedeelte alles bij het oude, een vrijhandelsverdrag zal worden doorgezet doch dient U er rekening mee te houden dat t.z.t. uw UK importeur buiten de EEC gaat shoppen.
De harde Brexit
Zodra het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uitmaakt van de Europese Interne Markt en de douane-unie, is er geen vrij verkeer van goederen meer. Vanaf dat moment gelden andere handelsafspraken met het Verenigd Koninkrijk dan u gewend bent. Dat brengt handelsrisico’s met zich mee.
Weet u wat u te doen staat bij de aanstaande Brexit? Zo niet, dan is deze 3-daagse cursus iets voor u!
Klik hier voor meer informatie.
Er komt een bewerkelijke documenten flow, met de vraag of UK daar klaar voor is, waarschijnlijk wel doch dat risico moet U incalculeren. In een “worse case scenario” komen er vertragingen aan de ferry’s of de trein en kunnen vertragingen oplopen tot dagen, weken. Uw klanten zijn dan niet zeker meer van hun gewenste leverteringstermijnen.
Daarbovenop kunnen er invoerrechten geheven gaan worden, wij herhalen, “worse case scenario” en last but not least komt er een dreiging naar de bestaande btw-regeling, welke nu geheel van btw-nummer naar VAT nummer gaat zonder cashflow betalingen. Hoe zich dat gaat veranderen is deels nog onduidelijk.
Ons advies
- Ga uit van een “worse case scenario”
- Bericht uw klanten in de UK dat uw contract afspraken, leveringstermijnen en prijzen slechts geldig zijn tot 29 September a.s., geheel afhankelijk van de Brexit deal.
- Doe beroep op Force Majeur indien U contract verplichtingen heeft.
- Geef indicatief aan dat na de datum prijzen kunnen oplopen vanwege vertragingen en administratieve kosten.
- Kijk kritisch naar uw leveringsvoorwaarden, misschien het moment om deze aan te passen.
- Voor de importen zijn de verachtingen minder gespannen doch hou rekening met vertragingen.
Sinus Logistics, Executive Search;
Wij zijn een onafhankelijke gespecialiseerde adviseur, dienstverlening in de logistiek sector, meer informatie kunt U vinden op onze website www.sinuslogistics.com.
Deze rubriek is niet om U ongerust te maken, maar bewust te maken van wat ons te wachten te staat, niet afwachten doch acties nemen voor het te laat is.
Twijfel niet ons te contacteren.
“ It is not the strongest of species that survives, not the most
Intelligent, but the one most responsive to change”
Charles Darwin. 1809-1882
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.