5 tips om personeel te vinden
30 januari 2023 14:10
Met de coronapandemie die steeds verder om zich heen greep, leek de wereldeconomie begin 2020 af te stevenen op een grote recessie. Ondanks de vele financiële experts die deze voorspelden, is het geen waarheid gebleken gelukkig. Hoewel veel landen diverse coronamaatregelen invoerden, heeft de coronacrisis economisch geen grote negatieve gevolgen gehad. De vraag naar producten en diensten is (nog steeds) ongekend hoog. Veel ondernemers kampen dan ook met een personeelstekort. Geldt dat ook voor jouw onderneming? Hieronder vind je vijf praktische tips om personeel te vinden.
1. Actief offline lokaal zoeken
Nu het thuiswerken na de coronapandemie weer verminderd is, neemt de verkeersdrukte toe. Steeds meer mensen vinden het daarom belangrijk om in de buurt van hun woonplaats te werken. In regionale kranten adverteren en een flyer maken om te verspreiden bij de plaatselijke bibliotheek en scholen, sportverenigingen en supermarkten kan hierdoor erg effectief zijn. Online is het tegenwoordig voor iedereen mogelijk om tegen lage kosten een flyer te maken. De investering is relatief klein, terwijl je wel precies die doelgroep kunt bereiken waarin je geschikt personeel zoekt.
2. Binnen je eigen netwerk, of dat van medewerkers zoeken
In tijden van een hoge werkloosheid kan een vacature op een website zomaar honderden sollicitaties opleveren. Met het huidige personeelstekort in haast alle sectoren vandaag de dag is dat absoluut niet meer het geval. Informeer daarom binnen je eigen netwerk bij of naar potentiële kandidaten.
Naast het informeren in je eigen netwerk, stimuleren ook steeds meer ondernemers medewerkers dit te laten doen. Vaak kennen mensen nog wel een familielid, vriend of kennis die geen werk heeft, of graag iets anders zou willen doen. Als extra stimulans om nieuwe kandidaten aan te laten dragen, kun je een aanbrengbonus overwegen.
3. Social media inzetten
Zoals gezegd, vinden werkzoekenden en werkgevers elkaar ook veel online. Hierbij zijn echter niet meer, zoals in het verleden, vacaturesites de norm. Hoewel deze nog steeds veel bezocht worden, krijgen social media een steeds belangrijkere rol. Een groot voordeel hiervan? Via onder meer Facebook en LinkedIn kunnen werkgevers niet alleen heel gericht geschikt personeel zoeken, maar ook nog eens meer te weten komen over iemands arbeidshistorie.
4. De vacature aanpassen
Als ondernemer probeer je natuurlijk de ideale kandidaat te vinden voor een bepaalde functie. Hoewel dit sowieso al lastig kan zijn, is dat helemaal het geval in de huidige krappe arbeidsmarkt. Kun je helemaal geen geschikte kandidaat vinden? Dan kan het helpen de vacature aan te passen. Zo richt je je op een iets andere doelgroep, waarin je mogelijk iemand vindt die je anders niet had gevonden. Denk bijvoorbeeld aan het minder stellig eisen van een bepaalde opleiding of het aantal jaren werkervaring. Of het opsplitsen van de functie in twee deeltijdbanen.
5. De sollicitaties van afgewezen kandidaten bewaren
Had je het geluk dat er wel meerdere geschikte kandidaten waren voor een bepaalde functie? Vraag dan of je de sollicitaties en gegevens van de afgewezen kandidaten mag bewaren. Mogelijk moet je op vrij korte termijn wederom een sollicitatieprocedure starten omdat er nog meer medewerkers nodig zijn. Door de bewaarde cv’s heb je direct een kandidatenpool die je snel kunt benaderen.
Succes met het zoeken naar een geschikt personeel. Door lokaal te adverteren en een flyer te maken, te zoeken binnen je eigen netwerk of dat van medewerkers, social media in te zetten, de vacature aan te passen en gegevens van afgewezen sollicitanten te bewaren vergroot je je kansen aanzienlijk!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.