6 tips bij het starten van een schildersbedrijf
5 december 2019 09:13
Het starten van je eigen onderneming is natuurlijk een geweldige ervaring; eentje die de meesten ontzettend veel rust en (financiële) vrijheid oplevert. Maar dit betekent nog niet dat het altijd even makkelijk is - er zijn best wel wat zaken waar je rekening mee moet houden. We geven je dan ook graag wat tips die ervoor zorgen dat het starten van je eigen schildersbedrijf een stuk soepeler verloopt!
1. Doe je onderzoek
Om te beginnen is er flink wat onderzoek nodig. Kijk allereerst naar het bedrijf zelf: welke naam heb je voor ogen, waar haal je jouw klanten vandaan en wat heb je eigenlijk allemaal nodig? Naast een normale ladder zal je bijvoorbeeld ook baat hebben bij een telescoopladder; en dit zijn wel materialen waar je rekening mee moet houden wanneer het om het uiteindelijke financiële plaatje gaat. Kijk daarnaast ook naar de markt waarin jij je bevindt, de concurrenten die je tegen het lijf gaat lopen en de doelgroep die je aan wilt spreken. Breng mogelijke risico’s en bedreigingen goed in kaart en breng dit alles samen in een duidelijk ondernemingsplan. Zo ben jij straks bij de start van je onderneming overal op voorbereid!
2. Hoe pak je de reclame aan?
Je kunt een schildersbedrijf beginnen maar klanten komen natuurlijk niet zomaar binnen waaien. Hoewel je eigen netwerk je een heel eind op weg zou kunnen brengen, is het toch belangrijk om ook de nodige reclame te maken. Sta hier voor de start van je eigen bedrijf al bij stil. Doe wat onderzoek en kijk welke reclamemiddelen en bronnen belangrijk voor je kunnen zijn. Een visitekaartje en een goede website zijn bijvoorbeeld een mooie start, maar misschien kunnen ook flyers, posters of advertenties in lokale kranten je weer nieuwe klanten opleveren.
3. Breng de benodigde financiën in kaart
Uit je onderzoek is waarschijnlijk al gebleken dat je best wat nodig hebt als starter; van de nodige contacten tot daadwerkelijke materialen. Begin op tijd met het nodige onderzoek om te ontdekken waar je jouw materialen en hulpmiddelen het beste aan kunt schaffen. Denk aan de basis hulpmiddelen zoals een goede kwaliteit Ladder, maar ook aan de materialen en items waar je minder snel bij stilstaat zoals bijvoorbeeld visitekaartjes, inschrijfkosten en bedrijfskleding. Maak een duidelijk financieel overzicht zodat je precies weet hoeveel budget er aanwezig moet zijn om daadwerkelijk van start te kunnen gaan.
4. Kijk naar de verzekeringen
Als zelfstandig ondernemer ben je natuurlijk niet langer door de baas verzekerd maar moet je jouw eigen verzekeringen regelen. Doe wat onderzoek naar de verzekeringen die jij nodig hebt binnen jouw branche, en vraag vast wat offertes aan zodat je meer inzicht hebt in je uiteindelijke financiële situatie.
5. Vind de juiste leveranciers
Kwaliteit is belangrijk: van de juiste verf tot de juiste gereedschappen en materialen. Doe dus op tijd gedegen onderzoek onder mogelijke leveranciers en vraag direct een aantal offertes aan. Denk ook aan zaken als de inkoopprijs en eventuele aannemers korting. Zorg dat je niet één, maar meerdere leveranciers hebt waar jij bij terecht kunt.
6. Zet een basisadministratie op
Wanneer je alle financiële mogelijkheden, problemen en oplossingen in kaart hebt gebracht is het tijd om een basisadministratie op te zetten; een verplichting wanneer je jezelf in wilt gaan schrijven bij de kamer van koophandel. Zo zorg je voor een duidelijk overzicht en kom je niet voor financiële verrassingen te staan!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.