Alles wat je moet weten over retouren
7 september 2017 09:28
Pakketten versturen hoort natuurlijk bij het beheren van een webshop. Maar waar mensen vaak niet bij stilstaan, is dat bij het verzenden van pakketten natuurlijk ook het retourneren ervan hoort. En retouren kunnen je duur komen te staan. Wij vertellen je graag alles wat je hierover moet weten.
Het herroepingsrecht
Het herroepingsrecht betekent dat de klant recht heeft om het product te retourneren als hij of zij er niet tevreden mee is. De klant mag tot 14 dagen na ontvangst van het product, deze retourneren. Houd je je niet aan het herroepingsrecht, dan kun je een boete krijgen van het ACM. Je kunt bijvoorbeeld een boete krijgen als je niet het aankoopbedrag inclusief betaalde verzendkosten vergoedt als een product binnen deze 14 dagen geretourneerd wordt.
Retouren positief voor je bedrijf laten werken
Niet alle klanten weten van het herroepingsrecht, dus het is slim dit te communiceren naar de klant. Het straalt vertrouwen uit en zorgt ervoor dat de klant eerder geneigd is om een product aan te schaffen, omdat er de mogelijkheid is om te retourneren en het geld terug te krijgen. De klant loopt dus een kleiner risico en je stimuleert er de klanttevredenheid mee; iets wat natuurlijk zeer belangrijk is.
Uit onderzoek blijkt ook dat klanten minder snel iets retourneren als ze langer de tijd hebben om dit te doen. Het is daarom slim om aan te geven dat klanten een product binnen 30 dagen kunnen ruilen, in plaats van 14. Dit zorgt niet alleen voor nog meer klantvertrouwen, maar ook voor minder retouren! Communiceer je retourbeleid dus duidelijk op je webshop, en maak het je klanten makkelijk. Voeg een retourlabel toe aan je pakket en bied je eigen retouromgeving aan. Zo maak je het retourproces zo makkelijk mogelijk en neem je de allerlaatste twijfels bij je potentiële klant weg.
Hoe communiceer je je retourbeleid?
Er is veel onderzoek gedaan naar verschillende beleidsvormen op het gebied van retouren. Zo blijkt dat drie op de vier consumenten aangeeft dat zij minder dan 10% van hun bestellingen retourneren. Ook blijkt dat 67% van de consumenten eerst het retourbeleid bekijkt, voordat zij de beslissing maken om iets te kopen. Het is dus belangrijk dat dit goed gecommuniceerd wordt, terwijl blijkt dat maar 66% van de consumenten tevreden is over de vindbaarheid van het retourbeleid. Het is dus slim om een aparte pagina over het retourbeleid op je website te maken, als ook dit per product te vermelden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.