5 tips voor duurzame marketing voor bedrijven

31 augustus 2023 14:36

5 tips voor duurzame marketing voor bedrijven

Duurzaamheid is tegenwoordig een hot topic. Niet alleen particulieren, maar ook overheden en bedrijven zijn veel bezig met verduurzamen. Bedrijven willen uiteraard hun steentje bijdragen aan een duurzamere wereld, maar het doet je zaken tegenwoordig ook geen kwaad om een groen imago te hebben. Steeds meer consumenten vinden duurzame bedrijfsvoering namelijk erg belangrijk. Maar hoe draag je als bedrijf jouw groene idealen uit? En hoe kun je jouw duurzame voornemens concreet maken? In dit artikel delen wij 5 tips voor duurzame marketing voor bedrijven.

Milieubewust ondernemen start met een duurzaam kantoor

De beste manier om je duurzame plannen en ambities vorm te geven en uit te dragen is door een milieubewuste werkomgeving te creëren. Dit kan een circulair kantoorgebouw zijn, maar je kunt het ook kleinschaliger aanpakken. Bespaar energie door gebruik te maken van zonnepanelen, vervang de lampen in het pand door led-lampen en ga bewust om met verwarming en airconditioning. Zelfs kleine aanpassingen, zoals het gebruik van eigen mokken in plaats van wegwerpbekers, kan een enorm verschil maken. En dit wordt zeker opgemerkt door werknemers, klanten en zakenpartners.

Een groene uitstraling creëren

Hoe draag je jouw duurzame overtuigingen en ambities nu beter uit dan met een groene werkomgeving? Veel groen in en rond een winkel of pand laat direct weten dat je als ondernemer waarde hecht aan het milieu. Maak dus volop gebruik van planten om dit naar jouw klanten te communiceren. En met een groene kantoortuin kun je de biodiversiteit ter plekke een handje te helpen en een groen imago uit te stralen. De duurzaamheid van jouw bedrijf, organisatie of winkel is zo heel tastbaar én zichtbaar. Ga eens in gesprek met een Hovenier om te zien wat er met jouw tuin allemaal mogelijk is!

Verminder het gebruik van papier en plastic

Veel bedrijven associëren marketing nog steeds met tastbare producten: flyers, visitekaartjes, pennen, ballonnen en posters. Natuurlijk zijn dit effectieve marketingmiddelen, maar erg duurzaam is het niet. Als je jouw bedrijf een milieubewust imago wilt aanmeten, is het belangrijk om het gebruik van dit soort marketingmaterialen flink te verminderen. Focus in plaats daarvan op online marketing, social media of juist groene marketingmaterialen, zoals composteerbare visitekaartjes en producten van biologisch afbreekbare materialen.

Gebruik een positieve insteek

Duurzaamheid heeft soms nog een wat saai, moeilijk en stoffig imago en sommige mensen vinden het daarom niet prettig om zich hiermee bezig te houden. Het is daarom belangrijk om de duurzaamheid van jouw product of dienst positief in te steken. Gebruik geen negatieve scenario’s, maar benadruk juist de positieve aspecten van jouw groene bedrijfsvoering of duurzame product. Door het luchtig en optimistisch te houden, bereik je uiteindelijk een groter publiek.

Duurzame marketing voor een duurzaam bedrijf of product

Natuurlijk is jezelf in de markt zetten en profileren als milieubewust, vooral effectief als je ook daadwerkelijk een duurzame dienst of een ecologisch product aanbiedt. Als dit niet het geval is, kun je beticht worden van greenwashing. Vraag jezelf af hoe jouw product of dienst bijdraagt aan een betere wereld. Is het verantwoord geproduceerd? Is het gemaakt van duurzame materialen? En draagt het bij aan een betere wereld? Dit zijn essentiële vragen om jezelf te stellen als je een duurzame reputatie wilt opbouwen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.