5 tips om meer omzet te creëren met giftcards
2 juli 2021 09:00
Wist je dat 70% van de ontvangers van een giftcard 1,5 tot 1,9 keer de waarde van de kaart uitgeeft? En dat 80% van de mensen die een cadeaukaart krijgen nieuwe klant is? Wij geven je 5 tips hoe ook jij je omzet kunt verhogen met giftcards.
Tip 1: Bedenk wat je doel is
Bedenk goed waarom je een cadeaukaart wilt introduceren. Ligt de focus op meer omzet? Of gaat het juist om het vergroten van je naamsbekendheid? Belangrijk om te weten en te kunnen sturen op het gewenste resultaat. Zet daarom zaken op papier zoals wat je wilt bereiken, wie je voornaamste doelgroep is en wat de meetbare succesfactoren zijn. Probeer ook een inschatting te maken van het aantal kaarten dat je gaat verkopen.
Tip 2: Professionele vormgeving
Een goed vormgegeven giftcard valt op én past bij de uitstraling van je bedrijf. Bedenk ook dat als je je bedrijfslogo en/of bedrijfsnaam bovenaan de kaart zet, je ook in beeld bent als de pas in een portemonnee zit. Daarnaast wil je ook dat de giftcard een cadeautje is om te krijgen. Een extra hulpmiddel hierbij is de verpakking. Zo geeft een luxe cadeauverpakking je kaart meer flair en levert het ook nog eens extra omzet op, omdat deze vaak bij de kaart wordt gekocht.
Tip 3: Gebruik de functionaliteiten van de giftcard
Een plastic pas kan er niet alleen heel aantrekkelijk uitzien, je kunt er ook nog de nodige technische snufjes aan toevoegen. Door het plaatsen van een barcode of QR-code bijvoorbeeld, maar ook door een chip of magneetstrip toe te voegen. Daarmee kun je de cadeaukaart koppelen aan een database en meerdere keren laten gebruiken. Ook contactloos ‘betalen’ is dan een optie.
Tip 4: Zorg voor een betrouwbaar en veilig systeem
Om een cadeaukaartsysteem te introduceren, zul je vaak enkele technische aanpassingen moeten doen. Zeker als je je klanten met de cadeaukaart wilt laten afrekenen via je kassasysteem. En voordat ze dat kunnen doen, moet jij natuurlijk ook de kaarten kunnen uitgeven via datzelfde systeem. Daarbij is stabiliteit en veiligheid belangrijk. Financiële transacties moeten tenslotte veilig zijn en je wilt geen klanten teleurstellen omdat het systeem niet werkt.
Tip 5: Vergeet de marketing niet
Als afsluiter nog een tip over iets dat vaak vergeten wordt: de marketing rondom je giftcard. De kaart verkoopt zichzelf niet. Neem de promotie van de cadeaukaart daarom mee in je promotieplan. Vermeld hem bijvoorbeeld duidelijk op de website, benoem hem in je nieuwsbrief en zet (eventueel) advertenties in. Maar denk ook aan de offline promotie. Zet bijvoorbeeld een display naast de kassa en/of op relevante plekken in de winkel. Stimuleer medewerkers om de kaart proactief aan te bieden. Zo creëer je een sterke wisselwerking van online en offline promotie.
Mooie tips, maar wie zit er nu nog op een cadeakaart te wachten?
Vergis je niet. De cadeaukaart is nog steeds erg gewild. Zo is de cadeaukaart favoriet bij werknemers die een eindejaarsgeschenk krijgen. Ze krijgen liever een cadeaukaart om zelf een cadeau uit te kiezen dan een kerstpakket. De cadeaukaart is ook populair bij consumenten. Vaak staat er een specifieke cadeaukaart op het verlanglijstje en dat komt goed uit. Want veel mensen vinden het leuker om een cadeaukaart te geven dan contant geld. Win-win dus.
Een cadeaukaartsysteem kost toch vooral geld?
Een veelgehoorde misvatting over cadeaukaarten is dat dit vooral geld kost, maar weinig oplevert. Natuurlijk vergt de introductie van een giftcard een investering, maar in de praktijk liggen de uiteindelijke opbrengsten een stuk hoger. DCP, specialist in plastic passen, labels en etiketten, kan je helpen met een heldere indicatie van de investeringen en opbrengsten. Met hun gratis terugverdienmodel voor cadeaukaarten weet je direct of het ook voor jouw bedrijf interessant is en voorkom je onaangename verrassingen achteraf.
DCP
Aarhusweg 7
9723 JJ Groningen
Tel. 050 579 00 84
E-mail info@dcp.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.