Boon Edam introduceert vernieuwde beveiligingsdraaideuren die voldoen aan de nieuwe norm EN 17352
17 december 2021 13:46
Koninklijke Boon Edam International introduceert met onmiddellijke ingang een vernieuwde reeks Tourlock high security beveiligingsdraaideuren voor toegangscontrole. Beide modellen voldoen aan de nieuwe Europese norm EN 17352 die gaat over de gebruikersveiligheid van elektrisch bediende apparatuur voor toegangscontrole voor voetgangers.
Optimale balans tussen hoge beveiliging en gebruiksveiligheid
Sinds april 2013 voldoen de architectonische draaideuren van Boon Edam aan de EN 16005 norm voor gebruiksveiligheid van automatische deuren. In de jaren daarna heeft Boon Edam hard gewerkt om diezelfde veiligheidsnormen en -eisen te integreren in de beveiligingsdraaideuren, zodat ook die deuren deze essentiële veiligheid bieden. De EN 17352 norm heeft betrekking op elektrisch aangedreven toegangscontroleapparatuur voor voetgangers die gebruikt wordt voor normale toegang en vluchtwegen.
De Tourlock 180 en 120 beveiligingsdeuren voldoen aan de Europese norm EN 17352. Deze deuren zijn vernieuwd en nu voorzien van nog geavanceerdere veiligheidsfuncties om het gebruiksgemak bij het bedienen van de deuren te verbeteren. De vernieuwingen die zorgen voor een toegenomen gebruikersveiligheid hebben o.a. betrekking op veiligheidsbuffers, veiligheidssensoren en software. De hoogwaardige beveiliging door middel van anti-tailgating- en anti-piggybackingfuncties blijft daarbij gehandhaafd, waardoor de beveiligingsdraaideuren een optimale balans zijn tussen hoge beveiliging en gebruiksveiligheid.
Toegenomen behoefte aan een geharmoniseerde veiligheidsnorm door groeiende trends
De behoefte aan een geharmoniseerde veiligheidsnorm is toegenomen vanwege een aantal wereldwijd groeiende trends. Experts voorspellen dat door de verstedelijking de helft van de wereldbevolking in of rond steden zal wonen, wat zal leiden tot overvolle steden en een groter aantal openbare toegangspunten. Een toename van het aantal mensen zal onvermijdelijk leiden tot een toename van criminaliteit en beveiligingsrisico's.
Bovendien zal 1 op de 5 mensen fysieke hulp nodig hebben als gevolg van de vergrijzing. Deze mensen zijn zich minder bewust van gevaren, kunnen gevaar minder goed afwenden en lopen meer risico op letsel. Door deze factoren is er binnen de sector behoefte ontstaan aan een gestandaardiseerd veiligheidsniveau voor automatische voetgangersdeuren. Daarnaast zien we dat de beveiligingstoegang steeds vaker wordt geïntegreerd in de hoofdingang van het gebouw, als onderdeel van de gevel, en niet wordt beperkt tot een diepere laag binnen het gebouw, zoals voorheen het geval was. Dat heeft een domino-effect op kinderen en andere onervaren gebruikers die de beveiligingstoegang veilig moeten kunnen gebruiken.
Daarnaast vragen bedrijven zich in verband met de huidige ontwikkelingen rond de coronapandemie steeds vaker af wie zich op welk moment en om welke reden in een gebouw of een specifieke ruimte mag bevinden.
Dirk Groot, als Product Manager verantwoordelijk voor het productportfolio beveiligingsdraaideuren, zegt: "Deze nieuwe veiligheidsnorm is een uitstekend referentiepunt voor de sector om beveiligingsproducten voor een veel breder toepassingsgebied te specificeren. Het maakt niet uit of de gebruikers ervaren of onervaren zijn of dat het professionals, kinderen of ouderen en mindervaliden betreft, ze kunnen de deur allemaal op veilige wijze bedienen en gebruiken."
Upgrades en modernisering van bestaande beveiligingsdeuren
De nieuwe voorschriften betekenen ook extra verantwoordelijkheden voor de eigenaar of beheerder van reeds geplaatste beveiligingsdraaideuren. De veiligheid van de gebruikers van de beveiligingsdeur is net zo belangrijk als het beveiligingsniveau dat de deur biedt. De Tourlock-modellen die reeds geplaatst zijn door de jaren heen kunnen eenvoudig worden gemoderniseerd om te voldoen aan de EN 17352 norm.
"We hebben een schaalbaar veiligheidspakket ontwikkeld dat kan worden aangepast aan verschillende behoeften, variërend van extra veiligheidsbuffers tot sensoren die de draaisnelheid verlagen en zelfs een noodstopknop, om alle veiligheidsrisico's af te wenden", vervolgt Dirk.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.