Adicere staat voor commerciële groei door toevoeging, verbinding en kennisdeling
2 augustus 2024 16:35
Toen Annemarie Ruis in 2021 met Adicere startte, had ze ruim twintig jaar ervaring op het gebied van sales. Ze besloot met al die opgedane kennis een uniek bedrijf op te bouwen en dat is haar gelukt. Het dienstenpakket van het bedrijf is erop gericht om daadwerkelijk iets toe te voegen en het team is zo opgebouwd dat het elke denkbare expertise op het gebied van communicatie, marketing en sales bevat om een bedrijf zo sterk mogelijk in de markt te zetten en daar maximaal rendement uit te halen. Daarbij spelen factoren als verbinding en kennisdeling een grote rol.
Voorgeschiedenis
Annemarie is in 1973 geboren. Na de Mavo heeft ze vanaf haar zestiende een driejarige opleiding Middelbaar Middenstandsonderwijs (MMO) gevolgd. Het was een mooie periode vol ondernemende momenten en studentenavonturen.
Naast deze opleiding werkte ze in een bloemenzaak en heeft ze ook haar vakdiploma in die branche gehaald. In eerste instantie heeft ze behoorlijk lang als bloemist gewerkt. Hier groeide haar liefde voor het MKB. In deze periode vertrok ze ook voor een maand of negen naar Frankrijk om een campingwinkel te beheren in de Dordogne. Dit was een feest voor haar en een lesje loslaten voor haar vader. Op haar drieëntwintigste verhuisde ze in haar eentje van Twente naar Brabant waar ze een kans kreeg als leidinggevende. Ze ging steeds meer de commercieel communicatieve kant op en
Foto: Carline Fotografeert
om daarin meer kennis op te doen, heeft ze toen ook een aantal trainingen en cursussen gevolgd. Dat is iets wat ze jaarlijks nog steeds doet, want levenslang leren is iets waar ze heilig in gelooft en ze blijft de nieuwsgierigheid in zichzelf voeden.
Samen met haar partner van destijds, startte ze vervolgens een grafisch bedrijf. Dit bedrijf verleende, naast grafische, ook commerciële ondersteuning aan klanten. Annemarie was vooral marketing communicatief bezig en deed veel op het gebied van sales. Ze werkte interim voor een aantal uitgevers en heeft zelf diverse magazines uitgegeven.
In 2013 is ze uit dit bedrijf gestapt en alleen op dezelfde voet verder gegaan, maar ging ze zich breder oriënteren. Ze hield zich bezig met complete branding strategieën voor bedrijven en leverde van social media management tot bedrijfskleding en relatiegeschenken. Het bedrijf was dermate succesvol dat ze al snel vijf personeelsleden in dienst had.
Privé volgden een paar zware jaren, maar met haar kenmerkende energie en optimisme kwam ze er weer bovenop. Ondernemen zit in haar bloed en in 2020 startte ze met Adicere. De naam Adicere betekent ‘toevoegen’. En dat is letterlijk wat Annemarie en haar medewerkers doen. Ze vullen aan tot de cirkel weer rond is door waarde toe te voegen in kennis, kunde en handjes onder het motto dat een ronde cirkel beter rolt. Ze hecht waarde aan blijven begeleiden totdat de klant voor honderd procent tevreden is met het eindresultaat. Ze maakt niet alleen plannen, maar helpt ook echt actief bij de uitvoering daarvan.
Een team van experts
Annemarie: ”Ik begon in eerste instantie alleen met het idee om te gaan freelancen. Maar ik merkte dat ik, ondanks de prachtige opdrachten, al snel tegen een grens aanliep qua hoeveelheid opdrachten om je werk ook goed te kunnen blijven doen. Daarnaast ben ik met meer dan vijfentwintig jaar ervaring strategisch heel sterk en heel goed onderlegd in sales en marketing, maar qua uitvoering ook afhankelijk van specialisten. Daarom heb ik er binnen een half jaar experts bijgehaald die gespecialiseerd zijn in online marketing, het bouwen van websites, Search Engine Optimization (SEO) en het maken van e-mail funnels. Al deze specialismes zijn tegenwoordig inherent aan de effectiviteit van sales, want met sales alleen kom je er gewoon niet meer. Dat betekent dat alle afdelingen goed met elkaar moeten samenwerken en elkaar moeten aanvullen; zowel sales als marketing als communicatie. Ik ben dan degene die met een frisse energieke overview meekijkt en meedenkt, maar ook echt in de praktische uitvoering ernaast blijft staan. Ik maak niet alleen het plan, maar zorg ook voor de juiste uitvoering ervan. Dat kan betekenen dat mijn medewerkers en ik de sales doen, of dat we binnen het betreffende bedrijf een team begeleiden naar betere resultaten. We behandelen dan vragen als ‘Waar staan jullie en wat doen jullie nu?’, ‘Sta je wel op de goede plek in je team?’, ‘Krijg je wel voldoende input vanuit de binnendienst?’, ‘Worden de leads goed opgevolgd en wordt alles wat jij verkoopt ook weer goed opgevolgd?’. Dat hele interne proces binnen een bedrijf draagt bij aan een effectieve commerciële groei en daar wordt te weinig naar gekeken. Het sales vak is veranderd; meer inhoudelijk en gericht op de verbinding en relatie. De samenwerking en overdracht door marketing is dus essentieel en indien dit goed ingericht is, heel effectief. En om daar hands on effectief in te kunnen helpen heb ik die experts erbij nodig en daarom heb ik al vrij snel een team om mij heen geformeerd, wat inmiddels uit minstens dertien mensen bestaat die zowel op freelance basis als in loondienst voor mij werken. Dat team bestaat uit online marketeers, strategen, communicatiespecialisten, salesmensen, een tekstschrijver, een graphic designer, een video editor en een softwareontwikkelaar. Dat wordt aangevuld met een aantal studenten en het is in zijn geheel een fijn en flexibel team.”
