5 stappenplan om jouw doelgroep effectief online te bereiken

5 september 2023 09:08

5 stappenplan om jouw doelgroep effectief online te bereiken

Ben jij een (beginnend) digital marketeer? En wil je jouw boodschap aan de juiste mensen verspreiden zodat je meer bezoekers, sollicitanten of sales kunt binnenhalen? Dan is jouw doelgroep online te vinden. Maar hoe kun je deze specifieke groep dan het beste bereiken via digital marketing? Door middel van gerichte targeting natuurlijk! In dit blog nemen we je mee in 5 stappen waarmee jij jou doelgroep effectief kunt bereiken.

1.Doe een doelgroepanalyse

Begin met een grondige analyse van je doelgroep. Denk aan interesses, uitdagingen, behoeften maar bijv. ook demografische gegevens. Dit helpt je bij het creëren van gepersonaliseerde en relevante boodschappen. Je kunt eventueel je doelgroep ook indelen in persona’s, gebruikersprofielen die jouw product of dienst kunnen afnemen. Deze persona’s zijn later nog te gebruiken en handig om je doelgroep te bepalen.

2.Kies je digital marketing kanalen

Identificeer de digitale marketing kanalen waarop je doelgroep actief is. Dit kunnen sociale media platforms zijn zoals Meta (waar Facebook en Instagram onder vallen), LinkedIn en TikTok, maar ook zoekmachines zoals Google en Bing. Denk verder aan bijvoorbeeld bepaalde websites of blogs die interessant zijn voor je doelgroep. Kies een aantal kanalen om mee te beginnen en die het meest relevant zijn voor je doelgroep.

3.Ontwikkel een contentstrategie

Je weet nu wie je doelgroep is en op welke digital marketing kanalen je je doelgroep kunt vinden. De volgende stap is content maken die aansluit bij je doelgroep, je strategie. Je wilt zorgen dat je doelgroep gelijk geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je content niet alleen informatief is maar bezoekers ook nieuwsgierig maakt naar meer. Dit kunnen blogposts, artikelen, video's, infographics, webinars en meer zijn. Wissel hierin af zodat je ook weet welke content meer aanslaat bij je doelgroep.

4.Verspreid je content op Sociale Media en via E-mailmarketing

Nu je je content gemaakt hebt, mag de wereld deze zien! Verspreid je content op je social media platformen. Door regelmatig je content te plaatsen, zorg je voor meer zichtbaarheid. Denk er ook aan om te reageren op opmerkingen en reacties. Dit helpt weer voor de betrokkenheid van je berichten.

Maar je kunt je content ook via e-mailmarketing verspreiden. Zelf zijn wij partner van Spotler en Copernica en vinden wij dit fijne programma’s, maar er zijn natuurlijk nog veel meer opties.
Met e-mailmarketing kun je relevante mailingslijsten maken en hierdoor gepersonaliseerde e-mails naar specifieke doelgroepen sturen. Zo weet je zeker dat je mailings aansluiten bij de interesses van je doelgroep en kun je dit platform bijvoorbeeld inzetten voor evenementen, webinars, maar ook upsell mogelijkheden.

5.Zet betaalde advertenties in

Dan is het nu tijd om nog gas te geven met betaalde advertenties. Je huidige klanten/volgers heb je nu kunnen bereiken, maar je wilt een grotere doelgroep aanspreken. Gebruik betaalde advertenties op platforms zoals Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads en andere relevante kanalen. Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen maar kunnen elkaar ook versterken.

Pas je targeting en boodschap aan op basis van elk kanaal. Wanneer je je doelgroep hebt bereikt, kun je hen nog een keer bereiken door middel van retargeting. Hierbij bereik je mensen die je website bezocht hebben of je advertenties al eerder hebben gezien. Hier zijn ook veel mogelijkheden in qua strategie waardoor je nog een andere boodschap kunt uitdragen naar je doelgroep.

Meer hulp nodig?

Met deze 5 stappen kom je al een heel eind om jouw doelgroep effectief te bereiken. Belangrijk is om te onthouden dat elke doelgroep uniek is en dus ook een speciale aanpak nodig heeft. Je wilt wel dat je content, je advertenties etc. aansluiten bij je doelgroep. Wij bij BlooSEM denken graag met je mee!

Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw doelgroep effectief te bereiken? We plannen graag een kennismaking in!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.