Behoud de Noord-Nederlandse scheepsbouw
7 november 2024 09:36
No Grunn, no Glorie!
De Noord-Nederlandse scheepsbouw is van betekenis en waarde. Voor de sector en voor heel Nederland. Met behulp van mensen uit de regio en lokale toeleveranciers heeft Royal Bodewes Nederland en, specifieker, Groningen (weer) op de kaart kunnen zetten. Het is gelukt om de nieuwbouw van schepen terug te halen naar ons land. Nu is het zaak dit zo te houden.
Om te kunnen overleven week de scheepsbouw jarenlang uit naar lagelonenlanden als Polen en Roemenië. Bijvoorbeeld voor de bouw van casco’s en secties. De scheepsbouw had het zwaar, het was erop of eronder.
Van overleven tot wereldleider
Het moeilijke internationale speelveld zat (en zit) vol uitdagingen en bedreigingen. Door samen met mensen uit de regio en lokale toeleveranciers in te springen op kansen om hoge kwaliteit te leveren en innovatieve schepen te bouwen, wist Bodewes het hoofd boven water te houden.
Sterker nog, Bodewes krabbelde op, specialiseerde zich in de bouw van cargoschepen van 1.500 tot 15.000 dwt en groeide daarnaast uit tot wereldleider in de cementtankerbouw.
Winschoterdiep als kracht
Het bouwen van de schepen doet Bodewes niet alleen, maar met een netwerk van lokale toeleveranciers, waardoor de schepen volledig in Nederland kunnen worden gebouwd. Een sprekend resultaat van de samenwerking tussen regio, mensen, lokale leveranciers en Bodewes, is ’s werelds eerste hybride vrachtschip, gebouwd aan Groningens eigen Winschoterdiep. Dit diep - door de scheepsbouwer niet gezien als een beperking, maar juist als kracht - heeft eraan bijgedragen dat nergens ter wereld schepen tot 16 meter breed zó efficiënt gebouwd worden als bij Bodewes. Ook de optimalisering van het logistieke proces en de bouw van nieuwe productiehallen hebben bijgedragen aan een efficiënt bouwproces.
Hollandse Glorie
Het gaat goed met de Nederlandse scheepsbouw, dat zie je ook aan de uiteenlopende internationale klanten die Bodewes aan zich weet te binden. Want hoe bijzonder is het, dat er momenteel in Hoogezand schepen gebouwd worden voor Taiwan en Frans-Polynesië? Dat is echte Hollandse Glorie.
Toekomst
Ook de toekomst van de scheepvaartindustrie ziet er rooskleurig uit. Althans, op papier. Vanwege milieuwetgeving moet de wereldvloot vervangen worden, en als je je bedenkt dat meer dan 90% van de wereldhandel over zee gaat, valt er genoeg werk te verzetten. Maar dan moet de scheepsbouw wél gefaciliteerd worden.
Grillige sector
Hoewel het nu goed gaat, blijft de scheepsbouw een grillige en uitdagende sector. Het wordt de scheepsbouw in Europa steeds moeilijker gemaakt. Bijvoorbeeld door de opkomende staaltax. Dit, terwijl de sector in Azië zwaar gesubsidieerd wordt. De concurrentie met het Oosten wordt steeds heviger en het prijsverschil loopt verder op. Het mag dan ook geen wonder heten dat er in scheepsbouwnatie Nederland nog maar een handjevol werven over zijn.
Naast de genoemde uitdagingen, blijft het een voortdurende uitdaging om voldoende goede technische mensen te vinden. Bodewes doet er alles aan om jong talent te trekken: rondleidingen organiseren, samenwerken met maritieme opleidingen, een Open Dag houden…
Op die Open Dag kwamen boven verwachting duizenden mensen af. Dat laat wel zien dat de scheepsbouw in ieder geval leeft. Daar blijft Bodewes zich voor inzetten, want… No Grunn, no Glorie!
Foto: Jesse Mink // Auteur: Angelique Heeringa
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.