Sales heeft alles met communicatie te maken. Annemarie stelt dat je met de juiste communicatie tot een goede boodschap kunt komen, waarbij ze het acquisitietraject en de daadwerkelijke verkoop als twee processen ziet die ze graag uit elkaar trekt, terwijl ze toch nauw met elkaar verbonden zijn. Maar daarnaast is communicatie op zichzelf het middel waarmee een bedrijf naar buiten toe richting de potentiële en bestaande klanten optreedt en wat naar binnen toe belangrijk is in verband met het onderlinge contact binnen de organisatie, waardoor het in het totaalbeleid de basis is voor zowel sales als marketing.
Annemarie gaat nog een stap verder door te stellen dat sales en communicatie twee verschillende vakgebieden zijn, waarbij ze ook uitlegt waarom ze de acquisitie en de daadwerkelijke verkoop altijd uit elkaar trekt: “Een communicatiespecialist houdt zich bezig met de psyche van de woorden in een boodschap, waarbij er gekeken wordt welke doelgroep bij die boodschap hoort, wat de bedoeling van de boodschap is en via welke kanalen de boodschap het best verzonden kan worden. Bij sales gaat het om twee trajecten. Het begint met de acquisitie waarbij de verbinding gelegd wordt en de verkoper en de potentiële klant elkaar leren kennen. Gedurende dat proces wordt de klant gekneed door vooral kennis en vertrouwen te geven. Maar ook door pijnpunten te traceren en oplossingen te bieden. De daadwerkelijke verkoop die daarop volgt is een traject op zich. Het is het beslissingsmoment waarop de verkoper moet weten met wie hij te maken heeft en waarbij het erop aankomt. Hij heeft dan al zijn communicatieve skills nodig en moet vanuit die intrinsieke waarde durven vragen om de deal. Dat is waar het verschil ligt tussen de salesexpert en de relatiemanager. En bewust zijn van je communicatie is daarbij een essentieel onderdeel.”
Een totaalpakket om echt commercieel te groeien
Annemarie gaat voor haar opdrachtgevers niet voor de snelle eenmalige verkoop, maar voor een opbouw van een trouwe relatie. Ze vindt het heel belangrijk om verbinding te creëren, waarbij haar opdrachtgevers datgene krijgen waar ze ook echt behoefte aan hebben en waar ze kwalitatief beter van worden. Ze moet daarbij achter het betreffende product of de betreffende dienst kunnen staan en er zelf in geloven, want anders begint ze er niet aan. En als ze denkt dat een bepaald product niet interessant is voor een potentiële klant, zegt ze dat ook. Als ze vervolgens iemand tegenkomt die wel iets interessants voor die persoon heeft, linkt ze beiden aan elkaar onder het motto dat ze daar een veel beter gevoel en een betere relatie aan overhoudt.
De klantenkring van Adicere bestaat uit mkb- en mkb-plus bedrijven, die over het algemeen business-to-business werken, waarbij het qua de dienstverlening vaak gaat om sales en positionering in de markt. Het gaat over het algemeen om mkb-plus bedrijven die in een groeifase zitten en daarbij een stukje herstructurering nodig hebben, waarbij Annemarie en haar medewerkers helpen om via rebranding nieuwe business te genereren. Het uitgangspunt daarbij is om de betreffende ondernemers, al dan niet samen met personeel, in hun eigen kracht te zetten. Hier gaat het namelijk vaak mis in het groeiproces van een bedrijf. Het team dat in de beginjaren moest ‘jagen’, moet nu relaties onderhouden en uitbreiden, wat een hele andere aanpak vereist.
