Bij Salaris Xpert is salarisadministratie geen bijzaak, maar hoofdzaak

10 juli 2024 11:41

Bij Salaris Xpert is salarisadministratie geen bijzaak, maar hoofdzaak

Salaris Xpert B.V. uit Heerenveen wordt gerund door Pieter Nicolai en Alle Jan Anema. Beide ondernemers en hun medewerkers zijn experts in salaris, detachering en personeel. Ze zijn dermate gespecialiseerd dat niet alleen mkb-bedrijven gebruik maken van hun diensten, maar ook talloze accountants- en administratiekantoren een beroep doen op hun expertise.

De voorgeschiedenissen van Pieter en Alle Jan

Pieter was voorheen eigenaar van SDP Werkt! en Alle Jan van Anema Salaris & Advies. Op een gegeven moment besloten ze hun krachten te bundelen en samen in één bedrijf verder te gaan, waardoor 1 juli 2023 Salaris Xpert ontstond.

Pieter is in 1969 geboren. Hij heeft eenentwintig jaar bij accountants- en adviesorganisatie Bentacera gewerkt. In 2014 heeft hij daar ontslag genomen en is hij voor zichzelf begonnen; in eerste instantie onder de naam PNS Extra, wat later werd veranderd in SDP Werkt!. De eerste drie letters staan voor salaris, detachering en payroll. Hij begon vanuit huis in Opende, waar hij toen woonde, en verhuisde later met het bedrijf naar Drachten. Op het moment van de samenvoeging had Pieter zeven mensen op de loonlijst staan.

Alle Jan is in 1986 geboren. Zijn vader, Ane Jan Anema, is in 1991 gestart met Salaris- en Adviesbureau Anema wat later omgedoopt zou worden tot Anema Salaris & Advies. Hij begon vanuit een slaapkamer in Reduzum. Daarna liet hij een kantoorunit in de achtertuin zetten om vervolgens een huis met kantoor te laten bouwen. Al die tijd deed hij het alleen. Dat zou tot 2007 duren. Toen kwam Alle Jan, die een opleiding tot financieel adviseur had gevolgd, één dag in de week bij hem werken terwijl hij vier dagen elders werkte. In 2009 gingen vader en zoon samenwerken en startten ze een vennootschap onder firma. In 2015 namen ze hun eerste personeelslid aan, waarna er tot 2022 nog vier mensen zouden volgen. In 2017 stopte Ane Jan ermee en droeg hij het bedrijf over aan Alle Jan. Het bedrijf verhuisde toen vanuit Reduzum naar Grou waar het gevestigd was op een mooie locatie aan de A32.

Het ontstaan van Salaris Xpert

Alle Jan benaderde Pieter begin 2022 met het voorstel om eens te sparren over hun vakgebied. Bij de eerste kennismaking, onder het genot van een kop koffie, klikte het direct, maar hadden beiden nog niet het idee dat er een samenwerking uit voort zou komen. Ze hielden wel contact en toen in de zomer van dat jaar Pieters compagnon zich terugtrok uit SDP Werkt!, gingen de zaken opeens in een stroomversnelling. Pieter stelde voor om de bedrijven samen te voegen, waarop Alle Jan in eerste instantie enthousiast reageerde, maar daarna toch nog even een pas op de plaats maakte; mede door zijn achterban die hem adviseerde om daar rustig over na te denken. Zijn enthousiasme werd er echter niet minder om en eind 2022 besloten beiden om ervoor te gaan, onder de voorwaarden dat het voor beide bedrijven financieel haalbaar zou zijn, er geen personeel ontslagen hoefde te worden en beide teams bij elkaar zouden passen, waarbij ze het belangrijk vonden dat er niet een soort van ‘wij-zij situatie’ in stand zou blijven als het personeel samengevoegd werd.

Gedurende een half jaar hebben ze alles tot in de puntjes uitgewerkt en alle drie de voorwaarden bleken haalbaar, waardoor niets een samenwerking nog in de weg stond. Hoewel Salaris Xpert officieel op 1 juli 2023 van start ging, zou het nog vier maanden duren voordat het bedrijf zich op de huidige locatie in Heerenveen vestigde, omdat Pieter en Alle Jan allebei tijd nodig hadden om alle lopende zaken van hun vorige bedrijven netjes af te wikkelen. Verder hebben ze gedurende die vier maanden al hun klanten geïnformeerd en via publicaties wereldkundig gemaakt dat beide bedrijven samen verder zouden gaan onder de naam Salaris Xpert.

Er is bewust voor gekozen om het personeel gemixt in kantoorruimtes te plaatsen. Er zijn vier oud-medewerkers van SDP Werkt! die specifiek als salarisadministrateur al gedetacheerd waren bij grote organisaties, zorginstellingen en gemeenten en dat in de huidige situatie nog steeds zijn. Ze werken tijdelijk op locaties waar mensen bijvoorbeeld met zwangerschapsverlof of pensioen gaan, of langdurig ziek zijn. Om het teamgevoel erin te houden, is er een maandelijks overleg waarbij deze medewerkers ook betrokken zijn.

