Aandeel van online verkoop wordt steeds belangrijker
31 juli 2023 13:12
Tien jaar geleden konden we het ons nog niet voorstellen. Er werd wel steeds meer online gewinkeld, maar dat bleef beperkt tot bekende online webshops. Voor veel aankopen gingen zowel ondernemers als particulieren nog gewoon op pad om een fysieke winkel of bedrijf te bezoeken. Vooral de coronapandemie waarmee de wereld in 2020 te maken kreeg bracht daar in rap tempo verandering in. Lockdowns, winkelsluitingen en winkelen op afspraak zorgden ervoor dat de trend voor winkelen in een paar maanden tijd volledig omsloeg. Daardoor besloten veel bedrijven die dat tot dan nog niet deden om hun producten voortaan ook online aan te bieden.
Steeds meer webshops openen hun virtuele deuren
Bij Solvisoft zien ze een duidelijke trend. Steeds meer bedrijven besluiten om hun producten of diensten ook online te gaan aanbieden. Daarvoor is het dan wel noodzakelijk om een goed werkende webshop online te zetten. Dat vraagt wat meer vaardigheden dan een simpele website bouwen. Er moeten immers online transacties worden uitgevoerd. Daarbij vindt uitwisseling van gevoelige gegevens plaats. Die mogen niet in verkeerde handen komen. Daarom is de beveiliging van webshops heel belangrijk. Als je te maken krijgt met diefstal van gegevens kan dat forse imagoschade tot gevolg hebben.
Een webshop starten: hier moet je aan denken
Als je besluit om een webshop voor B2C of B2B te gaan opzetten is het belangrijk om dit goed voor te bereiden. Veel b2b webshops worden te snel ‘in elkaar geflanst’. Dan kom je er als de website online gaat achter dat bepaalde dingen toch niet handig zijn of toch net even anders hadden gemoeten. Door van tevoren een goed plan van aanpak te maken kun je jezelf veel tijd, geld en frustratie besparen. Zet dus duidelijk op papier wat je wensen zijn. Welke pagina’s moet de webshop gaan bevatten? Hoe moet de menustructuur eruit komen te zien? Welke contactmogelijkheden voor klanten en bezoekers moeten worden ingebouwd? En hoe wordt de beveiliging van klantgegevens gewaarborgd? Als je al deze punten helder hebt kan er gestart worden met het bouwen van de website.
Wanneer kan je webshop online?
Je webshop kan pas online als alles goed werkt. Uitgebreid testen is dan ook heel belangrijk. Pas als aankopen goed verlopen en de gegevens correct en compleet binnenkomen, kun je de webshop officieel online zetten. Dan is het natuurlijk nog belangrijk dat je klanten die weten te vinden. Hiervoor kun je online marketing inzetten zoals Google Ads. Dat is weer een compleet andere tak van sport. Ook hiervoor geldt dat je dit zelf kunt regelen maar je kunt het ook aan een specialist uitbesteden. Online adverteren is op verschillende manieren mogelijk. Kies de tools die passen bij jouw bedrijf en gebruik de juiste zoektermen. Bedenk daarbij dat online adverteren uiteraard niet gratis is. Spreek budgetplafonds af of stel die zelf in. Zo voorkom je dat je aan het einde van een periode ineens een torenhoge rekening krijgt gepresenteerd.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.