“Wij bieden eigenlijk een totaalpakket aan waarmee we bedrijven helpen om echt commercieel te groeien en zo goed mogelijk naar buiten én binnen te treden.”, aldus Annemarie, “Dat is per bedrijf weer anders en daarom kijken we bij de aanvang van een opdracht standaard naar ‘Wat doe je nu?’, ‘Waar wil je naar toe?’, ‘Hoe zitten de processen nu in elkaar?’ en ‘Waar kunnen wij dat bijsturen?’. Daarbij is het heel belangrijk hoeveel budget er is. Want ik wil praktisch iedereen kunnen helpen en vind dat de start-up of de scale-up ook mijn advies verdient. Hiervoor hebben we diensten en pakketten samengesteld om ook hen in kleinere stappen te kunnen laten groeien.”
Ze legt aan de hand van een voorbeeld uit hoe die effectiviteit al naargelang de budgettering stapsgewijs kan ontstaan. Zo kan er bijvoorbeeld gestart worden met het enkel doen van koude acquisitie om meer zichtbaarheid te creëren. Door te blijven ondersteunen groeien de diensten van Adicere mee. Het voordeel is dat jonge ondernemers in sales en marketing ervaring op kunnen doen en andere jonge ondernemers groeien. Een win-winsituatie dus.
En des te meer budget een bedrijf vrij kan maken, des te meer tools er ingezet kunnen worden om tot het beoogde resultaat te komen.
Uniek in haar soort
Het dienstenpakket van Adicere bevat elke denkbare tool op het gebied van marketing en sales om een bedrijf zo sterk mogelijk in de markt te zetten. Omdat de behoeften per bedrijf verschillen en Adicere op alle gebieden experts in huis heeft, wordt er nooit lukraak met hagel geschoten, maar te allen tijde maatwerk geleverd. En hoewel de meeste klanten meerdere diensten afnemen, kan het ook gebeuren dat een bedrijf aan één specifieke dienst genoeg heeft om het gewenste resultaat te behalen.
In het laatste geval is er één medewerker van Adicere die de dienst verleent en in de andere gevallen zijn het er vaak meer; ieder met zijn of haar eigen expertise. En omdat alle medewerkers heel goed op elkaar ingespeeld zijn, is er altijd sprake van een efficiënte en doelgerichte samenwerking.
Kennis delen en inspireren
Annemarie: “De reden dat ik vrij snel na de start met Adicere dit team van experts om mij heen verzameld heb, komt voort uit het feit dat ik een teamplayer ben en ik ervan overtuigd ben dat iemand niet alles zelf hoeft te weten en te kunnen, maar dat je als groep met onderlinge kennisdeling vanuit ieders eigen expertise veel verder komt. Dit geldt voor mij ook in relatie tot mijn opdrachtgevers en daarbij streef ik, zowel met mijn eigen team als met mijn opdrachtgevers, altijd naar verbinding met elkaar. Vanuit die filosofie hebben we sinds kort bij ons op locatie ook één keer per maand ‘Friday Insight’. Hier laten we onze kernwaarden ‘kennisdelen’ en ‘inspireren’ gelden en men kan daar kosteloos naar toekomen als men bepaalde vragen heeft op het gebied van marketing. We hebben dan een soort ‘opendeurdag’ waarbij er masterclasses worden gegeven over specifieke onderwerpen. Via de agenda op onze website kun je zien welk onderwerp wanneer behandeld wordt. Inschrijven kan via de website of door te mailen naar info@adicere.nl.”
Adicere onderscheidt zich ten opzichte van andere marketingbedrijven door met een commerciële blik naar groeiprocessen te kijken en daarbij praktisch oplossingsgericht te zijn. Er wordt echt voor gezorgd dat datgene wat gecreëerd wordt ook juist uitgevoerd wordt en resultaat oplevert; zowel op het gebied van marketing als op het gebied van sales, wat het bedrijf uniek maakt in haar soort.
En omdat het dienstenpakket zowel uitvoerend als strategisch adviserend is, wordt bij de ene opdrachtgever alles uit handen genomen en worden de werkzaamheden door het team van Adicere verricht en wordt bij de andere opdrachtgever het sales- en/of marketingteam van het betreffende bedrijf bijgestaan door de mensen van Adicere. En soms is er sprake van een combinatie en is de dienstverlening uitvoerend én strategisch adviserend.
Tijdens elk proces wordt de expertise vanuit Adicere sowieso geïmplementeerd binnen het bedrijf van de opdrachtgever, wat er soms ook toe leidt dat het betreffende bedrijf op een gegeven moment zelf een of meer online marketeers en/of salesmensen in dienst neemt die de nodige werkzaamheden van Annemarie en haar medewerkers overnemen. Deze mensen worden dan ook begeleid en getraind zodat hun werkzaamheden succesvol integreren; alles voor een goed resultaat voor op de langere termijn.
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.