5 manieren om je voor te bereiden op het hoogseizoen
14 juni 2021 16:39
Met het vorderen van de maand juni vordert ook het langzaam (her)openen van onze maatschappij. Het hoogseizoen staat daarmee al bijna voor de deur. Hoe bereid je je als ondernemer voor?
1. Bevoorrading
Met een goede bevoorrading zorg je ervoor dat je aan de vraag van je doelgroepen kunt voldoen en dat je maximale winst behaalt.
Balans is hierin het sleutelwoord: je wil doorlopend voldoende voorraad hebben, zonder dat de inkoop te veel druk op je werkkapitaal veroorzaakt. Maak daarom van tevoren een plan. Bekijk de in- en verkoopcijfers van de afgelopen jaren en maak op basis daarvan een inschatting van de hoeveelheden die je denkt nodig te hebben.
Wees er op tijd bij met bestellen: vanwege de coronacrisis en de implementatie van Brexit in het VK, kunnen er langere wacht- en levertijden zijn. Zoek alvast uit wat de levertijden zijn voor de producten die je nodig hebt, en verwerk deze in je planning.
2. Faciliteiten
Maak je gebruik van een fysiek pand, machines, voertuigen of andere faciliteiten? Dan is dit hét moment om alles eens goed na te lopen.
Voldoe je bijvoorbeeld (nog) aan alle veiligheids- en hygiëne-eisen? Zijn de materialen die je gebruikt in goede conditie? Is de uitstraling van je pand nog naar wens of is het tijd voor een make-over?
Het nalopen en afstellen van alles wat je nodig hebt voor het hoogseizoen kan veel onnodige stress op drukke momenten voorkomen. Daarnaast helpt een nette uitstraling en de inzet van fatsoenlijk materiaal om je klanten een optimale ervaring te bieden.
3. Personeel
Personeelskrapte is in veel sectoren, met name in de horeca, een stijgend probleem. Veel ondernemers hebben normaliter al moeite om aan voldoende personeel te komen voor de drukke zomermaanden, en de coronacrisis doet er nu nog een schepje bovenop.
Zorg ervoor dat je - indien mogelijk - op tijd extra personeel binnenhaalt om de drukte op te vangen. Wees de concurrentie voor met ludieke acties en creatieve manieren om tijdelijke krachten aan te nemen. Ga bijvoorbeeld eens een dagje flyeren op de lokale hogeschool, of bedenk een tijdelijke actie voor alle zomerkrachten die zich binnen een week aanmelden.
4. Communicatie
Goede communicatie richting je doelgroep is, met name in deze periode, ontzettend belangrijk. Consumenten weten momenteel niet altijd meer waar ze aan toe zijn: welke bedrijven zijn open, waar kun je op dit moment reserveren, wat zijn de regels?
Daarom is transparantie richting je klanten nu extra belangrijk. Check of alle gegevens op jouw kanalen nog kloppen. Loop hierbij eens goed door de volgende zaken:
- Je website
- Je social media kanalen
- Google my Business
Check vooral of de volgende gegevens al aanwezig zijn en/of nog kloppen:
- Openingstijden
- Contactgegevens
- Veelgestelde vragen
- Coronaregels
- Annuleringsbeleid
Een goede manier om je klanten op de hoogte te stellen van eventuele wijzigingen, is door een algemene email naar je klantenbestand te versturen. Wie weet haal je daar zelfs nog extra business uit: twee vliegen in één klap.
5. Financiering
Veel ondernemers die op dit moment graag willen investeren hebben daar niet (voldoende) financiële ruimte voor. Er zijn gelukkig tal van mogelijkheden voor het aantrekken van aanvullende financiering. Een manier om je onderneming op korte termijn te financieren, is middels een pin financiering. Dit werkt als een voorschot op toekomstige omzet, die je aflost met binnenkomende klantbetalingen. Deze manier van financieren is met name geschikt voor ondernemers in de retail, horeca, groothandel en e-commerce. Je dient voor een pin financiering te beschikken over een pin terminal of online betalingssysteem. Vaste activa zijn niet benodigd voor het afsluiten.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.