5 dingen die belangrijk zijn voor het lanceren van een nieuw merk of bedrijf

10 januari 2022 15:32

5 dingen die belangrijk zijn voor het lanceren van een nieuw merk of bedrijf

Bij het lanceren van een nieuw merk of bedrijf is het belangrijk vanaf dag 1 na te denken over de (online) positionering van je bedrijf of merk. Wanneer je jouw klanten vanaf het begin aan je weet te binden, ben je namelijk verzekerd van een trouwe klantenkring.

Ben jij benieuwd hoe je jouw merk of bedrijf professioneel neer kan zetten in de eeuwig concurrerende markt? Lees dan hier onze 5 tips voor het succesvol lanceren van jouw concept.

1. Zet een plan van aanpak op

Dit klinkt als een inkoppertje: voor een succesvolle lancering van jouw product heb je natuurlijk een plan van aanpak nodig. Wat ga je lanceren? Wanneer? Met wie werk je samen? Oftewel: hoe ga je jouw product of bedrijf aan de man brengen?

Dit kan op heel veel verschillende manieren. Gebruik bijvoorbeeld branding, wees zichtbaar op social media en bouw relaties op. Zorg hierbij voor een juiste balans tussen zenden en het opbouwen van klantrelaties. Dit is essentieel om mensen aan je te binden en blijvend geïnteresseerd te houden.

Bereik zoveel mogelijk mensen, maar zorg ook voor genoeg balans en focus hierin. Ga dus niet zomaar dagelijks iets posten op social media zonder duidelijk plan en doel vooraf.

2. Maak je merk of bedrijf menselijk

Hoe meer een merk zich op een menselijke manier gedraagt, hoe sterker jouw doelgroep zich er mee verbonden zal voelen. Het is bijna alsof je vrienden wordt met je (potentiële) klanten. Eigenlijk gaat het dus om hoe jij jouw merk wegzet en hoe je het beste met je publiek kunt communiceren.

Deze marketingmethode draait helemaal om een merk als mens. Hieraan liggen allerlei psychologische principes ten grondslag die nauwkeurig zijn uitgewerkt door Swocc.

Het vermenselijken van een merk is namelijk meer dan alleen menselijke eigenschappen aan het merk toekennen. Het gaat ook om hoe consumenten deze eigenschappen uiteindelijk beoordelen als menselijk.

3. Promoot jouw merk met enthousiasme!

Stel je hebt al het bovenstaande al voor elkaar? Dan is het ontzettend belangrijk dat je tijdig begint met het promoten van jouw merk, bedrijf of product. Maak je publiek enthousiast en laat weten wat ze kunnen verwachten in de toekomst.

Informeer ze bijvoorbeeld al tijdens het ontwikkelingsproces van jouw merk. Grote kans dat mensen dan vooraf al over jouw merk praten met hun vrienden of familie. Een teaser via social media of een wachtlijst hebben de potentie in zich om het engagement alvast aan te wakkeren.

Online marketing is in deze tijd dus essentieel en kan echt het verschil maken. Bouw aan het vertrouwen van jouw klanten en zorg voor geloofwaardigheid. Een goed onderbouwde social media marketing en contentstrategie is hierin echt belangrijk.

4. Optimaliseer je content marketing

Of het nu gaat om online teksten, social media marketing of je eigen website; het optimaliseren van je content kan veel teweeg brengen. Er zijn niet voor niets bedrijven die jou kunnen helpen met de ontwikkeling van je complete marketing strategie. Content marketing heeft daarin een uitzonderlijk belangrijke positie.

Alles gaat tegenwoordig natuurlijk digitaal en dat kun je helemaal in je eigen voordeel laten werken. Vind je het lastig om een sterk merkimago neer te zetten? Aarzel dan niet om een professionele social media agency in te schakelen. Zij kunnen je helpen om meer volgers aan je te binden en het aantal website bezoeken te doen toenemen.

5. Gebruik branding in je voordeel

Wil je vanaf het begin werken aan bekendheid op de lange termijn? Dan kun je echt niet om branding heen.

Branding is het opbouwen van jouw merkbekendheid. Deze strategie draait om de acties die jij onderneemt om te beïnvloeden hoe (potentiële) klanten jouw dienst of product zien. Als je dit goed doet, zal jouw klant keer op keer weer voor jouw merk kiezen. Jouw merk leeft namelijk al in de gedachten van jouw klantenkring.

Met branding onderscheid je jouw onderneming van de concurrentie, vorm je een eigen identiteit, en ontwikkel je merkbekendheid. Vooral branding op social media is essentieel om een goede merkbeleving te realiseren.​

Met deze vijf tips zorg je gegarandeerd voor een succesvolle lancering van jouw merk of bedrijf!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de social media experts van Eureka Creates, het branding en social media marketing bureau met impact en aandacht.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.