Bedrijf beginnen? Denk goed na over je bereikbaarheid
13 maart 2020 17:36
Als je een bedrijf hebt, is goede bereikbaarheid op alle vlakken essentieel. Als je op het punt staat een nieuw bedrijf te beginnen, is het goed om hierover na te denken en je beslissingen op af te stemmen.
Wat is bereikbaarheid?
Bereikbaarheid is een ruim begrip, en de invulling ervan hangt voor een groot deel af van het soort bedrijf dat je runt. Ben je de eigenaar van een winkel, restaurant of een andere plek waar je veel mensen wilt ontvangen? Dan is het vooral belangrijk dat je fysiek goed bereikbaar bent. Je wilt op een goed bereikbare plek zitten, die makkelijk te vinden is, op een logische route zit en die beschikt over voldoende parkeergelegenheid. Zo maak je het voor je klanten een stuk makkelijker om jou te bereiken.
Ook voor zakelijke ondernemingen die regelmatig afspraken willen ontvangen op kantoor, is fysieke bereikbaarheid een must. Als je een relatie of potentiële klant op je kantoor wil uitnodigen, wil je dat dit makkelijk bereikbaar is, en er niet eindeloos hoeft te worden gezocht. Ook in dit geval is het prettig als mensen hun auto goed kwijt kunnen, het verhoogt jouw bereikbaarheid.
Bereikbaarheid op afstand
Naast deze fysieke bereikbaarheid, is natuurlijk ook je bereikbaarheid op afstand belangrijk voor een bedrijf. Klanten willen je kunnen bereiken op ieder moment dat hen uitkomt, en daar wil je als bedrijf zoveel mogelijk gehoor aan geven.
E-mail is op dat gebied een fijne uitvinding: klanten kunnen je op ieder moment dat zij willen een bericht sturen. Zorg wel dat je snel reageert op een bericht, en laat het via een out of office melding weten wanneer dit wat langer kan duren, of wanneer zij beter een collega kunnen mailen. Ook telefonische bereikbaarheid is voor de meeste bedrijven een must. Steeds vaker besluiten bedrijven, klein en groot, over te stappen op bellen via internet, ook wel VoIP telefonie genoemd, om zo optimaal bereikbaar te zijn.
Als startende ondernemer is dit zeker iets om te overwegen; het scheelt je ook direct de aanleg van, of het abonnement op een vaste telefoonlijn. Besluit je te kiezen voor VoIP, dan heb je uitsluitend een internetaansluiting en een VoIP provider nodig. Via een speciaal voor jou bedrijf ingerichte centrale, kun je zelf besluiten wat er op welk moment met welk soort telefoontjes moet gebeuren. Je kunt bijvoorbeeld het telefoonnummer van de verkoopafdeling automatisch laten doorschakelen naar alle mobiele telefoons die deze medewerkers in gebruik hebben, zodat er altijd iemand op kan nemen. Ook maakt het het mogelijk dat medewerkers bellen met hun mobiele telefoon, terwijl zij het ‘vaste’ nummer van de zaak gebruiken. Op deze manier blijf je als bedrijf altijd bereikbaar, zelfs wanneer er even niemand op kantoor is.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.