5 Strategieën voor meer online omzet

4 september 2023 15:40

5 Strategieën voor meer online omzet

Als mkb-ondernemer ben je voortdurend op zoek naar manieren om te groeien met je bedrijf. In dit artikel ga ik 5 strategieën met je delen, die jouw bedrijf eenvoudig aan meer omzet gaan helpen.

Het zijn strategieën die ik – als Online Advertising Specialist – de afgelopen jaren veel heb gebruikt, en waarvan ik weet dat ze goede resultaten opleveren. Om de beoogde doelgroep te bereiken heb ik Facebook Ads en/of Google Ads ingezet.

Strategie 1: Weggever

Een weggever is bijvoorbeeld een e-book, whitepaper of checklist. Bezoekers kunnen de weggever gratis downloaden van je website, in ruil voor hun naam en e-mailadres.

Deze leads komen vervolgens terecht in je e-mail funnel. In de verschillende mails ga je hen verleiden om uiteindelijk klant bij je te worden. Je kunt deze strategie voor zowel B2C als B2B inzetten.

Het leuke is dat je naast de e-mailfunnel ook de bedankpagina op je website kunt benutten om een aanbod te doen.

Na het downloaden van de weggever kun je bijvoorbeeld een laaggeprijsd product aanbieden, een inschrijfformulier voor je webinar opnemen, of een ander laagdrempelig aanbod doen.

Tip: Kijk ook eens op de website van je concurrenten om te zien wat zij aanbieden.

Adverteren met Facebook Ads is het meest geschikt voor deze strategie. Wil je toch graag alleen Google Ads gebruiken? Dan zou ik aanraden om de weggever als Sitelink extensie toe te voegen aan je campagne.

Strategie 2: Webinar

Een webinar is een online training, die je gratis aanbiedt om potentiële klanten aan te trekken. Met een webinar kun je honderden prospects tegelijkertijd bereiken. 

Het is geschikt voor producten vanaf ongeveer 450 Euro, of als je deelnemers een call wilt laten inplannen voor een salesgesprek.

Een webinar werkt heel goed om bezwaren weg te nemen en de webinar kijkers te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst.

Ook kun je vragen beantwoorden van de deelnemers. Je krijgt zo waardevolle feedback, waarmee je jouw product of dienst kunt verbeteren.

Tenslotte vinden mensen het fijn om te weten wie de persoon achter het bedrijf is.

Strategie 3: Remarketing

Al die bezoekers op je website zijn leuk, alleen is het maar een heel klein percentage dat direct tot actie over gaat. Iemand heeft gemiddeld maar liefst 7 “touch points” nodig voordat ze klant worden. Remarketing is daarom een belangrijk onderdeel van de customer journey.

Verkoop je fysieke producten? Dan is dynamische remarketing ideaal. Bezoekers krijgen de bezochte producten dan nogmaals te zien in een advertentie.

Lever je diensten? Ook dan is het interessant om een bezoeker een laagdrempelig aanbod te doen, zoals een weggever uit de eerste strategie, of om een vrijblijvend gesprek aan te vragen.

Als je met remarketing de conversie van je website weet te verhogen, dan heeft dat een gigantische invloed op je omzet. 

Strategie 4: Online cursus

Jouw bedrijf heeft ongetwijfeld veel kennis in huis. Wat nou als je die zou kunnen omzetten in een online cursus? 

Stel je bedrijf krijgt vaak dezelfde vragen, of heeft het erg druk met routinematige klussen, die een klant met een beetje begeleiding ook zelf op kan lossen.

Hiervoor kun je relatief eenvoudig een korte cursus ontwikkelen. Zeker als je een personeelstekort hebt kan dit een mooie oplossing zijn. Als de klant er dan ook nog minder voor hoeft te betalen dan is het helemaal een win-win situatie.

Ik kwam laatst een kookcursus tegen – die ik overigens ook heb gekocht – gegeven door chefs van een sterrenrestaurant. Heel slim om op zo’n creatieve manier je inkomsten als restaurant te verhogen.

Wat zou jij als online cursus kunnen aanbieden met jouw bedrijf?

Strategie 5: Zoekcampagnes

Onderschat tot slot de laatste strategie niet. Hoewel de meeste MKB ondernemingen gelukkig al gebruik maken van zoekcampagnes via Google Ads, zie ik nog veel dingen die beter kunnen:

  • Campagnes worden niet onderhouden. Je geeft hierdoor waarschijnlijk teveel budget uit aan zoekwoorden die suboptimaal presteren. Dit budget kun je dan niet meer inzetten voor zoekwoorden die wél converteren, en dat is zonde.
  • Campagnes zijn niet optimaal ingesteld. Ook dit kan je onnodig budget kosten of ervoor zorgen dat je minder conversies krijgt dan mogelijk is.
  • Shopping campagnes vertonen maar een klein deel van je producten, waardoor de schaalbaarheid van je campagnes beperkt is.
  • Conversies worden niet, of niet goed, doorgemeten. Hierdoor presteren de campagnes veel minder goed en kun je niet optimaal gebruik maken van automatische biedstrategieën.

Als ondernemer heb je vaak niet de tijd of de kennis om de campagnes goed te onderhouden. Het is slim om dan een SEA Specialist in te huren om jouw Google Ads campagnes te onderhouden en te optimaliseren.

Over de auteur

Erwin Schreiber is Online Advertising Specialist, en helpt al meer dan 7 jaar ondernemers aan betere resultaten met Search Engine Advertising (SEA) en Social Media Advertising (SMA).
Email: erwin@adsposure.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.