“Binnen ons roc stemmen we onderling af om iedereen optimaal te blijven bedienen met de juiste persoon binnen ROC Midden Nederland”

24 mei 2024 13:18

“Binnen ons roc stemmen we onderling af om iedereen optimaal te blijven bedienen met de juiste persoon binnen ROC Midden Nederland”

“Als accountmanager Zakelijke Dienstverlening bij mbo voor professionals van ROC Midden Nederland ligt mijn focus op opleidingstrajecten binnen de commerciële en zakelijke dienstverlening. We bieden naast op maat gemaakte diplomagerichte bbl-opleidingen ook diverse cursussen en certificaattrajecten aan. Ik ga graag met bedrijven in gesprek om uit te zoeken waar de leerbehoefte zit. Zo kwam een organisatie onlangs met een vraag voor hun helpdeskmedewerkers. Samen keken we naar de vraag achter de vraag en waar ze tegenaan lopen in hun dagelijkse werkzaamheden. Als dat op papier staat, ga je met elkaar pinpointen en zo zijn wij nu in samenspraak een cursus op maat aan het ontwikkelen. Door het aanbieden van dat stukje maatwerk leveren wij altijd de oplossing die past bij de organisatiedoelstellingen.” Aan het woord is Karlijn van Acker. In dit interview vertelt Karlijn over hoe ze in gesprek gaat met opdrachtgevers, hoe ze samen toe werken naar oplossingen en hoe zij samen optrekt met de accountmanagers van de andere vakgebieden van ROC Midden Nederland.

Recruitment

“Elke klant vraagt om een andere benadering. Een goede entree bij bedrijven is o.a. via de contacten van onze bpv-coördinator die voor de stageplaatsen van onze studenten zorgt. We gaan gezamenlijk bij klanten op gesprek en dan gaat het over stageplaatsen tot het opleiden van medewerkers. Door met hen in gesprek te gaan kunnen we laten zien dat we meer in huis hebben dan enkel stageplaatsen. Vaak is het eerste zaadje geplant voor de toekomst omdat nog niet ieder bedrijf zo ver is, maar als de vonk er direct is gaan we verder in gesprek en ga ik op onderzoek uit: waar ligt de behoefte, wat zijn de leervragen, waar loop je als organisatie tegenaan? De uitdagingen liggen op dit moment vaak bij recruitment: hoe kun je op een andere manier mensen binnenhalen en behouden? Dan denk ik mee in het ontwikkelen van een opleidingstraject voor zowel nieuwe als bestaande werknemers. Zo kun je o.a. als werkgever je vacatures interessanter maken en mensen werven die nog geen diploma hebben, maar wel de potentie voor de functie hebben of werknemers makkelijker kunnen laten doorgroeien.”

Onder één dak en op maat

“Ook is het voor mij interessant om met andere accountmanagers van bijvoorbeeld zorg, welzijn of techniek samen op te trekken omdat er binnen bijna ieder bedrijf zakelijke en commerciële functies zijn: van helpdesk tot aan leidinggevende functies waar wij een rol in kunnen spelen om werknemers verder op te leiden. Daarnaast neem ik soms een opleidingsvraag mee terug, van een bestaande klant, waar ik ze niet direct mee kan helpen maar wel in contact kan brengen met de juiste persoon binnen onze organisatie,” aldus Karlijn. “Zo is er bij een klant, waar wij al jaren de opleiding Junior Accountmanager samen vormgeven, nu een vraag ontstaan binnen een andere afdeling. Die vraag speel ik intern door naar mijn collega van de Tech Campus en zo gaat hij verder met ze in gesprek om te kijken wat er mogelijk is. Dat is het mooie aan ons roc: we bieden alle vormen van scholing aan voor elke sector. ”

Vertrouwensband

“Als accountmanager is het zinvol om in te gaan op alle vragen die een bedrijf kan hebben, ook al zijn het niet direct vragen waar jij wat mee kan. Het gaat erom dat je een relatie opbouwt, vertrouwen krijgt en de échte uitdaging van de klant probeert te achterhalen. Voor de werkgever zijn er geen aparte deurtjes en dat werkt. Binnen ons roc stemmen we onderling voldoende af om iedereen optimaal te blijven bedienen en met de juiste persoon binnen het ROC Midden Nederland in contact te brengen.”

Wil je meer weten over mbo voor professionals en hoe wij samen kunnen werken aan opleiden en ontwikkelen van jouw medewerkers? Ik ben bereikbaar via telefoon 06 43 29 64 04 of mail naar k.vanacker@rocmn.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.