Arnhem blijft groeien én moet goed bereikbaar blijven
3 april 2024 11:35
Wel eens oude foto’s van Arnhem gezien? Toen er nog auto’s nog door de Rijnstraat reden en er maar één brug over de Rijn was. Arnhem-Zuid moest nog gebouwd worden. Nu is de stad twee keer zo groot en kun je niet meer met de auto door het winkelgebied rijden. De komende jaren gaat er misschien wel net zo veel veranderen. Arnhem groeit, er komen meer huizen, banen, bedrijven en mensen bij.
Ingewikkelde puzzel
‘Kijk bijvoorbeeld naar de plannen voor Rijnpark, die we net gepresenteerd hebben. Dat is een schitterende ontwikkeling, daar gaan we iets moois maken. Dit wordt een wijk met 7.000 woningen en biedt 5.000 banen. Dat betekent ook meer verkeer. Om Arnhem bereikbaar, leefbaar en groen te houden, moeten we actie ondernemen’, zegt wethouder economie en duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘Maar wel bereikbaar op een andere manier. Lopen, fietsen en het openbaar vervoer worden belangrijker, terwijl de stad bereikbaar moet blijven met de auto. Dat levert prettige wijken op met ruimte voor ontmoeting, beweging en groen, met minder verkeersoverlast en minder auto’s op straat.’
Dat is een grote uitdaging, met vele dilemma’s, realiseert Kundić zich. ‘Je verandert immers niet zomaar welk vervoermiddel Arnhemmers gebruiken. Of hoe spullen in de stad worden vervoerd. Dat is een ingewikkelde puzzel. Iedereen heeft verschillende wensen en belangen die we in ogenschouw moeten nemen.’
Nieuwe wijk Rijnpark in Arnhem biedt ruimte voor nieuwe woningen, banen en groen
Een ambitieuze transformatie van een verouderd bedrijventerrein en rangeerterrein naar een bruisende woonwijk met ruimte voor bedrijvigheid en een sterke nadruk op groen. Dat is het toekomstige Rijnpark. Het wordt een gemengde, diverse en inclusieve wijk met 7.000 woningen, waarvan een groot deel sociale huur en betaalbare koop. Er komt een breed scala aan voorzieningen en bedrijvigheid. Daarnaast worden er 750 – 800 plekken voor de permanente opvang van vluchtelingen ingepland. Een nieuw stadspark en groene inrichting van de wijk dragen bij aan de kwaliteit van de leefomgeving, biodiversiteit en bieden verkoeling. De ambitie is om zoveel mogelijk in de eigen energiebehoefte te voorzien door middel van duurzame oplossingen en watermanagement.
De ontwikkeling van Rijnpark komt tegemoet aan de behoefte voor meer commerciële en maatschappelijke voorzieningen in Arnhem-Oost. Bij het toewijzen van ruimte in Rijnpark kijkt de gemeente bovendien eerst naar bestaande bedrijven in de Spoorzone die terug willen keren en passen binnen de ontwikkelingsvisie van de wijk. Daarna wordt gekeken naar bedrijven die een toevoeging bieden aan de stad. Denk daarbij aan creatieve ondernemers, lokaal midden- en kleinbedrijf, detailhandel en horeca.
De stad denkt mee
De gemeente Arnhem heeft ondernemers, inwoners, belangengroepen en bezoekers gevraagd mee te denken over dit onderwerp. Op bewonersbijeenkomsten, bij expertsessies, in de historische trolleybus, via een enquête. Dat is echt essentieel. De bereikbaarheid van Arnhem is immers iets dat ons allemaal aangaat en waar we allemaal mee te maken hebben. Kundić: ‘Binnenkort presenteren we het Duurzaam Mobiliteitsplan, waarin staat hoe we Arnhem in de toekomst bereikbaar, leefbaar en gastvrij willen houden. Welke maatregelen mogelijk zijn om dat voor elkaar te krijgen. En welk prijskaartje daarbij hoort.’
Intussen werken we op diverse plekken in de stad al aan duurzaamheid en bereikbaarheid. Bijvoorbeeld bij de Ingenieur J.P. van Muijwijkstraat, waar fietsers en groen meer ruimte hebben gekregen en asfalt is verwijderd. Of op de Velperweg, waarvan de herinrichting afgelopen maand is begonnen. Daar komen vrijliggende fietspaden en wordt de weg zo ingericht dat de bus zo weinig mogelijk vertraging krijgt. De weg wordt groener en krijgt daardoor weer de grandeur terug die hij ooit had. Niet voor niets heeft dit project ‘de renaissance van de Velperweg’.
