Benut het groeipotentieel van e-commerce en hef restricties op

29 maart 2022 12:32

Benut het groeipotentieel van e-commerce en hef restricties op

Door Roeland van Duifhuizen, Sales Manager Huboo

De pandemie heeft de manier waarop er gewinkeld wordt fundamenteel veranderd. Hoewel de COVID-19 maatregelen opgeheven zijn, is een groot deel van de Nederlanders de afgelopen 2 jaar gewend geraakt aan online shoppen. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de fysieke winkel nog steeds belangrijk is voor Nederlanders, maar online shoppen is niet meer weg te denken. Volgens onderzoek van Klarna schat 42% van de Nederlanders zelfs in, dat ze over een jaar de meeste van hun aankopen online doen. Dit biedt grote kansen aan veel ondernemers, ook aan startups en kleinere BtC-bedrijven of eenmanszaken. Met goede digitale software is het voor letterlijk iedereen mogelijk om een eigen e-commerce bedrijf op te zetten – waar je je ook bevindt. Steeds meer innovatieve retailbedrijven boren niches aan en verdienen daarmee een goed belegde boterham. Dat zien we onder andere ook aan de direct-to-consumer-revolutie (D2C); bedrijven leggen rechtstreeks contact met hun publiek om van alles te verkopen, van scheersets op basis van een abonnement tot brillen op sterkte.

Toch zijn er ook nog wel beperkingen om een e-commerce bedrijf optimaal te laten verlopen. Hoewel iedereen die er wat moeite voor doet een online shop kan opzetten, is het veel complexer om bestellingen uit te voeren. Maar e-commerce bedrijven kunnen het proces van de samenstelling van bestellingen tot en met de verzending ervan, uitbesteden aan een fulfilment bedrijf.

Fulfilment kost tijd en leidt af van focus op sales en groei

Ondanks een explosie van het aantal bedrijven dat online verkoopt, waaronder duizenden eenmanszaken, part-timers en micro-ondernemingen, ondersteunt de traditionele fulfilment industrie nog steeds een betrekkelijk kleiner aantal grote retailmerken. Deze grote merken leveren eenvoudige, gemakkelijk te categoriseren producten. Veel kleinere e-commerce retailers zijn niet interessant voor de traditionele fulfilment industrie. Dit is misschien wel de belangrijkste factor die de groei en ontwikkeling van veelbelovende jonge e-commerce bedrijven belemmert. Want wanneer deze bedrijven zelf de afhandeling van orders uitvoeren, merken ze dat het veel tijd in beslag neemt en afleidt van de focus om meer te verkopen of verder te groeien.

Veranderende wensen van klanten

Daarnaast zijn de afgelopen tijd de wensen van consumenten nogal veranderd. Wat het meeste opvalt is dat het steeds ongebruikelijker wordt, om te betalen voor de levering van bestellingen. Consumenten willen gratis levering en niet langer dan 48 uur op hun bestelling wachten. Daarnaast verwachten ze consistentie en betrouwbaarheid, vooral als het gaat om bestellingen op basis van een abonnement. Veel van deze klanten kopen hun dagelijkse boodschappen niet langer in de supermarkt maar hebben een online herhaalbestelling. Denk o.a. aan voeding, medicijnen en toiletpapier. Ze vertrouwen erop dat deze spullen elke gewenste periode op tijd bezorgd worden. Aansluiten aan behoefte moderne e-commerce aanbieders De traditionele fulfilment sector lijkt steeds minder geschikt om aan de behoefte van moderne e-commerce bedrijven te voldoen. Ze wordt gezien als verouderd, inefficiënt, onvoldoende flexibel en duur. En naarmate bedrijven via meer online kanalen op meer markten proberen te verkopen, komen deze tekortkomingen steeds vaker aan het licht. Het is de beperkende factor die verklaart waarom een substantieel deelvan de nieuwe e-commerce bedrijven faalt in hun eerste jaar.

Gelukkig is er een andere mogelijkheid aan het ontstaan. In heel Europa duiken nieuwe fulfilment bedrijven op die zich specifiek richten op kleinere of parttime online verkopers, op snelgroeiende e-commercebedrijven en opkomende D2C-merken. Kortom, op iedereen die teleurgesteld is door de hoge prijzen en de verouderde manier van werken van traditionele fulfilment bedrijven.

Veel van deze nieuwe aanbieders zijn betaalbaarder en bereid om lagere ordervolumes te accepteren, waardoor e-commerce bedrijven hun fulfilment veel eerder in hun groeitraject kunnen uitbesteden. Sommigen hebben zelfs het proces in het warehouse opnieuw vormgegeven. Deze bedrijven gebruiken technologie niet om mensen te vervangen, maar om klanten en medewerkers te helpen efficiënter te werken zodat ze nog beter in staat te zijn klanten te ondersteunen en met plezier te werken.

Vandaag de dag kan iedereen binnen een paar uur een e-commerce bedrijf opzetten. Maar om het potentieel van een bedrijf te realiseren, is een nieuwe benadering van fulfilment nodig - één zonder beperkingen en restricties.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.