Arbeidsongevallen door taalbarrière voorkomen!
6 oktober 2017 13:36
Wie kent niet het verhaal van de Toren van Babel. Spraakverwarring kan leiden tot grote problemen in de afstemming. Operationeel manager van MKB Cursus &Training Jeanne Dumoulin waarschuwt voor gevaarlijke situaties: “Uit onderzoek van de Stichting van de Arbeid blijkt dat 5 tot 10% van de arbeidsongevallen veroorzaakt wordt door problemen met taalbeheersing. Werknemers kunnen instructies, informatiebladen en gebruiksaanwijzingen niet goed lezen en begrijpen. Daardoor neemt het risico op fouten en arbeidsongevallen toe. In Nederland werken veel buitenlandse werknemers. Zo zijn er veel Poolse chauffeurs. Veiligheid op de weg en in de werksituatie mag niet lijden onder een taalprobleem. De taalbarrières kunnen leiden tot onveilige situaties. MKB Cursus & Training verzorgt veiligheidstrainingen in diverse talen.”
Herhaling is pure noodzaak
Directeur George Bel van MKB Cursus & Training is helder: “Het is belangrijk dat als je iets hebt aangeleerd je de kennis en vaardigheden gaat bijhouden. MKB Cursus & Training besteedt daarom, naast up-to-date opleidingen, veel aandacht aan herhalingstrainingen. Neem nu de trainingen Bedrijfshulpverlening. We krijgen steeds nieuwe instructies voor onze trainingen en die informatie en vaardigheden moeten we kunnen overdragen aan onze klanten. Herhalingsopleidingen en trainingen zijn een belangrijk onderdeel van ons aanbod.”
Overvaltrauma’s zijn te verzachten en te voorkomen
MKB Cursus & Training ziet de vraag naar agressie- en overvaltrainingen toenemen. Directeur George Bel verbaast zich steeds over mensen die roepen dat ze met een honkbalknuppel achter de toonbank veel kunnen bereiken. “Veel werkgevers onderschatten nog de gevolgen van overvallen. Men is zich bewust van de ernst van de zaak maar in de praktijk blijkt het gezegde; ‘als het kalf verdronken is dempt men de put’ nog van toepassing. Ik heb in de praktijk gezien dat een preventieve training een hoop ellende kan voorkomen. Ik maak dan ook graag reclame voor onze trainingen want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.”
Hoe ga je om met ongewenste passagiers
Het zal je als vrachtwagenchauffeur maar gebeuren. Een steen tegen de ruit om je tot stoppen te dwingen. Een chauffeur is al gewend aan de soms agressieve mede-verkeersdeelnemers, maar bijvoorbeeld agressie van vluchtelingen is van een nieuwe orde. Hoe ga je hier als mens mee om, wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen. MKB Cursus & Training kan hierbij helpen. Als aanbieder van agressie- en overvaltrainingen kan het opleidingsinstituut hulp bieden aan werkgevers en medewerkers die met dit probleem te maken krijgen.
Meer weten over voorgaande berichten? Neem contact op met MKB Cursus & Training.
E-mail info@mkbct.nl
Telefoon (015) 219 13 90
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.