Om de uitstoot te verminderen voert de gemeente Arnhem vanaf 1 juni 2026 een zero-emissiezone in. ‘In de Arnhemse binnenstad rijden dagelijks talloze bestelbusjes en vrachtwagens om winkels en horeca te bevoorraden, maar ook om pakketjes te bezorgen bij bewoners en winkeliers. Dat is niet goed voor de luchtkwaliteit en leidt vaak tot overlast in de winkelstraten’ zegt Kundić. ‘De invoering van een zero-emissiezone helpt de lucht te verbeteren en de overlast van laden en lossen te verminderen. Ook hierbij gaan we met ondernemers in overleg over op welke manier de zero-emissiezone het best kan worden ingevoerd.’
Samenwerken voor een sterke kenniscampus Arnhem-Velp
De kenniscampus Arnhem-Velp, het gebied rondom HAN University of Applied Sciences, Yuverta en Hogeschool Van Hall Larenstein, aan de grens van Arnhem en Velp, wordt versterkt. Dit is nodig om de onderwijs- en kennisinstellingen aantrekkelijker te maken voor studenten. Op 1 februari hebben ze samen met de gemeenten Arnhem en Rheden daarvoor een overeenkomst getekend. Studenten zijn van groot belang voor de regio. Ze brengen leven in de stad, stimuleren creativiteit en dragen bij aan de lokale economie en de arbeidsmarkt. Goede onderwijsinstellingen trekken niet alleen studenten aan, maar maken de regio ook aantrekkelijker voor bewoners en bedrijven. De partijen gaan onderzoeken hoe ze beter kunnen samenwerken op het gebied van onderwijs en onderzoek. Ook willen ze faciliteiten, zoals onderwijs- en onderzoeksruimten, ruimten voor startups en ontmoetingsplekken meer gaan delen. Daarnaast wordt gekeken naar voldoende studentenhuisvesting en verbetering van de bereikbaarheid van de campus. Verder streven ze naar een gemeenschappelijke huisstijl voor de hele campus.
De vijf ondertekenaars van links naar rechts: Ronald ter Hoeven (gemeente Rheden), Anke Aalmers (Yuverta), Nermina Kundić (gemeente Arnhem), Jan van Iersel (Hogeschool Van Hall Larenstein), Yvonne de Haan (HAN University of Applied Sciences).
Willemsplein krijgt kwaliteitsimpuls
Ook bij de plannen voor de herinrichting van het Willemsplein is goed zichtbaar dat openbaar vervoer, fietser en voetganger op één staan. ‘Het Willemsplein is hard toe aan vernieuwing’, vertelt Kundić. ‘De huidige inrichting kan de vele verkeerstromen nauwelijks meer aan. Bussen lopen er zoveel vertraging op dat dit het grootste OV-knelpunt van heel Gelderland is. Voor de vele voetgangers en fietsers is nauwelijks genoeg ruimte en het autoverkeer loopt er regelmatig vast. Ook is er weinig groen en verkoeling op het plein. Het Willemsplein heeft een kwaliteitsimpuls nodig die ervoor zorgt dat het verkeer weer soepel verloopt én waardoor het groener en mooier wordt dan nu het geval is.’
Minder busvertragingen, meer fietsenstallingen
Zo is er rondom het Willemsplein dringend behoefte aan extra fietsenstallingen, ook een wens van ondernemers en bewoners uit de binnenstad. Daarom is nu voorzien in een ondergrondse stalling voor 1.200 fietsen onder het Willemsplein. Er komen bredere trottoirs en een betere voetgangersoversteek, die beter aansluit op de entree van de Korenmarkt. Er komt meer groen en meer bomen, en de autokeerlus verdwijnt. Dat is een stuk veiliger en er werd bovendien weinig gebruik van gemaakt.
‘Prachtig om te zien dat zoveel Arnhemmers, ondernemers en andere betrokkenen hebben meegedacht en dat die wensen ook in het ontwerp zijn verwerkt’, vindt Kundić. ‘Daardoor wordt het echt een plein van iedereen.’ Ook zal het aantal busvertragingen flink afnemen. Op zijn vroegst kan de herinrichting van het Willemsplein dan in 2026 van start. «
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.