Beep voor Help zorgt voor laagdrempelige toegang tot niet-medische zorg aan huis

23 februari 2024 09:29

Beep voor Help zorgt voor laagdrempelige toegang tot niet-medische zorg aan huis

In 2003 smeedden twee studenten aan de RUG in Groningen een band voor het leven. Gerard Cohen Tervaert legde zich na zijn studie wiskunde toe op het ondernemerschap, terwijl Carlo Cheung na afronding van zijn studie geneeskunde via een omweg aan de slag ging als medisch adviseur. Beiden voelden de drang om, naast hun reguliere werk, iets nuttigs te doen voor de medemens. Hun onderneming Beep for Help maakt op een laagdrempelige manier niet-medische zorg aan huis voor iedereen toegankelijk. Cohen Tervaert en Cheung delen de drijfveren achter Beep for Help en werpen een blik op de toekomstplannen.

Cohen Tervaert: “Na een heupoperatie werd mijn moeder ontslagen uit het ziekenhuis. Ze had nog wel hulp aan huis nodig. Alleen was er geen thuiszorgorganisatie die haar kon helpen, omdat alles vol zat. Een transferverpleegkundige heeft 37 thuiszorgorganisaties opgebeld en er was pas drie weken na haar ontslag plek. Daar wilde ik iets aan doen.”

Het kostte Cohen Tervaert vervolgens weinig moeite om zijn twee vrienden te overtuigen. “Gerard had eerst het idee besproken met een goede vriend van ons, Roderick Ferrari. We hebben in 2019 het concept besproken en waren het al gauw met elkaar eens. Vooral omdat we zagen dat mantelzorgers overwerkt waren. “We wilden de sprong wagen om een app te laten bouwen voor niet-medische zorg – in eerste instantie gericht op ouderen. Gerard heeft het merendeel van de onderneming gefinancierd uit zijn eigen onderneming en ik heb het aangevuld.” In 2022 besloot Roderick om uit het bedrijf te stappen, omdat hij de werkzaamheden niet langer kon combineren met zijn fulltime baan. 

Direct hulp voor iedereen

Beep for help is een gebruiksvriendelijke en veilige app die hulpvragers koppelt aan een helper. Mensen kunnen zich gratis registreren waarna direct een hulpvraag kan worden ingediend, ook wel ‘op beepen’. Zonder indicaties en wachttijden bepaalt de hulpvrager, wanneer de hulpverlener – ofwel Superhelper- langs kan komen. Uiteenlopende hulpvragen komen binnen. Dit kan variëren van klusjes in en rondom het huis: boodschappen halen of ramen lappen tot het begeleiden van een ziekenhuisafspraak.

Mensen zelf de regie in handen geven over wanneer én hoe ze geholpen worden is ons doel, benadrukt Cheung: “Mensen krijgen met Beep for Help direct hulp wanneer ze dit nodig hebben. En dat was broodnodig, omdat het in het huidige zorgstelsel vrij veel tijd kost voordat mensen de juiste ondersteuning krijgen. Vaak moeten ze eerst een intakegesprek doen om te kijken of er een match is en komen dan terecht op een wachtlijst, terwijl ze juist binnen korte tijd hulp nodig hebben.”

Organisatie zonder winstoogmerk

Beep for Help is dan ook een BV zonder winstoogmerk. Hulpvragers betalen een starttarief en daarna een bedrag per minuut. De klant geeft een schatting van hoe lang het gaat duren, bijvoorbeeld 120 minuten, maar als een Superhelper na 90 minuten klaar is dan betaal je alleen voor de verstreken tijd. “We hebben de laatste twee jaar het tarief niet verhoogd terwijl we natuurlijk wel de invloed voelden van de inflatie”, stelt Cheung. 90 procent van het tarief gaat rechtstreeks naar de Superhelpers en 10 procent is bestemd voor de overige kosten van het bedrijf, zoals personeelskosten van het hoofdkantoor en hulpmiddelen zoals elektrische fietsen voor Superhelpers. Dit kan in de toekomst wel veranderen geven de Cohen Tervaert en Cheung aan.

Superhelpers

Er zijn verschillende soorten Superhelpers: mensen die naast hun fulltime baan een aantal uur in de week helpen, of fulltime aan de slag gaan tot zzp’ers die een maatschappelijke bijdrage willen leveren. Superhelpers die zich aansluiten lopen de eerste drie keer mee met een andere helper om te zien hoe het proces werkt. Daarnaast biedt het bedrijf korte interne trainingen aan zoals een reanimatiecursus. Momenteel zijn er zestien Superhelpers in dienst, zegt Cheung: “Als oprichters zijn we niet elke dag aanwezig. Omdat we naast ons reguliere werk ook ondernemen,  hebben we veel taken uit handen gegeven. We hebben in het begin bewust gekozen voor een horizontale structuur voor het bedrijf, omdat het uiteindelijk meer creativiteit zou opleveren. En dat heeft voor ons goed uitgepakt.” Inmiddels is er binnen het bedrijf een solide bedrijfsstructuur ontstaan met een klantenservice, business development en een marketingafdeling. Cheung: “In de opstartfase werkten Superhelpers ook mee aan de ontwikkeling van het bedrijf. Door de toename van het aantal hulpvragen komen helpers daar niet meer aan toe. Dat is de reden om de nieuwe structuur aan te houden.”

Groeimomenten

Cohen Tervaert: “Ondanks mijn eerdere ervaringen werd ik met het feit geconfronteerd dat ondernemen meer tijd kost dan ik had gedacht. Ook dacht ik te vaak dat ik dingen zelf zou kunnen doen. Achteraf gezien had ik om meer hulp kunnen vragen. Het mooie is dat we nu een samenwerkingsverband hebben met de Amsterdamse zorgorganisatie Cordaan. Zij bieden ook niet-medische zorg aan. Tijdens drukte kunnen ze mensen naar ons doorverwijzen als ze bijvoorbeeld een ziekmelding hebben en er toch iemand geholpen moet worden. Wij kunnen vrijwel meteen inspringen.”

Cheung steekt naast zijn fulltime baan bijna al zijn tijd in Beep for Help. Als ondernemer merkt hij hoe belangrijk het is om zijn grenzen te bewaken. “Elke dag moet je de balans bewaken tussen werk en privé. Zeker omdat ik nu vader ben van twee kleine kinderen. Ik vraag me dan ook vaak af hoe andere ondernemers dat doen: fulltime werken en een bedrijf ernaast. Hoe gaan ze daarmee om? Hoe houden ze privé en zakelijk gescheiden? En hoe hou je je tijd vrij?”

Een blik op de toekomst

Één ding is zeker: in de komende drie tot vijf jaar streven de oprichters ernaar het concept uit te breiden. Schaalbaarheid staat namelijk hoog in het vaandel. Hoewel de Superhelpers momenteel actief zijn in heel Amsterdam, zijn zij evenzeer bereid aanvragen uit andere regio's, zoals IJmuiden, te verwelkomen. Cohen Tervaert: “Ons doel is om binnen vijf jaar deze dienst in heel Nederland aan te bieden en break-even te draaien. We willen iedereen in Nederland helpen tegen een redelijk tarief.”

Cheung voegt toe: “Op dit moment hebben we een 73-jarige gepensioneerde advocaat die ons team versterkt. Hij vindt het leuk om een aantal klusjes aan huis per week te doen en hij kan mensen helpen. Dat kan onze insteek in de krimpgebieden zijn: misschien zijn er meer gepensioneerden die dit willen oppakken. Daar liggen kansen. Uiteraard maken we graag gebruik van meerdere mogelijkheden.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.