“Salarisadministratie gaat over alles wat met personeel te maken heeft”

Het dienstenpakket van Salaris Xpert bestaat uit drie hoofdpijlers: Salaris, Detachering en Personeel. Het werkgebied betreft voornamelijk de drie noordelijke provincies en de klantenkring bestaat uit alle mogelijke mkb-bedrijven, met één tot honderddertig man personeel, en ruim veertig accountants- en administratiekantoren.

Deze accountants- en administratiekantoren hebben vaak maar een klein aantal grote(re) bedrijven met personeel in hun klantenkring, waardoor ze zelf niet ingericht zijn op de verwerking van de salarisadministratie voor deze klanten. Het ontbreekt hen ook vaak aan de specifieke kennis en ze hebben er de software niet voor. En omdat het om een paar klanten gaat, loont het niet om daar een gespecialiseerde salarisadministrateur voor in dienst te nemen, waardoor Salaris Xpert dat voor hen verzorgt.  

Pieter benadrukt dat er bij salarisadministratie veel meer komt kijken dan men vaak denkt: “Je hebt ook te maken met het opstellen van arbeidsovereenkomsten en bijbehorende advisering rondom de betreffende arbeidsvoorwaarden, alle zaken rondom pensioen en aanvullende overeenkomsten, als iemand bijvoorbeeld een auto van de zaak krijgt.” “We adviseren verder bij arbeidsongeschiktheid en regelen dan de ziekmeldingen bij het UWV.”, vult Alle Jan aan, “Maar we geven bijvoorbeeld ook adviezen bij ontslag en stellen dan zo nodig een beëindigingsovereenkomst op. En als de ontslagprocedure tot een ingewikkelde conflictsituatie leidt, huren we een jurist in. Het is heel breed en gaat over alles wat met personeel te maken heeft.”

Om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen, heeft het bedrijf naast juristen meer specialisten in haar netwerk die ingehuurd kunnen worden, zoals mensen van een arbodienst en een pensioenadvieskantoor.

De pijlers Detachering en Personeel

Qua detachering beschikt Salaris Xpert over vier medewerkers die stuk voor stuk specialisten zijn op hun vakgebied. Behalve dat ze zich bij de klanten fysiek bezighouden met de salarisadministratie, hebben ze ook een adviserende rol en begeleiden zo de salarisadministrateur(s) van het betreffende bedrijf. Ze hebben alle vier minimaal vijf tot vijfentwintig jaar ervaring, zijn allround en beschikken over een brede kennis, waardoor ze ook vaak met specifieke vraagstukken te maken krijgen.

Pieter springt naast zijn drukke werkzaamheden ook nog wel eens bij in de detachering. Zo wordt hij met regelmaat door een onderwijsinstelling gevraagd in verband met allerlei zaken rondom de werkkostenregeling waarbij het gaat over de onbelaste vergoedingen en verstrekkingen, zoals onder andere reiskostenvergoedingen, kerstpakketten en personeelsuitjes.

Met de derde hoofdpijler Personeel is Salaris Xpert een soort van uitzendbureau. Als een bedrijf behoefte heeft aan een geschikte tijdelijke medewerker zonder daaraan vast te zitten, kan het hier gebruik van maken. In die zin is het ideaal voor bedrijven die met seizoensarbeid te maken hebben. In het klantenbestand bevinden zich dan ook veel horecabedrijven, maar daarnaast ook mkb-bedrijven uit tal van andere sectoren.

Salaris Xpert werkt hierin samen met Jigler. Zij zijn in dat geval de juridische werkgever en zorgen in die hoedanigheid voor de juiste arbeidsovereenkomsten en alle andere vereiste documenten. Het bedrijf betaalt ook het salaris van de uitzendkracht en is daarnaast verantwoordelijk voor de afdrachten van loonheffingen, pensioen en overige aanvullende regelingen. Verder draagt het zorg voor betalingen aan instanties zoals de Belastingdienst, pensioenfonds of verzekeraars en neemt het bij arbeidsongeschiktheid de verzuimbegeleiding en bij ontslag de transitievergoeding over.

Als je als ondernemer hiervan gebruik maakt, ontvang je wekelijks een factuur met bijbehorende urenregistratie ter controle en heb je verder nergens geen omkijken meer naar.

Op het gebied van de salarisadministratie onderscheidt Salaris Xpert zich doordat het voor het bedrijf een hoofdzaak is; in tegenstelling tot veel accountants- en administratiekantoren waar het vaak een bijzaak is. En over de hele linie onderscheidt het bedrijf zich doordat er veel belang gehecht wordt aan persoonlijk contact en investering in goede relaties met de klanten. Daarbij worden er korte lijnen gehanteerd en is er sprake van een no-nonsense mentaliteit.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.