3 tips om je debiteurenbeheer te verbeteren

23 oktober 2023 09:00

3 tips om je debiteurenbeheer te verbeteren

Wat is het allerbelangrijkste om jouw bedrijf gezond te houden? Dat er natuurlijk geld in het laatje komt. En dat kan alleen als klanten ook daadwerkelijk betalen voor de diensten die jij verleent.Toch is dat niet altijd het geval. Soms met goede redenen, maar soms ook uit simpele onwil. Wanneer jij op dat moment te passief reageert, kan dit betekenen dat je heel veel betalingen misloopt of standaard lang op je welverdiende geld moet wachten. Kortom: goed debiteurenbeheer is van essentieel belang om goede zaken te kunnen doen. Dit omvat alle zaken om ervoor te zorgen dat klanten hun betalingen verrichten.

1.Voer een risicocheck uit

Wist je dat er al verschillende manieren zijn om het risico te beperken? Nog voordat je een klus aanneemt? Zo ben je in staat om een zogenaamde risicocheck uit te voeren bij de klant. Zo kun je een goede inschatting maken hoe groot de kans op wanbetaling is en of je dus daadwerkelijk met deze klant in zee wilt gaan. Als je dit structureel doet (zeker bij grotere opdrachten), dan is de kans dat er ook daadwerkelijk sprake zal zijn van wanbetaling veel kleiner.

2.Weet bij wie je terecht kan als het misgaat

Dreigt het toch mis te gaan? Heb je inmiddels alles al geprobeerd en is een grote betaling nog altijd niet voldaan? Dan is het belangrijk om te weten bij wie je op dat moment terecht kan. Het is fijn om altijd wat deskundige hulp achter de hand te houden.

Wat dacht je bijvoorbeeld van No Cure No Pay incasso bij Bierens? Zij onderscheiden zich van andere incassobedrijven, omdat het hierbij om incasso advocaten gaat. Waar iedereen een incassobureau kan starten, is dat voor advocaten natuurlijk wel anders. Zij beschikken niet alleen zeker over de juiste kennis en ervaring, maar ook over de beste middelen om de debiteur onder druk te zetten. Als ze dan ook nog eens werken volgens een ‘no cure, no pay’ principe, dan weet je zeker dat je echt waar voor je geld krijgt. Een goede optie om te onthouden dus. 

3.Houd de administratie goed bij

Het is niet alleen belangrijk dat er goede afspraken met de klant worden gemaakt, maar ook dat deze op de juiste manier worden vastgelegd. Een goede administratie is van essentieel belang voor een bedrijf. Hiermee voorkom je dat facturen vergeten worden. Dat je niet tijdig ontdekt dat een factuur nog niet voldaan is, waardoor je wellicht te passief reageert.

Wanneer je administratie niet op orde is, kan dit grote gevolgen hebben voor het bedrijf. In het ergste geval kan dit zelfs tot faillissement leiden. Je kunt niet na een maand een keer gaan kijken of een betaling wel voldaan is. Je moet er bovenop zitten om je bedrijf gezond te houden. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.